• Anonym (Anonym)

Göra sitt namn osökbart på Facebook

Jag har mina skäl för att inte vilja att människor skall kunna söka på mitt namn på Facebook. På samma gång vill jag kunna ha Facebook i mitt riktiga namn för att kunna nätverka etc. Jag undrar nu, med de nya inställningarna, om det är möjligt att ordna? Jag har letat under sekretessinställningar men hittar inte. Mycket tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Göra sitt namn osökbart på Facebook
  • Anonym

Du kan inte göra så att dina vänner inte kan hitta dig.

Men det är Sekretessinställningar - "Så här samverkar du" - Redigera inställningar - Välj Vänner.  

• Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2012-11-09 01:01:20 följande:
    Du kan inte göra så att dina vänner inte kan hitta dig.

Men det är Sekretessinställningar - "Så här samverkar du" - Redigera inställningar - Välj Vänner.  
    Okej. Jag har i dagsläget;

Vem kan hitta dig med hjälp av e-postadressen eller telefonnumret som du har angett? - Vänner
    Vem kan skicka vänförfrågningar till dig? - Vänners vänner
    Vem kan skicka meddelanden till dig på Facebook? - Alla

Räcker det för att inte dyka upp i Facebooks sökmotor? Bör det inte finnas några andra inställningar som rör just mitt nick?
  • Anonym

Den första är ju "Vilka kan hitta din tidslinje genom att söka på ditt namn?" - där ska du välja Vänner.
    Då kan man inte söka på dig genom ditt namn eller email/tel.nr. Men du blir inte helt osynlig, t.ex om du kommenterar någons foto så kan ju alla dennes vänner se ditt namn där. Men de kan bara se det på din profil som är offentligt. Om det är någon/några som inte alls ska kunna se dig är det bättre att blockera dem, då kan de inte ens se om du skriver till era gemensamma vänner.

• Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2012-11-09 01:16:41 följande:
    Den första är ju "Vilka kan hitta din tidslinje genom att söka på ditt namn?" - där ska du välja Vänner.
    Då kan man inte söka på dig genom ditt namn eller email/tel.nr. Men du blir inte helt osynlig, t.ex om du kommenterar någons foto så kan ju alla dennes vänner se ditt namn där. Men de kan bara se det på din profil som är offentligt. Om det är någon/några som inte alls ska kunna se dig är det bättre att blockera dem, då kan de inte ens se om du skriver till era gemensamma vänner.
    Det alternativet finns tyvärr inte längre, åtminstone inte på min sida. Men tack iaf för att du tar dig tid.
  • Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2012-11-09 01:30:05 följande:
    Det alternativet finns tyvärr inte längre, åtminstone inte på min sida. Men tack iaf för att du tar dig tid.

Jag var inne nyss på min och kollade och där finns den kvar. Glad Men testa att klicka runt på Sekretessinställningar och gå in på alla inställningar du hittar.
    Min FB är så privat den kan bli, jag går ofta in och kollar över säkerhetsinställningarna.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2012-11-09 01:34:45 följande:

Jag var inne nyss på min och kollade och där finns den kvar. Glad Men testa att klicka runt på Sekretessinställningar och gå in på alla inställningar du hittar.
    Min FB är så privat den kan bli, jag går ofta in och kollar över säkerhetsinställningarna.
    Okej, jag fortsätter leta =) Nej, när jag klickar på "såhär samverkar du" kommer endast de tre inställningarna upp i nedan inlägg.
    Anonym (Anonym) skrev 2012-11-09 01:05:13 följande:
    Okej. Jag har i dagsläget;

Vem kan hitta dig med hjälp av e-postadressen eller telefonnumret som du har angett? - Vänner
    Vem kan skicka vänförfrågningar till dig? - Vänners vänner
    Vem kan skicka meddelanden till dig på Facebook? - Alla

Räcker det för att inte dyka upp i Facebooks sökmotor? Bör det inte finnas några andra inställningar som rör just mitt nick?

• Anonym (Anonym)

Jag hittade detta på FBs hjälpcenter;

"Förut fanns det en inställning som reglerade vem som kunde söka efter din tidslinje med hjälp av namnet. Vi tog bort den här inställningen eftersom det gick att upptäcka tidslinjen på andra sätt i kombination med ditt namn. Om du exempelvis valde Vänner eller Vänners vänner för den här inställningen förhindrade du bara att din tidslinje visades i sökresultat. Du förhindrade inte att en länk till din tidslinje visades i en sökning kopplad till andra inlägg, t.ex. inlägg som du har taggats i. Du förhindrade inte heller att din tidslinje hittas via andra söktermer som anställning, högskola, plats osv. Dessutom kunde alla som känner till din unika tidslinjeadress (med antingen ditt användar-ID eller användarnamn) hitta din tidslinje. "

• sirisdotter

Har en del vänner som är osökbara genom att de ändrar sina namn på olika sätt.  Och det verkar inte vara så enkla knep du vill ha?

