• Anonym (fet)

Snusa mig smal?

Jag brukade snusa. Efter mina tre första graviditeter hade jag inga stora svårigheter att gå ner i vikt igen, "tack vare" att jag började snusa igen så snart jag slutat amma. 

Fjärde och sista gången jag blev gravid slutade jag snusa för alltid. Eller?

Jag har inte gått ner lika mycket efter sista barnet (som nu är 2½ år). Det senaste året har jag t o m gått upp i vikt, trots att jag redan väger 30 kg mer än jag borde. Jag skyller på stress och tröstätande. Är sjukskriven på halvtid nu för "utmattning/stress". Jag försöker träna med hittar alltid undanflykter, jag försöker utesluta socker men faller dit osv. Vad jag än gör står vågen still eller ökar och min motivation försvinner igen och igen och igen.

Nu funderar jag på att börja snusa igen. En i sanning desperat åtgärd. Men jag vet inte vad jag annars ska ta mig till.

Min styvmor är en solskenshistoria. När hon var i min ålder var hon gravt överviktig och hade varit det i många år, sedan graviditeterna. Sedan började hon snusa - för att gå ner i vikt. Hon hade aldrig brukat nikotin tidigare. Hon är idag pensionär och vältränad, hälsosam och pigg som en lärka. Och trådsmal.

Är jag en idiot om jag försöker gå i hennes fotspår? 40 år, 4 barn och funderar på att börja snusa...

• Svar på tråden Snusa mig smal?
  • Anonym (EÖ)

Jag skulle se det som att du byter ett beroende mot ett annat. Helt värdo, med andra ord. Varför inte bli "hooked" på träning istället?

• Anonym

Du måste ju fortfarande sluta småäta och börja träna även om du snusar. Du kommer ju inte rasa i vikt bara för att du tar en snus

• Anonym (fet)
    Anonym (EÖ) skrev 2012-11-08 22:19:35 följande:
    Jag skulle se det som att du byter ett beroende mot ett annat. Helt värdo, med andra ord. Varför inte bli "hooked" på träning istället?
    Tro mig, jag har försökt. Inte tillräckligt beroendeframkallande  tyvärr. Det räcker med en förkylning eller att maken jobbar över några dagar för att jag ska falla ur och vara tillbaka på ruta ett.
  • Anonym (fet)
    Anonym skrev 2012-11-08 22:24:23 följande:
    Du måste ju fortfarande sluta småäta och börja träna även om du snusar. Du kommer ju inte rasa i vikt bara för att du tar en snus
    Det är ingen konst att låta bli att småäta om man kan dämpa suget med nikotin. 

Men jag vet att det inte är en ideal idé... jag är desperat.  
  • Anonym (EÖ)
    Anonym (fet) skrev 2012-11-08 22:25:11 följande:
    Tro mig, jag har försökt. Inte tillräckligt beroendeframkallande  tyvärr. Det räcker med en förkylning eller att maken jobbar över några dagar för att jag ska falla ur och vara tillbaka på ruta ett.

Du kanske inte har hittat rätt "tränings-drog" bara? Jag tycker att det låter vansinnigt att börja snusa för att gå ned i vikt. Visst, övervikt är farligt - men det är cancer i munhålan också. Dessutom är ju nikotin ingen garanti för viktnedgång.
  • Anonym (fet)
    Anonym (EÖ) skrev 2012-11-08 22:29:25 följande:

Du kanske inte har hittat rätt "tränings-drog" bara? Jag tycker att det låter vansinnigt att börja snusa för att gå ned i vikt. Visst, övervikt är farligt - men det är cancer i munhålan också. Dessutom är ju nikotin ingen garanti för viktnedgång.
    Ingen garanti, men jag har ju goda erfarenheter. Jag "brukar" kunna gå ner till en trivselvikt på bara några kg:s övervikt. Och som jag ser det är det lättare att komma igång ordentligt med träning när man har 3 kg övervikt än när man har 30 kg för mycket. Kan det inte vara en bra idé att snusa först och byta mot "träningsdrog" senare?
  • Anonym (nikotinsmal)

Jag väger 10kg mindre när jag brukar nikotin. Det förbättrar min metabolism, eller håller tarmarna igång på ett helt annat sätt och minskar min hunger dramatiskt. Så jag är en jojorökare. Jag behöver nämligen inte röka, har inget generellt sug efter nikotin utan klarar mig utan att ens tänka på det, men på vågen märkts det efter ett par månaders rökuppehåll. Så jag är en periodrökare, tyvärr. Tycker annars att det är förkastligt att röka och snusa, som att bränna upp sina pengar och med tanke på hälsan. Nikotinsubstitut som tuggummi tycks inte ge mig samma verkan.

