• Cartjan

    Lite hjälp uppskattas

    Hej, vi ska adoptera men har inte kommit någonstans och jag har lite funderingar.

    Dels så undrar ag över ekonomi, vad är det för krav på ens ekonomi? Min make är fastanställd och tjänar väl runt en normal lön - kanske lite lägre medan jag ska börja studera till ämneslärare och då kommer ha studiemedel. Brukar detta anses vara ett problem? Att vi inte har två ordentliga löner? Utbildningen är ju på 5 ½ år så vi kommer att ha det så rätt länge. Dock har vi inga lån bara en avbetalning på TV men den kommer ju vara borta när det är dags.  Vad brukar det vara för krav?

    Sedan undrar ja över detta med psykiskt ohälsa, När jag var sexton så hamnade ag i en riktig svacka och blev tvungen att gå till BUP och gå på kognitiv terapi, hade ångestattacker och var deprimerad men har inte behövt hjälp sedan dess och mår idag prima. Kommer detta kunna påverka bedömningen av oss?  Har läst att många länder kräver psykintyg och blev därför bekymrad.

    Sedan undrar jag över frågan om ens sociala nätverk. Hörde från en kvinna som adopterat att de lägger storvikt vid att man har ett ordentligt skyddsnät - vad klassas som lagom? Vi har stora familjer som vi är väldigt nära med men när det kommer till vänner är det inte lika många. Vi har några få men de är istället riktigt nära vänner men vi har inget stort kontakt
    nät av vänner. Räcker det?
     

    Hoppas någon därute har lite svar{#emotions_dlg.flower} 

  • Svar på tråden Lite hjälp uppskattas
  • JP01

    Ang ekonomin - jag tror inte att den spelar så stor roll i hemutredningen, det skulle ev kunna bli en fråga när ni väljer land, för det är där det kan finnas sådana krav. I hemutredningen har du ju goda skäl så att säga som jag nog tror de tar hänsyn till under förutsättning att annat är ok.

    Din tidigare sjukdomshistoria, vet ju inte riktigt hur gammal du är, men om man kan visa att det ligger väl bakom en så tror jag inte att det heller är några större problem. Kanske kan du behöva skaffa ett intyg på att det inte är ett problem nu.

  • JP01

    Sociala nätverket glömde jag. Vi har inte heller drösvis av vänner, utan färre men nära vänner och sedan bra relation med våra familjer, syskon mfl. Det räckte fint. Det är inte ett miniantal, det handlar om attman inte är ensam.

    Jag måste dock säga att vår hemutredningen gick väldigt smidigt, vi fick inga snokande "över gränsen påträngande frågor" utan det var trevliga samtal om vår bakgrund och vår syn på familj, uppfostran, ansvar hemma mm. De vill väl och månar om att göra bra utredningar med barnets bästa i fokus.

  • Juno

    Hej! Kul att ni bestämt er för adoption. Som du vet så tar adoption tid så mitt bästa tips är att göra två saker dirket.
    1) Kontakta familjerätten och ställ er i kö för hemutredning. Det kan ta upp till ett år tills det är er tur så det är bara att börja köa.

    2) Kontakta en eller flera adoptionsorganisationer odch ställ er i sökandekön. Det kostar nån tusenlapp men den minska kötiden när ni väl fått medgivande. Ni behöver inte välja land nu utan står i en allmän sökandekö tills ni valt land och får ett könummer.

    Nu ska jag svara på dina frågor:

    Ekonomi: Jag håller inte riktigt med JP01. När soc gör utredningen ska de bedöma om ni kan försörja ett barn och då behöver ni ha en tillräkligt stor och fast inkomst i relation till era utgifter. Har du möjlighet att jobba extra innan barnet kommer så hjälper det ju upp. Jag tror inte att det kommer att vara några problem om ni inte har väldigt hög hyra där ni bor, men det får ni ju diskutera med utredarna.
    En annan fråga kring ekonomi är hur ni ska finnansera adoptionen som kostar ca 200 000. Det kan kanske vara svårt att få lån om du inte har fast tjänst men det kan ni diskutera med er bankman eller med adoptionsorganisationen.

    Hälsa: Vid utredningen kommmer du att få frågan om din uppväxt och då ska du vara helt öppen med att du mådde dåligt som 16-åring och att du nu har kommit igenom det, vilket visar att du är stark och har erfarenheter som du mognat av. Vissa länder kräver intyg på psykisk hälsa och då är det hälsan i dagsläget som intygas. Detta kommer  alltså inte vara ett problem, tvärt om.

    Socialt nätverk: Här handlar det om att barnet ska få ha kontakt med och vara nära släktingar och familjens vänner, inte att föräldrarna har 400 FB-vänner Flört Det är snarast så att man INTE vill se att familjen brutit kontakten med hela sin familj och helt saknar vänner. Precis som JP sa - de vill se att familjen inte står helt ensam.

    Oroa dig inte för utredningen. Det kommer att gå jättebra. Tänk på att hemutredningen är "gulduppdrag" för soc-tanterna som vanligen möter trasiga familjer med oförmögna föräldrar. Att tala med ett motiverat och barnalängtande par är den positiva sidan av deras vardag och brukar vara riktigt trevligt

    Lycka till!

  • Cartjan
    Tant violett skrev 2012-11-11 12:48:17 följande:
    TS: Vi har precis skickat in vår ansökan och har inte kommit längre så vi kan följas åt!!  ; )
    Åh, det låter trevligt Kommer dock ta ett tag innan vi skickar in ansökan, vill spara ihop en bättre buffert och så först. Men vore trevligt att ändå ha kontakt, kan jag sno lite tips av er ibland eftersom ni ligger före, hehe..Skrattande
Svar på tråden Lite hjälp uppskattas