• Anonym

Konstigt, på min finns den fortfarande kvar.

Men det jag gjorde för att testa, var att jag testade att söka från en annan persons FB. Jag sökte på mitt namn (som endast jag har) samt e-mail adress och det gick inte att hitta mig.

Men de personer som jag absolut vill vara osynlig för, har jag ändå blockerat. 

• Anonym (Anonym)
    sirisdotter skrev 2012-11-09 01:49:35 följande:
    Har en del vänner som är osökbara genom att de ändrar sina namn på olika sätt.  Och det verkar inte vara så enkla knep du vill ha?
    För tillfället har jag liksom modifierat mitt namn men jag tar mer än gärna emot tips hur man kan ändra i sitt namn men ändå kunna gå ut med hela namnet om du förstår vad jag menar =) Det viktigaste är bara att jag inte syns om denna person söker på mig på Facebook.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2012-11-09 01:52:05 följande:
    Konstigt, på min finns den fortfarande kvar.

Men det jag gjorde för att testa, var att jag testade att söka från en annan persons FB. Jag sökte på mitt namn (som endast jag har) samt e-mail adress och det gick inte att hitta mig.

Men de personer som jag absolut vill vara osynlig för, har jag ändå blockerat. 
    Kan man blockera utan att personen ifråga meddelas om det?
  • Anonym

När du blockerar någon kan inte du heller hitta den personen mer eller se något av dennes inlägg. Personen kan inte heller så något från dig.

• Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2012-11-09 02:00:06 följande:

Jaja, de får inget meddelande om det. Men du kan inte blockera dina vänner.
    ...
    Anonym skrev 2012-11-09 02:01:10 följande:
    När du blockerar någon kan inte du heller hitta den personen mer eller se något av dennes inlägg. Personen kan inte heller så något från dig.
    Men om personerna ifråga har ett slaskkonto kan de väl fortfarande se min profil, med tanke på att inställningen är borttagen, trots att jag blockerar deras officiella konto?

Jag kan förstå att en del människor tycker att man är hysterisk för egentligen kan man ju sekretessbelägga det mesta i tidslinjen utom just namnet men bara tanken på att dessa människor ögnar det gör att det vrider sig i magen. Det handlar om att jag vittnat i rättegång och jag vill hålla mig osynlig samtidigt som jag vill kunna utöka mitt nätverk.

• Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2012-11-09 02:06:50 följande:
    ...

Men om personerna ifråga har ett slaskkonto kan de väl fortfarande se min profil, med tanke på att inställningen är borttagen, trots att jag blockerar deras officiella konto?

Jag kan förstå att en del människor tycker att man är hysterisk för egentligen kan man ju sekretessbelägga det mesta i tidslinjen utom just namnet men bara tanken på att dessa människor ögnar det gör att det vrider sig i magen. Det handlar om att jag vittnat i rättegång och jag vill hålla mig osynlig samtidigt som jag vill kunna utöka mitt nätverk.

Jag har också liknande orsaker som du, men som jag har förstått det så kan man inte hitta profilen genom enbart att söka på namnet, men däremot om de hittar dig på någons vänlista så kan de ju se den offentliga delen av profilen. Jag har modifierat mitt namn och har endast mitt förnamn, några har ju t.ex "Anna Sv" om de då heter Svensson i efternamn, men det beror lite på om nån del av namnet (för- eller efternamn) sticker ut extra mycket. Sen kan du ju välja en profilbild som inte föreställer dig, de andra bilderna i albumet kan du ju ha dina egna men just den bilden som syns offentligt kan du ju ha något annat. Om någon mot förmodan skulle hitta till din profil så får man inte så mycket ut av det om inte namnet är helt korrekt och bilden inte visar något. För mig handlar det i förstahand om säkerhet mer än obehag, så man får väl själv avgöra hur mycket man vill ha kvar i de uppgifter som syns offentligt.
  • sirisdotter
    Anonym (Anonym) skrev 2012-11-09 01:57:21 följande:
    För tillfället har jag liksom modifierat mitt namn men jag tar mer än gärna emot tips hur man kan ändra i sitt namn men ändå kunna gå ut med hela namnet om du förstår vad jag menar =) Det viktigaste är bara att jag inte syns om denna person söker på mig på Facebook.
    Har sett  varianter som Barbro ZENA  Karlsson - antar att det är svårare sökbart?  Har ingen aning om vad Zena står för.  Fantasi?förnamn som Valentina använder någon som heter Monica.   Förändrade efternamn ser jag också,  lite felstavade.
  • melicia

Synd det ej fanns en motsvarighet på facebook som det fans på lunar där man kan se hur ofta vissa besöker en sida ha r bara en app somvisar vem som besöker ens sida mest men jag har fått för mig den är inne och kollar allt jag skrver hela tiden för han är inne typ hela tiden och vet jag är inne hela tiden

Svar på tråden Göra sitt namn osökbart på Facebook