• dutten

Sammandragningar v23 - skäll från gyn - vet nån nått?

Pratade med gyn idag - och fick skäll!
    Visste inte att detta var sååå allvarligt - trodde att så länge man inte blödde eller så så var det ok..

Nu gjorde hon mig allt lite orolig.
    Har ju haft häftiga sammandragningar sen fredag och nån gång innan dess oxå...
    Men igår hade jag 1 sammandragning i halvtimman från 14.00 - 24.00 och ja jag tyckte inte att det var kul och ont gör det oxå:(

Hon tyckte att jag borde ha åkt in akut igår och egentligen ville hon att jag skulle komma in som idag - men eftersom min gubbe (o jag) ändå måste in imorgon för att träffa hans läkare så fick jag en tid imorgon.

Hon hotade med inläggning och bricanyldropp.
    Känner mig just nu rätt liten jag menar är ju bara i vecka 23 känner inte riktigt för att ligga inne så länge som det är kvar...men har jag tur så lugnar detta ner sig - eller hur?

Hon sa oxå att när det är så här är det sängläge som gäller ett par timmar på förmiddagen och ett par timmar på eftermiddagen...

Tänkte vara duktig nu o duschar o sen i säng typ...
    Ni får gärna lugna ner mig lite Om ni vet något om detta - för just nu som sagt känner jag mig liten....

*kramas*
    dutten

• Svar på tråden Sammandragningar v23 - skäll från gyn - vet nån nått?
  • dutten

*putar upp*
    Ingen som vet nått?

dutten

• L2K

Tyvärr, har inga tips.
    Hoppas det går bra imorn bara!!!

• onka

Jag hade tidiga sammandragningar och fick lov att vila inte göra något alls i ett par veckor tills det var faran över och barnet var så stort att det skulle klara en förlossning.
    Kan tilläggas att vilan vart det si och så med och barnet kom på utsatt tid.

Lycka till och hoppas allt går bra!

• Brodsmulan

Hej Duttis.. vi brottas med samma bekymmer.. bm sa till mig att göra nada, vila så mycket som möjligt och hoppas knytet tänker stanna så länge som möjligt. Tyvärr har jag ingen bra historik bakåt.. min mamma låg inne från v22-23 när hon fick mig.. född i v30 detta med prematur är tydligen ärftligt.. *suck* mindre kul.. så jag har order om att ringa omgående till usö om/när förvärkar drar igång och definitivt om/när de är regelbundna.. isåfall gäller precis som du skriver att bli inlagd med bricanyldropp.. men nu ska vi vara snälla, fogliga och duktiga du & jag *skrattar* här ska ingen läggas in inte

• Niquilota

Ojdå. Vad otrevligt att få skäll ... I mitt fall kanske det skulle behövas för jag hade då inte heller fattat att det var så allvarligt. Min bm har sagt att jag ska sitta still så mycket som möjligt, men det har jag bara inte tid eller ork till. Håller på att fixa i ordning här hemma, nyligen flyttat, och blir galen av att sitta still. Så länge inte sammandragningarna är för smärtsamma trodde jag att det var lugnt. Jag har inte så ont, bara som molande mensvärk i perioder, men mycket sammandragningar. Kanske skulle tänka om då ...

Är i alla fall inte i någon riskzon för inläggning, vad jag vet, men man kanske ska ta det så lugnt som de säger. Å andra sidan säger olika personer olika saker i denna fråga, så jag vet inte. Hur som helst så är det nog säkrast att du tar det så lugnt som möjligt. Jag fick lite dåligt samvete när jag läste ditt inlägg, så nu ska jag ta ett bad och sedan krypa i säng. Har målat och möblerat hela dagen ... (!). Magen är stenhård nu ...

Ta hand om dig så det inte händer något!!
    Kram,
    Annika, v 32

• Martina 3

Hmm...Vill inte skrämma någon men har ni kollat så att det inte är UVI eller GBS som gör att Ni har sammandragningar?

Annars så är det väl ganska vanligt med sammandragningar, livmodern tränar ju inför förlossningen men gör de ont och är regelbundna och inte slutar när man vilar tycker jag nog att man ska åka och kolla sig.
    Vet inte om ni tycker jag är överbeskyddande men ta det säkra före det osäkra
    lycka till!

• dutten

onka

Oki...låter ju bra att din bebbe hade vett att stanna inne :)

Brodsmulan

Ska försöka att undvika det imorgon*lovar* känner inte alls för att ligga inne. Så säger de imorgon att det räcker med att vila hemma och kanske pressisera sig lite (tycker inte att jag gör så mycket egentligen) så är jag bara tacksam - för föda vill jag inte än....väntar helst till v 38 i alla fall med det...har ju en för tidig född det räcker!

