• Anonym

    Tvångsanslutning katolska kyrkan?

    Hej på er,

    Min man som är katolik ska flytta till Sverige. Jag har läst i tidningarna att katolska kyrkan tvångsansluter människor som de tror är katoliker och kräver av dem kyrkoavgift som kan uppgå till 7000 kr om året.

    Hur kan man förhindra detta? Som svensk tycker man ju att det är orimligt att de kan hävda att någon är katolik enbart för att de är döpta katolsk i annat land. Skatteverket verkar inte kräva att det finns ett godkännande om att man ska vara medlem i katolska kyrkan i Sverige, utan frågar bara om personen är medlem (och säger kyrkan ja, så får man betala).

    Min man är inte troende och HATAR katolska kyrkan efter allt de gjort med hans hemland. Han vill verkligen inte bli ansluten dit och än mindre betala för det.

    Någon som har erfarenheter?

  • Svar på tråden Tvångsanslutning katolska kyrkan?
  • Anonym

    Ingen som har någon erfarenhet av detta?

    Är det ens lagligt? I Sverige får man ju inte ens ansluta folk till prenumerationer utan medgivande, så varför skulle det vara ok med ett trossamfund?

  • Simon 681

    Han är antagligen döpt i katolska kyrkan som barn och har inte aktivt gått ut. Stämmer det? Jag skulle rekommendera att gå ur katolska kyrkan och om de tjafsar, konvertera till svenska kyrkan och sedan gå ur den.

  • Anonym
    Simon 681 skrev 2012-11-09 12:09:53 följande:
    Han är antagligen döpt i katolska kyrkan som barn och har inte aktivt gått ut. Stämmer det? Jag skulle rekommendera att gå ur katolska kyrkan och om de tjafsar, konvertera till svenska kyrkan och sedan gå ur den.
    Alltså, han kommer från Irland och där är man inte "med" i kyrkan som man är i Sverige. I Sverige vill han inte vara med i någon kyrka och jag tycker det är märkligt att de kan ansluta honom mot hans vilja och ta betalt för det. Har vi inte religionsfrihet i Sverige?
  • Anonym

    För att vara skyldig att betala medlemsavgiften via skattesystemet ska du ha samtyckt till det. Du kan ha lämnat ditt samtycke på något av följande sätt:


    Genom att trossamfundet har bett dig samtycka skriftligen. Genom så kallat "samtycke via stadgarna". Det innebär att du anses samtycka om det står i samfundets stadgar att medlemmarna är skyldiga att betala avgift till samfundet på samma sätt som gäller för skatter och avgifter enligt skattebetalningslagen.

    Romersk-katolska kyrkan använder "samtycke via stadgarna" medan de övriga samfunden tar in skriftliga samtycken.


     


    Så mannen måste aktivt kontakta Skatteverket och meddela att han inte är medlem så att det inte blir något fel.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 12:20:18 följande:

    För att vara skyldig att betala medlemsavgiften via skattesystemet ska du ha samtyckt till det. Du kan ha lämnat ditt samtycke på något av följande sätt:


    Genom att trossamfundet har bett dig samtycka skriftligen. Genom så kallat "samtycke via stadgarna". Det innebär att du anses samtycka om det står i samfundets stadgar att medlemmarna är skyldiga att betala avgift till samfundet på samma sätt som gäller för skatter och avgifter enligt skattebetalningslagen.

    Romersk-katolska kyrkan använder "samtycke via stadgarna" medan de övriga samfunden tar in skriftliga samtycken.


     


    Så mannen måste aktivt kontakta Skatteverket och meddela att han inte är medlem så att det inte blir något fel.


    Om det vore så enkelt hade jag inte startat tråden.

    Romersk-katolska kyrkan ansluter dem som de tror och anser är katoliker. Om jag inte samtycker till att betala på skattesedeln får jag restskatt. När jag klagar hos skatteverket så kontaktar de kyrkan och frågar om jag är medlem. Om de säger ja, så driver kronofogden in pengarna. Jag har ingen talan.

