• Anonym

Vad ska slängas? Datum gått ut!

Hej alla! Jag har en liten fråga om mat där datumet gått ut...

Har dessa

Ett paket oöppnad fullkorn spaghetti t.o.m 2012-10-25

Öpnnad paket gröna bönor (tog ut lite en gång för göra soppa) t.o.m 2012-03-06

Helt oöppnad Tortilla Kit med krydda och tomtatsås+bröd
    Bröd t.om 2012-10-19      
    Kryddmixen tom 2013-03-21
    Tacosåsen tom 2013-03-23    

Vad ska slängas?   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-09 16:54
    Tillägg: Tortillakitet var ett paket där allt ingick. På paketet står det att datumet gått ut 2012-10-19. Ska allt slängas??
  • Svar på tråden Vad ska slängas? Datum gått ut!
  • Anonym

Tillägg: Tortillakitet var ett paket där allt ingick. På paketet står det att datumet gått ut 2012-10-19. Ska allt slängas??

• Anonym

Inget ska slängas om såsen inte är öppnad tidigare förstås.

• Issy
    Anonym skrev 2012-11-09 16:47:09 följande:

Hej alla! Jag har en liten fråga om mat där datumet gått ut...

Har dessa

Ett paket oöppnad fullkorn spaghetti t.o.m 2012-10-25

Öpnnad paket gröna bönor (tog ut lite en gång för göra soppa) t.o.m 2012-03-06

Helt oöppnad Tortilla Kit med krydda och tomtatsås+bröd
    Bröd t.om 2012-10-19      
    Kryddmixen tom 2013-03-21
    Tacosåsen tom 2013-03-23    

Vad ska slängas?   

Släng bönorna
    Testa och koka spaghetti, sen testa äta den.
    Taco kit: släng brödet bara..
  • läkarstudent

Datumet på kitet är satt till det som går ut först (annars blir man ju lurad när man köper det). Såsen och kryddmixen har alltså inte gått ut. Jag hade nog kastat bönorna och använt resten om det luktat och sett ok ut.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Nicke

Verkar väl onödigt att slänga sånt som går ut 2013?
    Typ kryddmix och tacosås... 

• EnGladPingvin

Jag tror starkt på att inte gå så mycket på datummärkning, utan mer lita på smak och lukt. Smakar och luktar det ok är det ok.

Torrvaror har vanligtvis betydligt längre hållbarhet än vad som står på förpackningen och även t.ex. såser som inte är öppnade håller bra mycket längre. Det enda jag skulle slänga av det du radar upp är möjligtvis brödet, men det beror på vad för bröd vi talar om. Hårt bröd klarar sig längre än mjukt. Kryddor blir sällan dåliga, men efter utgångsdatum kan de börja tappa i smak.

• Emmis

Inget förrän du luktat/smakat på det att det verkligen är dåligt.
    Folk slänger efter datumen alldeles i onödan.

• Purpurbräcka

Om bönorna är torkade (alltså inte konserv) så hade jag bara övervägt att slänga brödet. Torrvaror håller ofta ett bra tag, ibland flera år, efter att datumet gått ut.

• Husis

Torkade saker håller mycket längre än datumet visar.

Resten får man lukta och titta på. 

• Scary

Så länge det inte luktar eller ser konstigt ut hade inte jag slängt nåt.

• hysteria

Om bönorna är torkade så hade jag inte kastat något av det, om brödet inte var mögligt vill säga.

• Anonym

Jag hade inte slängt något av det! Inte ens funderat på det, tror jag... (Torrvaror hade jag nog kunnat använda flera år efter bäst-före-datum!) Det är ju just ett BÄST-före-datum - varorna blir inte farliga efter det datumet, men kryddor kan tappa i smak, osv.

Svar på tråden Vad ska slängas? Datum gått ut!