Snusa mig smal?
Jag brukade snusa. Efter mina tre första graviditeter hade jag inga stora svårigheter att gå ner i vikt igen, "tack vare" att jag började snusa igen så snart jag slutat amma.
Fjärde och sista gången jag blev gravid slutade jag snusa för alltid. Eller?
Jag har inte gått ner lika mycket efter sista barnet (som nu är 2½ år). Det senaste året har jag t o m gått upp i vikt, trots att jag redan väger 30 kg mer än jag borde. Jag skyller på stress och tröstätande. Är sjukskriven på halvtid nu för "utmattning/stress". Jag försöker träna med hittar alltid undanflykter, jag försöker utesluta socker men faller dit osv. Vad jag än gör står vågen still eller ökar och min motivation försvinner igen och igen och igen.
Nu funderar jag på att börja snusa igen. En i sanning desperat åtgärd. Men jag vet inte vad jag annars ska ta mig till.
Min styvmor är en solskenshistoria. När hon var i min ålder var hon gravt överviktig och hade varit det i många år, sedan graviditeterna. Sedan började hon snusa - för att gå ner i vikt. Hon hade aldrig brukat nikotin tidigare. Hon är idag pensionär och vältränad, hälsosam och pigg som en lärka. Och trådsmal.
Är jag en idiot om jag försöker gå i hennes fotspår? 40 år, 4 barn och funderar på att börja snusa...