Smärta i underlivet
Är i vecka 37+3 och det känns som jag blivit blåslagen i underlivet, gör mest ont när jag går eller rör på benen. Är det foglossning eller känns det så när det börjar närma sig?
Är i vecka 37+3 och det känns som jag blivit blåslagen i underlivet, gör mest ont när jag går eller rör på benen. Är det foglossning eller känns det så när det börjar närma sig?
Samma här sedan en vecka tillbaka är i v 39+4.... BM sa att det var kroppen som förbereder sig och bebis som trycker på neråt... sedan hur lång tid det tills förlossning var svårt att säga. Vill gärna föda NU :)
Jag ska göra hinnsvepning på tisdag så förhoppningsvis kommer bäbisen nån dag efter det :)
Är i v 36+2 och är till och från öm i hela underlivet, alltså inuti.. Så jag undrar oxå om det är lillan som trycker neråt?
I vecka 30 och har konstant ont i nedre delen av buken... mellan bebis och blygdben. När jag går känns det som om magen ska "trilla av". Tyngden neråt är knäckande. Inte det att jag är otymplig i kroppen, väger runt 73 kg. Det bara känns inte riktigt som det "ska" med själva magen. Kan det vara platsbrist för barnet som gör att det känns så här.
Har foglossningar som gör ont i ungefär hela området. Vaknade i natt av smärta i benen som tog andan ut mig. Snabbt övergående dock, strålsmärta. Kändes också som om jag en KNAPP fastsatt i länden, som om där satt något föremål. Mycket märkligt och obehagligt.
Jag har svårt att bedöma om buksmärtan hör ihop med foglossningen. Har också sammandragningar dagligen, mer eller mindre starka. Inte regelbundna, men kan komma flera åt gången när det väl börjar.
Bebis rör på sig väldigt mycket. Hickar och tickar. Känns som om den är konstant vaken...
Funderar på att ringa någonstans för att få lite råd, men vill inte verka "kinkig". Har fött två barn förut och känner inte alls igen detta! Tycker det är alldeles för tidigt i graviditeten för att ha de här problemen...
Någon som känner igen läget?
Nordsaga: oj det lät som mig du beskrev där:) Väntar oxå 3:e barnet och är i v 32. Har ett enormt tryck neråt och det ilar och sticker långt ner i magen och i underlivet. Känns som om bebis ska ploppa ut när som helst. Har oxå väldigt starka SD särskilt på kvällarna. Känns lite läskigt då det är ett tag kvar ju. Ska det vara såhär resten av tiden? Eller kommer den komma tidigare än BF? Känner inte heller igen det här med någon av de andra barnen, inte känt ett skvatt förrän det drog igång på riktigt 5 resp 13 dagar efter BF.
Här är en till som var haft en massa ilningar u dag... Ont i blygbenet har jag haft länge. Gick in i vecka 31+0 i dag
Också gravid med tredje, i v 34+ nu. Har haft mycket tryck nedåt och väldigt öm. Det började för några veckor sedan, och när Bm kände efter förra veckan (33+) låg bebis långt ner och var rejält fixerad. Troligtvis därför jag också fått mycket sammandragningar som trycker på nedåt. Känner inte heller igen att det var så här med de andra två, men det var ju också 6 år sedan sist.. De båda tidigare var fixerade i 35+, och föddes 36+3 / 38+0. Spännande att se om denna väljer att komma snart eller vill vara kvar ett bra tag till!
Bara denna vecka kvar att jobba nu, det börjar bli tröttsamt, trots att jag bara sitter vid skrivbordet hela dagarna. Dock måste jag ju använda hjärnan ganska aktivt, inte helt lätt så här sent i graviditeten
!
Jag undrar mest hur förlossningen kommer bli. Har haft 2 jobbiga FL med lååång latensfas som varat ca 1 vecka, med hemska pinvärkar som inte gjort nån nytta. Nu denna gången när man haft så mycket "känningar" så kanske det går lite fortare när det väl sätter igång. Hoppas!!
Fixerad... redan! Jo, jag har haft den misstanken också. Men i vecka 30...??? I morse kände sambon på magen när jag låg och hade det som värst. (Fy fan för detta ontet!) Så sa han: Ja, den ligger ju långt härnere. Det är nog därför du har så extra mycket ont av foglossningarna. Den trycker säkert på nerver också... Jag frågade hur han kunde veta det... "Det känner jag ju den här..." sa han då och visade. Han lät som värsta barnmorskan (blev faktiskt stolt över honom)! Jag hoppas att den väljer att komma ut lite i förtid... för så här ont orkar jag inte ha i 10 veckor till! [/quote] Jag hart hört att de kan fixera sig redan före v30, men att det tyvärr inte har att göra med när förlossningen startar.
