• Anonym

    Hur gör jag om jag vill adoptera bort barnet?

    Hur går man tillväga om man blivit opassande gravid och inte orkar med fler barn?
    Får man adoptera bort barnet?
    Eller hamnar det då i familjehem?
    Om pappan till barnet inte vill att jag ska adoptera bort det, men jag vill det, hur gör man då?
    Kan soc försöka övertala mig att ta hand om barnet eller blir det bara så att han får vårdnaden och jag umgängesrätt?  

  • Svar på tråden Hur gör jag om jag vill adoptera bort barnet?
  • Anonym (A)

    Vet inte vad som gäller om man har barn sedan innan men tar man kontakt med soc och förklarar att man inte kan ta hand om barnen, finns det möjlighet att barnet hamnar i jour familj för att sedan adopteras bort.  Det är säkert olika från fall till fall. Men skulle det gå igen har föräldrarna 6 veckors betänketid efter födseln på om de verkligen valt rätt att göra sig av med barnet. Socialen däremot kommer att göra allt för att övertyga dig om att behålla barnet, men de kan inte direkt tvinga dig. 

  • Anonym

    Om du har enskild vårdnad får du i princip själv besluta om du vill adoptera bort ditt barn. Däremot är det inte säkert att adoptionen godkänns om den andra föräldern motsäger sig adoptionen. Är du och den blivande pappan ett par? Vill han ha barnet? Om ni inte är ett par, han har en ny partner och vill ha barnet är väl det bästa om han kan ta över vårdnaden och sedan genomföra en närståendeadoption där hans nya partner adopterar barnet. Annars räcker det kanske om du bara ger honom vårdnaden och avsäger dig umgänge. Då har du en chans att ångra dig också. I värsta fall kan du försöka se till att det blir faderskap okänd för barnet för då kan du ju adoptera bort barnet bäst du vill. Fundera dock på vad som är bäst för barnet. Om det finns en pappa som vill ha barnet så är det rätt oschysst mot både honom och barnet att mygla och adoptera bort det till någon okänd.

  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2012-11-09 21:13:28 följande:
    Vet inte vad som gäller om man har barn sedan innan men tar man kontakt med soc och förklarar att man inte kan ta hand om barnen, finns det möjlighet att barnet hamnar i jour familj för att sedan adopteras bort.  Det är säkert olika från fall till fall. Men skulle det gå igen har föräldrarna 6 veckors betänketid efter födseln på om de verkligen valt rätt att göra sig av med barnet. Socialen däremot kommer att göra allt för att övertyga dig om att behålla barnet, men de kan inte direkt tvinga dig. 
    Har man alltid sex veckors ångertid efter födseln?
    Vem tar hand om barnet under den tiden?
    Är det en jourfamilj?

    Kan man hitta information någonstans på nätet från svenska myndigheter hur man gör om man vill adoptera bort ett barn man bär på?      

    Kan jag på något sätt påverka vem som får adoptera barnet?
    Dvs vad jag önskar för barnet?   

    Jag antar att när adoptionen gått igenom så är all kontakt med barnet bruten för mig?
    Får jag ens veta i vilken stad barnet bor eller hålls allt kring vilka som adopterar barnet totalt hemligt?
    Kan barnet som myndig få reda på vem som är hennes/hans biologiska mor och ta kontakt med mig?   
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 22:03:22 följande:
    Har man alltid sex veckors ångertid efter födseln? Vem tar hand om barnet under den tiden? Är det en jourfamilj? Kan man hitta information någonstans på nätet från svenska myndigheter hur man gör om man vill adoptera bort ett barn man bär på?       Kan jag på något sätt påverka vem som får adoptera barnet? Dvs vad jag önskar för barnet?    Jag antar att när adoptionen gått igenom så är all kontakt med barnet bruten för mig? Får jag ens veta i vilken stad barnet bor eller hålls allt kring vilka som adopterar barnet totalt hemligt? Kan barnet som myndig få reda på vem som är hennes/hans biologiska mor och ta kontakt med mig?   

