• Anonym (dyrt)

Finns det folk som har råd med privat KBT?

Jag bokade en timmes konsultation för privat KBT men fick avboka tiden lika snabbt när jag såg att det kostade 1000kr/timme och helst ska man gå en gång i veckan enligt de terapeuterna, det innebär 4000/månad, finns det någon som gått privat KBT? Hur lyckades ni bekosta det?

• Svar på tråden Finns det folk som har råd med privat KBT?
  • Anonym

Ska nog gå och hitta för runt 600 kr i timmen tror jag. Man får helt enkelt jobba bara och spara pengar är ingen enkel lösning. Tyvärr.

• Anonym

Min arbetsgivare har betalat.

• Anonym

privata försäkringar

Varför vill du gå privat? 

• Anonym

Även privatpraktiserande terapeuter kan vara anslutna till FK och anslutna till högkostnadsskyddet.På samma sätt finns det läkare och sjukgymnaster som inte är det.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 14:41:21 följande:
    Min arbetsgivare har betalat.
    Jaha låter bra.. är det för att du råkat ut för något via jobbet eller varför betalar det? Räknas det till friskvård? Eller hör det till ditt jobb?
  • Tullipan

Jobbar du? Kolla om arbetsgivaren kan betala.
    Är det efter en specifik händelse/sjukdom finns det i en del fackförsäkringar om du är med i facket, de brukar betala 10ggr.
    Likadant finns det i vissa hemförsäkringar om händelsen har med någon skada att göra.
    Brukar kallas Krisförsäkring.
    Är du under 25 år och har en barnförsäkring kvar på dig kan det finnas i den också.

• Tullipan

Min arbetsgivare godkänner fall från fall, ibland är det ju billigare att få gå på behandling i förebyggande syfte, än att kanske bli sjukskriven.

• Anonym

Betalade 600 kr i timmen för min psykolog, så det finns billigare.

• Lilia
    2211 skrev 2012-11-09 14:52:07 följande:
    Varför vill du går till en KBT-terapeut? KBT-terapeuter är pajasar och vem som helst kan sätta den titeln på sig själv för att lura folk på pengar. De har inte en högskoleutbildning utan har som högst gått en privat komvuxvariant som är ett skämt.

Be att få en remiss till en psykolog från din VC om du vill ha adekvat hjälp. 

Man kan kolla att personen är psykoteraput. Då krävs det tre års Högskoleutbildning och ett års praktik. De har legetimation precis som läkare eller psykologer.
  • Anonym
    2211 skrev 2012-11-09 14:52:07 följande:
    Varför vill du går till en KBT-terapeut? KBT-terapeuter är pajasar och vem som helst kan sätta den titeln på sig själv för att lura folk på pengar. De har inte en högskoleutbildning utan har som högst gått en privat komvuxvariant som är ett skämt.

Be att få en remiss till en psykolog från din VC om du vill ha adekvat hjälp. 
    Problemet är att du i princip måste ha skurit upp dina armar (om ens då) för att få hjälp. Sån brist på pengar i vården och psykologer så det är världens köer att man har väldigt svårt att få om det inte är något väldigt allvarligt. Min erfarenhet iallafall och det jag läst. 
Svar på tråden Finns det folk som har råd med privat KBT?