    Det är så det har gått till för dem som blivit tvångsanslutna tidigare. Och trots att de begär utträde direkt när de får veta att de blivit tvångsanslutna så anser kyrkan att de fortfarande ska betala för den tid de varit medlemmar mot sin vilja.

    Helt sjukt!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 14:24:58 följande:
    Om det vore så enkelt hade jag inte startat tråden.

    Romersk-katolska kyrkan ansluter dem som de tror och anser är katoliker. Om jag inte samtycker till att betala på skattesedeln får jag restskatt. När jag klagar hos skatteverket så kontaktar de kyrkan och frågar om jag är medlem. Om de säger ja, så driver kronofogden in pengarna. Jag har ingen talan.

    Det är så det har gått till för dem som blivit tvångsanslutna tidigare. Och trots att de begär utträde direkt när de får veta att de blivit tvångsanslutna så anser kyrkan att de fortfarande ska betala för den tid de varit medlemmar mot sin vilja.

    Helt sjukt!
    Då polisanmäler man!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 14:27:12 följande:
    Då polisanmäler man!
    För vad du?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 14:28:27 följande:
    För vad du?
    Vad då, ska det stå
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 14:28:57 följande:
    Vad då, ska det stå
    Bedrägeri bör väl vara en sak, men polisen är de som rubricerar anmälningarna.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 15:41:19 följande:
    Bedrägeri bör väl vara en sak, men polisen är de som rubricerar anmälningarna.
    Tyvärr tror jag inte att något brott begåtts. De verkar ha rätt att göra så här.
  • Anonym (Polsk katolik)

    En polsk kompis i Sverige hade jätteproblem att gå ur kyrkan, jag tror tilslut att de var tvugna att skriva brev till Poven och hålla på. Det var en lång process i varje fall

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 15:49:58 följande:
    Tyvärr tror jag inte att något brott begåtts. De verkar ha rätt att göra så här.
    Nej, om man inte är troende katolik och inte vill tillhöra katolska kyrkan så kan man inte heller tvångsanslutas.
  • Anonym

    Missade att skriva att det går inte att utträda ur Katolska kyrkan i Sverige och fortsätta vara medlem i ett annat land. Katolska kyrkan är en världsvid gemenskap som inte är bunden till nationsgränser.

  • Simon 681
    Anonym skrev 2012-11-09 16:01:46 följande:
    Missade att skriva att det går inte att utträda ur Katolska kyrkan i Sverige och fortsätta vara medlem i ett annat land. Katolska kyrkan är en världsvid gemenskap som inte är bunden till nationsgränser.

    Så konvertera till protestantism, då och sedan som medlem i den vettigare sekten kan du gå ur helt och hållet.
  • SimonXavier

    Roligt hur många dåligt informerade människor som ändå skriver och hetsar upp sig över småsaker haha. Vet att detta är några år senare, men ifall någon, likt mig kommit hit och undrar över svaret på frågan.

    Ja, kyrkan är världsomfattande och är du medlem när du bor på ett ställe förväntas du vilja vara medlem även när du flyttar vidare, känns väl rätt logiskt? Däremot skickar kyrkan ut talonger där du måste medge att du vill ge din allmosa till kyrkan via skattsedeln. Denna uppgår till 1%. Sedan kan du, om du har ont om pengar eller vill bidra på annat sätt, kryssa i en ruta som säger att du inte vill betala via skattsedel.

    Om skribentens nyblivne irländske partner "hatar" kyrkan, känns det konstigt att han skulle vara inskriven i register i Irland och att han sedan skulle meddela kyrkan att han flyttat...

    Nåväl, lycka till med era problem! Haha

    /Ung Katolik

Svar på tråden Tvångsanslutning katolska kyrkan?