• MissRumpelstiltskin

Ang Tradera. Köpare betalar inte i tid. Hur göra?

Jag har skrivit på alla mina auktioner på tradera att betalning ska ske inom minst 3 dagar efter avslutad auktion. Om någon av någon anledning vill vänta till lön eller liknande så förväntar jag mig att dessa mailar och frågar innan de lägger bud.

En tjej vann en auktion av mig för nu 4 dagar sedan. Efter vinnarmailet hörde hon inte av sig och igår hade inga pengar kommit in så jag mailde och påminde om att det var sista dagen. Då skrev hon tillbaka och bad om dispans. Sa att hon inte hittade bankdosan på grund av flytt och att hon skulle betala när hon hittade den.

Hon är bara registrerad på tradera sedan juli och har fått 5 omdömen. Ett är negativt och det står att hon inte brytt sig om att betala efter vunnen auktion. Men det är ju bara en gång egentligen.

Vad gör jag nu? Jag har ingen lust att vänta tills hon har tid att leta efter hennes bankdosa. Kan jag kräva att hon går in på mitt bank kontor och gör en överföring senast måndag?

• Svar på tråden Ang Tradera. Köpare betalar inte i tid. Hur göra?
  • jimbo

Klart du kan kräva men det kan ju faktiskt vara så att dosan är borta o då kanske man kan vara lite snäll o vänta några dagar !
    Sen att maila o påminna sista dagen tycker jag är fult , man väntar till det gått tre dagar helst fyra då en överföring kan ta en dag extra på vissa banker oxå ! Så desperat efter pengar kan man väl inte vara ?

• MissRumpelstiltskin
    jimbo skrev 2012-11-09 22:11:33 följande:
    Klart du kan kräva men det kan ju faktiskt vara så att dosan är borta o då kanske man kan vara lite snäll o vänta några dagar !
    Sen att maila o påminna sista dagen tycker jag är fult , man väntar till det gått tre dagar helst fyra då en överföring kan ta en dag extra på vissa banker oxå ! Så desperat efter pengar kan man väl inte vara ?
    När jag skickade kontouppgifter bad jag henne skicka ett mail och bekräfta att hon mottagit det, vilket hon inte gjorde. Jag har haft massor auktioner ute och måste hålla koll på alla. Då räknar jag ju med att hon gör enligt mina villkor.

Jag förstår att man inte hittar dosan men då får man ju gå till banken tycker jag.
  • jimbo

Man kanske inte har en bank i närheten eller jobbar dagtid då banken är öppen mm

• MissRumpelstiltskin
    jimbo skrev 2012-11-10 09:17:57 följande:
    Man kanske inte har en bank i närheten eller jobbar dagtid då banken är öppen mm
    Men då budar man ju inte om man inte kan förhålla sig till reglerna.
  • jimbo

Så om man inte har möjligheten att gå på banken så ska man inte buda uti fall att dosan skulle komma bort ?

• MissRumpelstiltskin
    jimbo skrev 2012-11-10 09:47:25 följande:
    Så om man inte har möjligheten att gå på banken så ska man inte buda uti fall att dosan skulle komma bort ?
    Nej men man kan väll skicka ett mail efter avslutad auktion och inte vänta tills jag mailar in i det sista?
  • jimbo

Många mail hamnar i skräpposten , man kanske inte kan kolla mailen varje dag , personligen så ratar jag säljare på tradera som tjatar o skickar påminnelser innan tiden gått ut , dessutom tycker jag tre dagar är för kort att ha på sig då det ofta tar 2-3 dagar för en överföring !

• tundra

Väntade nyligen 3 veckor på betalning.
    Först hade hon betalat men datorn hade kraschat. Sen väntade hon på att få datorn lagad så att hon kunde se ifall hon verkligen inte betalat och tillslut betalade hon.

Jag skickade ett mejl varje vecka och sa att om hon inte betalade eller hörde av sig så var jag tvungen att ge dåligt omdöme och lägga ut annonsen igen.
    DÅ hörde hon av sig - aldrig spontant.
    Lite dålig stil kan jag tycka men gav ett positivt omdöme för historien kan ju vara sann.

• elyse

Du kan i alla fall tipsa henne om att göra en överföring via ett bankkontor. 

• MissRumpelstiltskin
    jimbo skrev 2012-11-10 09:51:34 följande:
    Många mail hamnar i skräpposten , man kanske inte kan kolla mailen varje dag , personligen så ratar jag säljare på tradera som tjatar o skickar påminnelser innan tiden gått ut , dessutom tycker jag tre dagar är för kort att ha på sig då det ofta tar 2-3 dagar för en överföring !
    Jag struntar väll i vilka du ratar? Om jag skriver att inbetalning ska ske inom 3 dagar och de tinte passar för någon så förväntar jag mig att den personen inte lägger bud. Det är upp till var och än. Sedan tar inte en överföring 3 dagar. Det tar max ett dygn.
  • kitkat

Om man ska vara på tradera så ska man läsa villkoren för auktionen och förhålla sig till det. Bankdosa som kommit bort har jag fått höra två gånger. om den nu kommit bort på riktigt, så får man lösa det på annat sätt. Be nån göra insättningen åt en, eller gå till bank. tradera är inte ett ställe där man kan slappa till det. men lite då och då kommer det nån som skiter i villkoren, ibland stöter man på en knäppgök mm. Har sålt ca 1000 saker. Fem gånger har jag inte fått betalt. Ca 50 gånger har jag fått tjata in pengarna. Ca 500 gånger kommer pengarna efter mer dagar än inom 3 dagar. Vid påminnelser på epost får man kanske inte svar. Då smsar jag påminnelse. Ibland kollar jag på Eniro och smsar om andra nummer finns. Efter ca två veckor måste jag lämna ett negativt omdöme för att få tillbaka auktionspengarna. Hämndomdöme är att vänta. Även om man har rätt är det bättre att visa lite för stort tålamod. Tänk på att köparen lämnar omdöme först.

• MissRumpelstiltskin
    elyse skrev 2012-11-10 10:15:53 följande:
    Du kan i alla fall tipsa henne om att göra en överföring via ett bankkontor. 
    Jo men det har jag gjort. Det är inte så att jag vill ge negativt omdöme i första sekunden men vi säljer av med saker för att vi har det trångt. När det dessutom är en sak som massor människor budar på så är det så irriterande när det går till någon som inte ens kan höra av sig. Om hon hört av sig självmant hade det varit en sak men när hon väntar tills jag skrivit två gånger så blir jag irriterad.

Jag förstår att saker kan hända men då hör man av sig som sagt.
Svar på tråden Ang Tradera. Köpare betalar inte i tid. Hur göra?