• Stella7303

Testa KBT och med hjälp av det få hjälp med verktyg att ta kontroll över "varför" man tröstar sig med saker: nikotin, mat, godis etc. 

Jag testar nu detta. Utan resultat ännu dock, men ändååååå.... Hoppas på resultat iaf. :)  

Slutade snusa när jag blev gravid. Fick missfall. Svåra svåra abstinens. Eftersom jag återigen vill bli med barn så  snusar jag fortfarande inte, vill ju INTE gå igenom detta abstinens en gång till. :)

Jag är som du, helt vikt fixerad, och tänker: efter det att jag FÖRHOPPNINGSVIS blivit med barn, fått barn och ammat så kommer jag ev börja snusa pga högre metabolism och inte ALLS sugen på godsaker och mat. 

Själv äter jag mer nu efter snusstoppet, måltiderna tar liksom aldrig "slut" eftersom man inte får den där snusen som sätter punkt för måltiden! Min KBT:are säger: Ta en liten ruta mörk choklad efter måltiderna.  Kanske du kan testa detta? 2-3 rutor mörk choklad om dagen kan ju inte göra något negativt för vikten direkt (jämfört mot om vi äter mindre mat vid måltiderna och plockar bort allt annat skit vi stoppar i oss för att "trösta" oss). 

Lycka till!  

• Stella7303

Vill tillägga: Jag hoppas att min vikt kommer stabilisera sig och att jag kommer fortsätta vara snusfri även om fem-tio år! 

• Anonym (fet)
    Stella7303 skrev 2013-01-30 17:23:31 följande:
    Testa KBT och med hjälp av det få hjälp med verktyg att ta kontroll över "varför" man tröstar sig med saker: nikotin, mat, godis etc. 

Jag testar nu detta. Utan resultat ännu dock, men ändååååå.... Hoppas på resultat iaf. :)  

Slutade snusa när jag blev gravid. Fick missfall. Svåra svåra abstinens. Eftersom jag återigen vill bli med barn så  snusar jag fortfarande inte, vill ju INTE gå igenom detta abstinens en gång till. :)

Jag är som du, helt vikt fixerad, och tänker: efter det att jag FÖRHOPPNINGSVIS blivit med barn, fått barn och ammat så kommer jag ev börja snusa pga högre metabolism och inte ALLS sugen på godsaker och mat. 

Själv äter jag mer nu efter snusstoppet, måltiderna tar liksom aldrig "slut" eftersom man inte får den där snusen som sätter punkt för måltiden! Min KBT:are säger: Ta en liten ruta mörk choklad efter måltiderna.  Kanske du kan testa detta? 2-3 rutor mörk choklad om dagen kan ju inte göra något negativt för vikten direkt (jämfört mot om vi äter mindre mat vid måltiderna och plockar bort allt annat skit vi stoppar i oss för att "trösta" oss). 

Lycka till!  
    Tack för bra tips!

Men det är för sent. Jag snusar numera och trivs mycket bra med det. Kan tyvärr inte påstå att jag är trådsmal eller ens "bara" smal för det. Men min eviga fixering vid något att stoppa i munnen är i alla fall över. Eller ja, den är omstyrd... Oskyldig

Hoppas KBT funkar för dig, dock! Och stort lycka till med barn och fortsatt nikotinavhållsamhet!  
  • Stella7303

Tack tack! 

Tja, jag misstänker att jag kommer göra precis som dig! :)
    Höll uppe i 2.5 år förut en gång från snusandet. När jag väl
    började igen gick jag runt i tre veckors tid och kände med tungan
    mot snuset och utbrast (och NJÖÖÖÖÖT): Mmmmmm....... 
    Sjukt, jag vet! :) 

Mannen  jag delade kontor med sade surt åt mig efter några veckor:
    - Sluta! Det låter så förbannat gott att jag snart måste börja snusa igen
    jag också! :)

Han klarade dock att hålla upp i tre år till. Idag snusar han dock. Han gjorde
    ett uppehåll på 10 år!

Det är inte lätt alls det där med nikotin och snus!

Svar på tråden Snusa mig smal?