• Anonym (arbetsmyran)

Tjänsteresa / utbildning i 1 vecka, lön dygnet runt?

Om jag som tjänsteman åker på utbildning inom jobbet på annan ort långt bort under 1 vecka vad gäller för ersättning då? Såklart boende och resa och mat.. men får man ingen ersättning för att man faktiskt är borta på annan ort dygnen runt i 1 vecka? Även om arbetsdagen bara är typ 9-17 så är det ju ändå som att man är "i tjänst" även resterande tid på dygnet eftersom man inte kan vara hemma och med sin familj mm.
    Så det jag undrar är vilken ersättning jag får för det, om jag nu får någon?? 

• Svar på tråden Tjänsteresa / utbildning i 1 vecka, lön dygnet runt?
  • Kjellgren

Traktamente kan du få vilket inte brukar bli särskilt mycket eftersom mat och boende ingår. Inte ens utlandstraktamentet är något att hurra för på mitt jobb (landstinget).

• Anonym

Man brukar få traktamente. Lön får du inte dygnet runt, då skulle ingen ha råd att skicka folk på konferenser. Du får lön för din arbetstid (som brukar utökas för att gälla de timmar man faktiskt jobbar) + traktamente.

Kolla med din arbetsgivare.

• Queenie70

Du får traktamente. Ingen " lön"

• Anonym

Nej, du är inte i tjänst. Du är bara på annan ort. Du kan fortfarande göra det du vill på kvällen när du slutat jobbet. Vill du inte åka på kursen får du argumentera detta för din arbetsgivare.

• Anonym (tjänsteman)

i mitt anställningskontrakt står allt sånt specificerat, kolla ditt eget.

• Anonym

Arbetar för staten och vi får traktamente (lågt) som är tänkt att ersätta extra omkostnader som den mat som inte ingår. Sen får vi också restidskomp för den tid på resande fot som ligger utanför ordinarie arbetstid. Den beräknas från att jag lämnar hemmet tills jag är framme på utbildningsorten + från att jag lämnar orten tills jag är i hemmet igen. När kursen är slut har jag fritid som jag inte får betalt för.

• Anonym (arbetsmyran)
    Anonym skrev 2012-11-09 17:19:24 följande:
    Nej, du är inte i tjänst. Du är bara på annan ort. Du kan fortfarande göra det du vill på kvällen när du slutat jobbet. Vill du inte åka på kursen får du argumentera detta för din arbetsgivare.

Men jag kan ju inte göra det jag vill, det jag brukar efter jobbet. Träffa mina barn och vara med min famillj!
  • Scary

Efter din arbetstid är du fri att göra precis det du vill. Vill du åka hem till din familj så har du rätt att göra det. Så nej, du får inte lön dygnet runt utan bara lön den tid du arbetar.

• FrökenKanSjälv

Vi har som Anonym 17:33. Arbetar för en stor privat arbetsgivare.

TS, det brukar ses som en förmån att få åka på utbildning eller konferens. Om du inte vill åka finns det säkert någon annan som gärna tar över din plats.

Svar på tråden Tjänsteresa / utbildning i 1 vecka, lön dygnet runt?