Altans, citera-funktionen funkade inte så bra
Nordsaga och fabbe beskriver precis så som jag har det. Jag är gravid med första och ibland får jag jätte ont i nedre delen av magen. Speciellt när jag är ute och går då känns det som att lillen är påväg ut..Som max kan jag gå 1 km sen är det foglossning eller smärta i nedredelen av buken så jag får gå och knipa för att kunna ta mig hem.. Jag är inte den människan som ligger på soffan så från att gå minst 3 timmar om dagen till 1 km om dagen är fruktansvärt. Är i vecka 28+2 och är väldigt fundersam på vad det kan vara. Vill ju inte att det ska vara något fel men börjar fundera på om det inte är så att lillen tänker titta ut för tidigt.. Någon som kan ha ett svar på det hela ? Jag är dessutom trött konstant fast jag äter järntillskott. Jag känner mig väldigt less på graviditeten och vill bara att han ska komma ut nu då jag har ont och trött mest hela tiden känns bara som en stort "problem" att vara gravid. Skäms över att säga det då jag inte tycker lillen är det vill hemskt gärna ha barnet bara jag kunde slippa den här hemska graviditeten. Någon som känner likadant eller är det bara jag som är "hatisk" emot graviditeten? Ibland känner jag för att sätta mig och gråta bara för det känns som en evighet kvar tills det här är över.. :(
Kiiara, prata med din BM, det är ju inte meningen att du ska gå runt och må så dåligt. Om inte annat kanske du kan få reda på vad det är, och då kanske det är lättare att härda ut det, om du slipper vara orolig menar jag? Men visst, kroppen är ju inte riktigt ens egen mot slutet, det får man nog försöka acceptera så gott det nu går...
Var hos bm i dag och fick bekräftat att bebis. Har vänt sig så det är därför jag har fått ont nu och ändå är det 59 dagar kvar
Haha känns som att jag läser om mig själv. Men jag är i v.29 (28+2) och har sen en vecka tillbaka som hugg/ilningar mellan benen. Och jag känner att hon ligger väldigt
Långt ner. VAD det är på hennes kropp vet jag inte. Men två ggr idag har det känts som att hon försöker borra sig ut. Och har känts jättekobstig mellan buken och Venusberget. Som att det roterar ungefär. Tillome sambon kände bebis jättelångt ner. Samtidigt som jag känner kickar upp mot revbenen.
Så vettetusan! Obehagligt är det. Och detta är första barnet så har inget att jämföra med! TUL nu på torsdag! Får se hur hon ligger då.
+ att jag har kraftigare sammandragningar än innan. Inte så tätt. Men dom håller i sig ett tag och är kraftiga! Nu när jag ligger i sängen och vrider på mig känns det som magen ska gå sönder längst ner. Töjer väl sig, men ändå
Var till Bm igår och hon ville skicka mig ner till förlossningen. Men skulle avvakta tills jag fick ont igen. Det kunde tydligen vara så att lillen vill ut tidigare och att livmoderhalsen är påväg att öppnas då jag hade ont och kändes som att han var påväg ut... Men får ta det lugnare nu och vila så fort jag känner några symptom så kanske han blir kvar ett par veckor till.. Inte för att det går att ta det så mkt lugnare än vad jag redan gör.. Men känns inte som att det är någon fara om han vill ut tidigare.. Vet inte varför men kände mig lugnad av det beskedet..
Så om någon annan känner liknande smärtor så är det bra om ni ringer förlossningen och hör om ni får komma in och bli kollad så dom vet om dom ska skynda på lung mognaden på ert barn.
Min BM säger att det är ok så länge som det lugnar sig vid vila och/eller panodil. Men jag är snart i 35+ så för min del är jag inte så orolig. Ang att ha ont längst ner i magen så får jag det ofta, känns som kramp, det är ligamenten somtöjer sig, har haft det till och från sedan v 15 typ. Kan det vara det du känner?
Senaste dagarna har det känts som om bebis gräver med en i underlivet när jag går, AJ! Kommer denna bebbe som min första så är det 1 1/2 v kvar, spännande!