• Kitty baby

3 veckors bebis med jobbig slemhosta - någon med erfarenhet?

Min dotter är 3 veckor och har varit förkyld i snart en vecka. Började med snuva som sedan blev hosta som bara blivit värre. Eftersom hon gått upp dåligt i vikt ( troligen pga svårt att Anna när hon är tät) då tyckte BVC att vi skulle åka on t sjukhuset med henne för koll och ev hjälp med andning/ta bort slem. På sjukhuset gjordes inget förutom koll av syresättning, hjärtslag osv men dom tyckte hon verkade pigg ändå trots hostan from hell. Blev tipsad att använda nezeril inför amning. Väl hemma kräktes hon, jag antar att det är pga slemmet ska upp. Kör med koksalt, bröstmjölk, sitta i badrum med ånga...men jag tycker hostan bara bli värre! Någon med erfarenhet? Hur länge kan så små dras med hosta? Idag kräktes hon igen, rejält alltså (ingen mjölkuppstötning alltså, utan mycket - jag var tvungen att byta mina kläder efteråt)

• Svar på tråden 3 veckors bebis med jobbig slemhosta - någon med erfarenhet?
  • viseversa

ÅK in och kräv ett rs test. Min äldsta dotter hade rs när hon var 5 veckor. Hon skulle inte klarat sig utan vård. Vi låg inne en vecka på sjukhus med henne. Rs är INTE att leka med. Nu säger jag inte att det är rs men slemmig hosta är ett typiskt tecken på rs. Så kräv att dom testar henne.

• viseversa

Hon bubblade ur munnen(små sega bubblor),hostade så hon blev blå,kräktes slem,sov mycket,orkade inte äta,så extremt täppt i näsan att hon knappt fick luft : (
    Visade sig att hon även hade dubbelsidig lunginflammation så hon fick matas med sond i näsan på sjukhuset.

Vi blev också hemskickade första gången vi kom in(jävla idioter på sjukhuset) dagen efter åkte jag in igen pga att jag var så jävla orolig och då hade hon en syresätting på 60% vilket är

• Kitty baby

Hur mådde din dotter i övrigt? Min har aptit och verkar inte särskilt medtagen (förutom vid hostattackerna) så lläkaren trodde inte RS utan "bara" vanlig förkylning...

• viseversa

Tror gör man i kyrkan. Ett rs test tar några minuter och det ska dom fan göra när det är ett så litet barn.

• Kitty baby

Åh,fy vad jobbigt för henne. Så tröttsamt att man alltid måste fightas för att få vård. Ska till BVC idag för vägning, får vi se om hon gått upp. Inga bubblor ur näsan här, men såklart behöver ju inte alla symptom finnas för att det ska vars RS.
    (ps hann inte se ditt andra inlägg innan jag postade mitt...)

• viseversa

Min dotter mådde inte bra alls. Hon var nära att stryka med. Jag är övertygad om att hon hade dött om vi inte fått vård. Men är din dotter pigg och har bra syresättning är det ju bra. Men testa henne för rs ska dom fan göra.

• Flisan79

Vi var med om samma sak med dotter nr 2. Vid 2 veckors ålder åkte hon på sin första rejäla förkylning. Hon hostade tills hon blev blå och spydde upp slem. Vi åkte in med henne och de kollade RS men det var bara en vanlig förkylning. Fick samma råd som dig. Tycker näsdroppar är det som hjälper mest vid hosta. Det löser ju upp slemmet som åker ner i svalget. Fungerar bättre än hostmedecin även på mina lite äldre barn.

Vi körde mycket koksalt också och sög ut det värsta med näsfrida. Så först koksalt, sen suga och sist näsdroppar.

• Kitty baby

Tycker att snoret i näsan minskat, det kommer inte så mycket el inget när man kör näsfridan...

Hur länge var din dotter sjuk/hade hosta?

• Flisan79

Tror det värsta varade någon vecka men att det låg kvar lite småhosta/snorande ytterligare någon vecka.

Enligt läkaren ska man köra med nezerilen även om barnet inte är täppt. Just för att lösa upp det som åker bak i svalget och ger hostan.

• Kitty baby

Ok, kör på m nezeril och hoppas hoppas att det ger med sig snart ...tack för råd och era synpunkter.

• Kitty baby

Det är bara sååå jobbigt att lyssna på den lilla stackaren när hon hostar... Känns som att om vi åker in så gör dom ändå inget även om det är RS om hon är "för" pigg...då är det bara en jävligt jobbig resa (och risk för att bli smittad av annat på akuten...)

• shine

Åk in så fort du är orolig! Läste en tråd för ett år sen som började på det här viset och det slutade illa.

Svar på tråden 3 veckors bebis med jobbig slemhosta - någon med erfarenhet?