• Anonym

Hitta tillbaka till sexlusten efter 10 år

Hej

Vi/jag behöver verkligen råd om hur jag ska få tillbaka min sexlust till min partner. Vi har varit ihop i 10 år och som alla nykära så var de första åren toppen vad gäller sexlusten. Men efter ca 5 år fanns det inget kvar vad man kan kalla sex och nu minns jag inte ens senast vi hade sex.

Min partner har lust men jag har den inte. Idag ser jag mest "fel" hon honom och känner mig inte attraherad av honom alls. Jag älskar honom mest av allt och ser han som pappan till mina blivande barn. Vi grälar sällan och allt är bra mellan oss i övrigt.

Jag mår bra, är inte sjuk och äter inga mediciner eller p-piller mm.

På egen hand kan jag använda div sexleksaker men de plockar jag fram när jag är ensam hemma. Jag har aldrig fått orgasm i samband med samlag endast av onani/dildo.

Jag vet att lusten finns där, men då ofast med tanke på andra män eller tiden på "cykeln" så att säga. Men tyvärr då aldrig lusten till min sambo. 

Vi vill verkligen få detta att fungera igen och om vi ska skaffa barn så måste vi ju ha sex, då med njutning för båda. Min partner är oerhört snäll och stöttande och jag känner ingen press alls. Han säger att det är OK utan sex för honom, men jag vet att nåt fattas.

Vad ska vi göra efter alla dessa år? Hur kan jag se honom som "sexig" igen och attraktiv? Finns det nån mjukporr att se på ihop? Är det okej att fantisera om andra när vi har sex om jag känner att lusten för honom inte finns där? Jag älskar denna man, vi är förloavde och jag vill inte ge upp detta efter alla dessa år pga inget sexliv.

Snälla hjälp!                  

• Svar på tråden Hitta tillbaka till sexlusten efter 10 år
  • Sexolog Camilla

Hej.

När vardagslivet tillsammans med din partner fungerar så bra är det tråkigt att inte sexlivet fungerar. Vad ni skulle kunna göra tillsammans och som kan vara bra för förhållandet är att gå i parterapi eller familjerådgivning. På så sätt kan ni få hjälp utifrån från en person med ett annat perspektiv. Det är bra, för gamla mönster och vanor kan vara problematiska att ta sig ur utan hjälp och förslag till bättre alternativ.

Det är vanligt att ha mer eller mindre lust beroende på olika saker som "cykeln" men när lusten aldrig finns där kan det bli ett problem. Det är flera faktorer som ska stämma för att det ska upplevas som bra sex. För många är det viktigt att få orgasm. Du beskriver ett sexliv där du får orgasm när du har egensex, så kallad onani, men att det uppstår problem att få orgasm tillsammans med partner. För många är det tillräckligt att sex känns skönt och där målet inte alltid är orgasm. Men att aldrig få orgasm tillsammans med partner och att ta upp det, visar på att du upplever det som ett problem. För att få orgasm är det viktigt att lusten och viljan till att ha sex finns där. Du frågar efter mjukporr och om det är någonting som får er att tända så prova det! Du beskriver att du inte känner dig sexig längre, vad tycker du är sexigt? Vad tycker din partner är sexigt? Det är bra att kommunicera om vad som får er att tända, vad gjorde ni förr som var attraktivt och som kändes bra, det är kanske någonting som ni kan ta upp igen? Att fantisera om andra när du har sex med din partner är ett ställningstagande som du får ta ställning till.

För att nå en orgasm krävs ett förspel. Att ha lust och att uppleva attraktion till partnern är ett första steg. I förspelet förändras kroppen, svällkropparna fylls med blod, svullnar upp och blir styva. Pulsen ökar och orgasmen kommer genom muskelsammandragningar i bäckenmuskulaturen. Orgasmen är rytmiska sammandragningar där kroppen hyperventilerar. Efter orgasmen återhämtar sig kroppen genom avslappning. Hur upplever ni efterspelet efter sex? Det kan vara viktigt att avslappningsfasen känns bekväm och intim för att våga nå en orgasm som är steget före? Kan det vara kommunikationen mellan dig och din partner efter sex som gör att någonting fattas? Att prata om vad som kändes skönt och bekvämt efter sex, kan möjliggöra att kroppen slappnar av nästa gång? Att vara avslappnad och att våga ge sig hän är någonting som är viktigt för att nå orgasm.

Hälsningar

Camilla

Svar på tråden Hitta tillbaka till sexlusten efter 10 år