    Ja du får vara med och välja adoptivföräldrar. Det innebär ju också att du kommer att veta hos vem och var barnet hamnar. Efter adoptionen har du inga mer rättigheter till barnet än vem som helst. Vet inte om man kan avtala om nåt särskilt dock. Om adoptionsprocessen startas i god tid kan barnet placeras hos adoptivföräldrarna redan direkt under betänketiden så att barnet slipper hamna på jourhem först. Barnet har rätt att få veta vem som är dess biologiska föräldrar när denne är myndig men det förutsätter ju att adoptivföräldrarna berättar för barnet att denne är adopterad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 23:10:44 följande:

    Ja du får vara med och välja adoptivföräldrar. Det innebär ju också att du kommer att veta hos vem och var barnet hamnar. Efter adoptionen har du inga mer rättigheter till barnet än vem som helst. Vet inte om man kan avtala om nåt särskilt dock. Om adoptionsprocessen startas i god tid kan barnet placeras hos adoptivföräldrarna redan direkt under betänketiden så att barnet slipper hamna på jourhem först. Barnet har rätt att få veta vem som är dess biologiska föräldrar när denne är myndig men det förutsätter ju att adoptivföräldrarna berättar för barnet att denne är adopterad.

    Oj så jag får själv välja adoptivföräldrar?
    Det trodde jag inte man fick i Sverige.

    Innebär det att jag också kan komma med eget förslag?

    Kan man tom adoptera till någon man känner?

    Kan man få ha kontakt med familjen fast man adopterat bort barnet?   
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-10 10:07:28 följande:
    Oj så jag får själv välja adoptivföräldrar? Det trodde jag inte man fick i Sverige. Innebär det att jag också kan komma med eget förslag? Kan man tom adoptera till någon man känner? Kan man få ha kontakt med familjen fast man adopterat bort barnet?   

    Ja, du får komma med egna förslag och även folk du känner. Men det måste ju vara lämpliga föräldrar för just ditt barn för annars går adoptionen inte igenom i rätten sen. Föräldrarna måste också utredas och godkännas av socialtjänsten först. Om du får ha kontakt med barnet efter adoptionen är helt upp till adoptivföräldrarna. Tänk på att man förmodligen inte kan avtala om sånt. Även om dom skulle ställa sig positiva till att hålla kontakten så kan ju saker hända att dom senare ångrar det. Och det är ju inte säkert att det är för barnets bästa att behålla kontakten med dig. Är inte insatt men tänker mig att det finns en risk att barnet blir förvirrat. Är adoption verkligen rätt för dig om du inte vill tappa kontakten med barnet? Finns det ingen annan lösning för dig? Det bästa vore ju om du kontaktade socialtjänsten för diskussion om alla detaljer och den juridiska biten.
  • Hjälpare

    Jag kan adoptera ditt barn. Jag och min man ska börja adoptionutbildning snart. Om cirka 6 månader sKa vi få medgivande från kommunen.

  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-11-09 21:08:53 följande:
    Hur går man tillväga om man blivit opassande gravid och inte orkar med fler barn?
    Får man adoptera bort barnet?
    Eller hamnar det då i familjehem?
    Om pappan till barnet inte vill att jag ska adoptera bort det, men jag vill det, hur gör man då?
    Kan soc försöka övertala mig att ta hand om barnet eller blir det bara så att han får vårdnaden och jag umgängesrätt?  
    Ja, man kan lämna sitt barn för adoption .... det hamnar då i ett blivande adoptivhem som du får vra med o välja ut. Den rätten har du eftersom du är vårdnadshavare för barnet ända tills en ev adoption vunnit laga kraft. Pappan har alltid första tjing till sitt barn och det är svårt att genomdriva en adoption om han vill ta hand om barnet. Soc har inte sista ordet om adoptioner det har domstolen ....
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-12-21 15:12:55 följande:
    Ja, man kan lämna sitt barn för adoption .... det hamnar då i ett blivande adoptivhem som du får vra med o välja ut. Den rätten har du eftersom du är vårdnadshavare för barnet ända tills en ev adoption vunnit laga kraft. Pappan har alltid första tjing till sitt barn och det är svårt att genomdriva en adoption om han vill ta hand om barnet. Soc har inte sista ordet om adoptioner det har domstolen ....

