• Anonym (Dålig mor?)

Bor i etta (30kvm med kokvrå) med två barn

Hej. Är ny hos Familjeliv. Hehehe kanske t.o.m är lite för gammal för Familjeliv? Börjar mina bana här med att fråga om Era åsikter beträffande OM man kan kalla mig en dålig mor som sitter i en etta med två barn 5 resp. 8 år? Skillsmässa och dålig ekonomi har försatt mig i denna sits. Omgivningen påståenden: "ojojoj, hur går det för barnen?" gör att jag känner mig som en dålig mor. Är vuxen och har fast anställning "så nog borde man vara vuxen nog att klara av sin ekonomi". Barnen ser inte ut att fara illa på något sätt. Vi har det väl igentligen rätt mysigt MEN det dåliga samvetet biter sig fast i mig. Bor i en relativt liten stad och jag har INGA i min bekantskapskrets som bor som jag. Alltså är jag "hon som bor i en etta med två barn, stackars barn". Bjuder inte hem vänner pga rädslan att bli "stämplad", äldsta barnet får leka hos sina kompisar istället för att bjuda hem dem hit pga min rädsla att HON ska bli "stämplad". Vet själv hur det var att växa upp i trång bostad när jag var liten. Det fick jag allt "äta upp" i skolan med gliringar och elakheter... Hur som helst: Kära Ni, hur gör jag för att komma över denna känsla av att vara en misslyckad, ensamstående mor som hela tiden måste försvara mig och mitt val av boende? Det är ju givetvis inget som kommer att fortgå i all oändlighet, men behöver komma på fötter först.....

• Svar på tråden Bor i etta (30kvm med kokvrå) med två barn
  • Makrame

Jag har också varit där, fast med ett barn! Jag tyckte det var en mysig period i livet. Förhoppningsvis varar det inte för evigt! Jag tycker inte du ska skämmas. Är det svårt att hitta lägenheter där du bor? Annars brukar det inte vara så stor prisskillnad mellan ettor och tvåor (och du har säkert rätt till bostadsbidrag?). Hör med värden så kanske du kan få hjälp med byte.

• Anonym (Dålig mor?)

Alltid skönt med någon som förstår Svårt att överhuvud taget (särskrivning) få tag i en lägenhet här :-/ Det är ju dock oxå min dåliga ekonomi som ställer till det. Kfm du vet..... Hoppas med av Hyresrättsföreningen. Kanske har jag "tur", kanske inte.....

• vee

Skäms inte!! Men jag blir lite nyfiken på hur du får ihop det med sovplatser och sådant? Och när barnen lägger sig för kvällen, vad gör du då:)?

• Anonym (Dålig mor?)

Har skaffat en loftsäng från kära IKEA?!? med bredd 140 cm som barnen delar. Under den sover jag i en soffa. Då får vi oxå plats med ett litet matbord med fyra platser, "oumbärliga TVn" och en garderob. Ändå finns det lite lekyta åt barnen. Funkar helt ok faktiskt men omgivningen har ju inte sett hur praktiskt jag ordnat det. Så de förutfattade meningarna haglar....

• Jodyanna

absolut ingen dålig mamma :)
    du är ju med dina barn, finns inge som betyder mer tror jag.
    skulle nöja mig med att bo med min mamma i en kartong om jag va barn, bara jag hade henne.
    så oroa dig inte :) allt löser sig 

• Echidna

Nej jag tycker inte du är en dålig mamma för att du bor i en etta med två barn. Självklart så hade det varit bättre med en tvåa, men om det är svårt att få tag i lägenheter så har man inte alltid så mkt val. Jag tror inte barnen tar skada av att bo så trångt - det är ju inte så att du tänkt bo kvar där tills de är gamla nog att flytta hemifrån. Självklart så kommer frågor hur ni löst det med sovplatser och hur du gör när de gått till sängs. Barn brukar dock anpassa sig bra till det mesta. Så länge du är en närvarande mamma så betyder det mer än att ni bor trångt. Människor i alla tider har  bott trångt. Hur tror du din mormor/farmor bodde? Knappast så stort att alla hade eget sovrum. Oroa dig inte :)

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Anonym (Dålig mor?)

Tusen tack för Era svar!! Värmer gott.

• OLilly
    Echidna skrev 2012-11-09 00:52:54 följande:
    Nej jag tycker inte du är en dålig mamma för att du bor i en etta med två barn. Självklart så hade det varit bättre med en tvåa, men om det är svårt att få tag i lägenheter så har man inte alltid så mkt val. Jag tror inte barnen tar skada av att bo så trångt - det är ju inte så att du tänkt bo kvar där tills de är gamla nog att flytta hemifrån. Självklart så kommer frågor hur ni löst det med sovplatser och hur du gör när de gått till sängs. Barn brukar dock anpassa sig bra till det mesta. Så länge du är en närvarande mamma så betyder det mer än att ni bor trångt. Människor i alla tider har  bott trångt. Hur tror du din mormor/farmor bodde? Knappast så stort att alla hade eget sovrum. Oroa dig inte :)
    TS

Har inget mer att tillägga utan kan bara hålla med :)

Jo, kanske du skulle bjuda hem vänner så de kan se hur ni faktiskt har det, så de slipper undra? Du har absolut inget att skämmas över men jag vet att folk är duktiga på att döma. Gå med huvudet högt så gör dina barn också det.
  • Tjenixen

Tycker det är helt ok tills du kommer på fötter.. Alla har vi dåliga perioder ibland som vi inte kan göra något åt.. Det är ju bättre att du tar hand om dina problem först sedan flyttar till större när du kan istället för tvärtom :)

• jebba

Om det fungerar för er så är det tillräckligt ! Hemma hos oss har vi något som vi skämtsamt kallar kvadratmeterregeln. Vi har fyra barn men bor stort och alla barn har eget rum. Trots det är barnen nästan alltid där vi är, på en och samma kvadratmeter s.a.s. De vill vara där vi är. Människan är ett flockdjur. Däremot tror jag att det är bra att barn, när de börjar närma sig tonåren, får ett eget utrymme där de kan dra sig undan när de känner för det.

Svar på tråden Bor i etta (30kvm med kokvrå) med två barn