Niquilota
    Ja kanske borde du tänka lite på att vila oxå - en stenhård mage är ett tecken på sammandragningar nämligen....så var en snäll flicka nu o ta hand om dig:)

Tack alla

*kramas*
    dutten

Som imorgon klockan 1100 ska till gyn för UL ctg och troligtvis gynundersökning för att kolla att jag inte har öppnat mig....

• Niquilota

Martina 3: Kollade både UVI och GBS förra veckan, tack och lov, känns skönt att det var ok.

Jag ska kolla upp mina sammandragningar faktiskt, det känns lite väl mycket sen en tid tillbaka.

Hoppas det går bra för dig Dutten, jag ska villa och det ska du också!! Håller tummarna att du inte öppnat dig!

Annika

• dutten

Martina 3

Kan ju vara att det är UVI men det tror jag inte då jag går på kontroller var 6:.e vecka angående det - då jag förra året hade 9 stycken varav 6 stycken gick upp i njurbalken dvs jag pissade blod:(

GBS måste jag nu slå upp innanjag nannar....har ingen anning om vad det är...

Annars kan det oxå vara så att akutsnittet jag gjorde för 11 år sedan har gjort samannväxningar som nu när magen bara blir större lixom *släpper* dvs gå sönder och att det är det som gör ont...kanske...

Tycker inte att du är överbeskyddande:)....jag menar hur skulle vi lära oss nått av varandra om vi inte delade den info vi har att tillgå?*ler*

Mina sammandragningar har gjort mera ont än mensvärk (som alltid har varit ett h-e) så visst nu åker jag in imorgon o kollar upp mig - hoppas att jag kommer hem oxå!
    Skriver då mera....

*kramas*
    och
    *ta hand om er*
    dutten

• Brodsmulan

Martina 3.. vet att jag inte har infektion däremot dålig historik *S* vilket gör det lite svårare.. men som sagt, så länge man tar det lungt så ska det inte behöva vara någon fara.. japp, sammandragningar är träning.. men onda sammandragningar/förvärkar är inte bra, då ska alltid kontakt med förlossning has.

• dutten

Hittade en bra sida om GBS!
    w1.302.telia.com/~u30211658/gbs/gbsframe.htm

Blev nu ju inte mindre orolig med tanke på att det var vattenavgång som gjorde att lillan kom för tidigt (finns att läsa under min press)+ att jag som sagt hade inte mindre än 9 uvi förra året....då gjordes det oxå njurröntgen som visade att jag har 2 små cystor i vänstra njuren de kollade även in urinblåsan via urinröret mätte hur mycket vatten som fick rum och när jag vatt kissnödig - vilket var helt ok och jag har en stor blåsa - vilket jag visste om:)

Vid alla undersökningar hittade de dock inget fel...
    Nåja ville mest dela med mig av länken jag hittade....

*nattkramas*
    dutten

• dutten

1540

Nu är jag hemma.
    Urin -> u.a
    Cervixprov togs lixom GBS-prov.
    Vul -> visade att jag är öppen med 0,7 centimeter.
    UL -> visade aktivitet hos Stix, hjärtat slog och h*n sprakade.

Ordination: Vila och åter vila. Om det blir likadant igen med 1 värk i halvtimman -> ska jag åka in. Är värkarna smärtsamma kan jag gå till gubben o sno en puff eller två på hans Bricanyl. Så fort det blir sån aktivitet ska jag dock i första hand vila.

Att jag är öppen påvisar att jag har haft förvärkar - vilket oxå kan omvandlas i att jag inte har vilat så mycket som jag borde.
    Att det gör så pass ont som det gör har troligtvis ihop med akutsnittet med lillan, kvinnor med snitt eller annan magop. Kan bli känsligare där nere.

Jag fick gå hem Men hon var mycket sträng angående vilan - Om detta händer fler gånger blir det inläggning så jag vet vad som väntar typ.
    Att omvandla detta just nu under semstern (eller när fan som helst) känns dock lite svårare/trögare i praktiken än i tänkandet.

Även om jag vet att jag måste vila/ta det lugnt/inget bära osv -> så känns det som om jag typ smiter undan...:(

Nåja jag är lugnare än i natt då jag inte somnade förrän 0330 eller nått.

Tack alla som har stöttat och kommit med tips och råd!
    *kramas*
    dutten

Svar på tråden Sammandragningar v23 - skäll från gyn - vet nån nått?