Vad händer om jag föder utomlands?
Jag väntar barn nu, och har haft problem med socialen innan pga deppression, problem i hemmet (sen jag var 8 nu är jag 17) Har även Asperger diagnos.
Min pojkvän är 20 och har fast jobb i Norge och har inget dålig bakgrund och är fullt kapabel till att ta hand om barnet. Men dom vill ändå sätta mig på mammautredning för att se så att jag kan "anknyta" mig till barnet. Och eftersom min pojkvän inte har någon möjlighet att ta sig till Sverige så ofta som han vill för att träffa barnet vill han hellre att vi ska vara i Norge. För det var där vi tänkte flytta från första början. Han har egen lägenhet där. Vi har pratat med dom om att han ändå är pappan och borde få vara med sin son. Men dom tänker att eftersom att vi kommer ha gemensam vårdnad så vill dom se hur jag funkar med barnet. Dom sa att dom tror fullt på att vi kommer klara av att ta hand om självaste barnet med försörjning och ekonomi, men att dom är orolig för kontakten med barnet, men han är ju lika mycket pappa så han borde väll få ha lika mycket kontakt eller?
Min fråga är om jag föder i Norge skulle jag få problem då? För dom sa att om jag tar barnet till Norge så gör dom en orosanmälan till dom i Norge, kan dom göra så även om barnet inte är svensk eller hur blir det?