    Men pappan vill inte ha barnet.
    Dvs han vill inte att vi ska ha det.
    Samtidigt vägrar han låta oss adoptera det till andra.
    Men han kan inte ta hand om en bebis!
    Inte överhuvudtaget och definitivt inte på egen hand.
    Barnet kommer vanvårdas! 
    Hur gör jag då??
    Kan jag bara säga till sociala att han är oförmögen att ta hand om det själv?
    Han vill heller inte och jag är övertygad om att han inte kommer att ta ledigt från sitt jobb för det i ett år!
    Troligtvis kommer han ta hit sin mor som får ta hand om det... men säger att han gör det...

    Jag skulle vilja att ett bra par utan barn får adoptera det istället. För barnets bästa.     
  • Anonym
    Hjälpare skrev 2012-12-08 07:05:33 följande:
    Jag kan adoptera ditt barn. Jag och min man ska börja adoptionutbildning snart. Om cirka 6 månader sKa vi få medgivande från kommunen.

    För mig skulle ni säkert få det.
    Men mannen vägrar.... trots att han egentligen inte vill ha barnet.
    Enligt mig agerar han egoistiskt.
    "Det som är mitt är mitt även om jag inte vill ha det".
    Synd om barnet....  
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-12-30 17:34:30 följande:

    Men pappan vill inte ha barnet.
    Dvs han vill inte att vi ska ha det.
    Samtidigt vägrar han låta oss adoptera det till andra.
    Men han kan inte ta hand om en bebis!
    Inte överhuvudtaget och definitivt inte på egen hand.
    Barnet kommer vanvårdas! 
    Hur gör jag då??
    Kan jag bara säga till sociala att han är oförmögen att ta hand om det själv?
    Han vill heller inte och jag är övertygad om att han inte kommer att ta ledigt från sitt jobb för det i ett år!
    Troligtvis kommer han ta hit sin mor som får ta hand om det... men säger att han gör det...

    Jag skulle vilja att ett bra par utan barn får adoptera det istället. För barnets bästa.     
    Du skall ta kontakt med socialtjänsten i din kommun (de som handlägger adoptioner) så att du får hjälp att reda ut dessa svåra frågor. Minns bara att barnet är ditt och du har rätt att bestämma tills en ev adoption vunnit laga kraft!
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-12-30 17:37:11 följande:

    För mig skulle ni säkert få det.
    Men mannen vägrar.... trots att han egentligen inte vill ha barnet.
    Enligt mig agerar han egoistiskt.
    "Det som är mitt är mitt även om jag inte vill ha det".
    Synd om barnet....  
    TS - adoption är inte ngt man kan göra upp mellan privatpersoner. DEt måste alltid vara en myndighet (socialtjänsten) inblandad ..... det är dem du skall rådgöra med!!
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-12-30 21:36:59 följande:
    Du skall ta kontakt med socialtjänsten i din kommun (de som handlägger adoptioner) så att du får hjälp att reda ut dessa svåra frågor. Minns bara att barnet är ditt och du har rätt att bestämma tills en ev adoption vunnit laga kraft!

    Jo jag förstår det.
    Men barnet är ju också hans. 
    Även om han eg inte vill ha det har han ju juridiska rättigheter som biologisk far....  
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-12-30 21:38:00 följande:
    TS - adoption är inte ngt man kan göra upp mellan privatpersoner. DEt måste alltid vara en myndighet (socialtjänsten) inblandad ..... det är dem du skall rådgöra med!!

    Nej jag vet att myndigheter måste vara med och att det ska beslutas i domstol.
    Men flera här säger också att man själv får vara med och välja ut föräldrar.
      
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-12-31 15:08:37 följande:

    Jo jag förstår det.
    Men barnet är ju också hans. 
    Även om han eg inte vill ha det har han ju juridiska rättigheter som biologisk far....  
    Och därför skall du snarast kontakta socialtjänsten som skall kunna berätta precis för dig hur sånt här går till och vad pappans inställning har för juridisk betydelse i förhållande till barnets bästa .....
  • Nattis

    Jag och min man adoptera gröna. Vi skulle ta hand om henne honom som det var vårat eget.

  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-12-31 15:10:19 följande:

    Nej jag vet att myndigheter måste vara med och att det ska beslutas i domstol.
    Men flera här säger också att man själv får vara med och välja ut föräldrar.
      
    Men att man får vara med och ha önskemål om det blivande adoptivhemmet är inte detsamma som att adoption är en privatsak. Man måste göra jobbet från början till slut tillsammans med socialtjänsten .....
Svar på tråden Hur gör jag om jag vill adoptera bort barnet?