• justme2012

Min katt jamar & krafsar på sovrumsdörren

Vi har en söt tjej sedan ett tag tillbaka, hon är drygt ett år gammal och underbar på många sätt o vis.
    Hon kommer ursprungligen ifrån en uppfödare där hon bott med ett par andra katter. Däribland någon hon inte kom överens med och därför fick vi henne på foder.

Hon är väldigt pratig, men det hör nog till hennes ras + att hon är ensam under dagarna då vi inte är hemma. ca 7-8 timmar, så hon har ju en del uppmärksamhet att få ta igen.

Till problemet:

Första två nätterna hos oss jamade hon mycket, då vi bestämde att vi inte skulle ha henne i sovrummet.
    Vi hade tålamod, och la oss lite tidigare för att hon skulle tröttna och lägga sig i sin egen säng,
    *hon har lite olika mysiga ställen att ligga på + leksaker & ren låda, mat & färskt vatten.
    Igår, började hon krafsa intensivt på sovrumsdörren, vid ca 6 olika tillfällen under natten.
    Detta skulle jag vilja påstå är något nytt beteende hon inte sysslat med innan.. Iallafall inte såå intensivt som igår.

Varken jag eller maken gick upp, eftersom vi inte vill gynna detta beteendet.. Men det var ganska oroväckande, tänk om hon fortsätter med detta?

Någon som har bra råd? Gärna någon med erfarenhet.. Mat & färskt vatten ställs fram/byts ut innan vi lägger oss, vi försöker att leka med henne intensivt innan vi lägger oss.. Vad kan problemet vara?

Tackar...

• Svar på tråden Min katt jamar & krafsar på sovrumsdörren
  • Litet My

Katter överlag brukar avsky stängda dörrar, vi har öppet överallt men katterna har egna platser att ligga på då vi inte vill ha dem i vår eller dotterns säng, sonens säng däremot får de vara i.

• Frontline

Mitt råd är att fixa ett hem till katten där nån bryr sig om den...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • nemo1

Köp henne en kattkompis och låt dörren vara öppen, hon är helt klart understimulerad. Kastrerad?

• hangonasec
    Litet My skrev 2012-11-09 22:59:06 följande:
    Katter överlag brukar avsky stängda dörrar, vi har öppet överallt men katterna har egna platser att ligga på då vi inte vill ha dem i vår eller dotterns säng, sonens säng däremot får de vara i.

Frontline skrev 2012-11-09 23:20:37 följande:
    Mitt råd är att fixa ett hem till katten där nån bryr sig om den...

nemo1 skrev 2012-11-10 12:23:07 följande:
    Köp henne en kattkompis och låt dörren vara öppen, hon är helt klart understimulerad. Kastrerad?

• södertälje

Min katt väcker mig alltid kl 3 på natten,krafsar och mjauar,han vill ha sällskap,han är ju vaken då

• ForReal

Om ni inte vill att hon ska fortsätta är väl att göra som ni gör och låta dörren vara stängd, kanske hon tröttnar då. Men jag ser inte det som något bra alls. Förstår inte varför hon inte kan få ha en bädd i ert sovrum? De flesta katter vill ju gärna vara i mattes och husses närhet på natten. 

Hon är ensam 8 timmar på dagen och hela natten, det är ca 2/3 av dygnet. Tycker inte det är OK. Öppna dörren och tänk om Glad

Svar på tråden Min katt jamar & krafsar på sovrumsdörren