• Anonym

Är detta en normal menscykel? Bild!

Har alltid haft som vana och skriva ner när jag får min mens. Nu senast idag räknade jag ut och fick ut att min cykel är 27 dagar? Vad jag förstod det som så skulle man räkna antalet dagar, delat med antalet cyklar och då blev det 27,3.   

Men när jag räknar från mensens första dag till nästa mensdag kan det vara upp till 33dagar?

Har dessutom en app i telefonen som räknar ut ungefär med mens och ÄL.
    Har fyllt i sen Januari. Enligt den så ska mensen komma om 4 dagar? Då är vi uppe i 34 dagar?

Ställer jag in appen på 28 dagar så är jag enligt den fertil idag? - Det kan jag omöjligt vara!
    Ställer jag in den på 29 dagar så ska jag ha beräknad mens? -  Låter mer troligt..
    Ställer jag in den på 27 dagar så ska jag ha mens om 4 dagar. - Låter ju troligt det med.

Men vad tycker ni? Är det en "normal"  cykel?

• Svar på tråden Är detta en normal menscykel? Bild!
  • Pimpinellan

Din cykel kanske är i snitt 27 dar,men du kan ju inte räkna med 27 varje cykel om vissa är över 30. Normal menscykel är mellan 21 och 35 dar lång och varierar inte med mer än max 4 dar åt nåt håll mellan cyklerna-t.e.x ena gången 32,sen 29,sen,31- så du får räkna och se hur regelbunden du är. BIM räknas enklast utifrån när äl inföll och inte efter antal cykeldagar om man har en menscykel som skiftar lite. Äl får du räkna från din kortaste till till längsta cykel och sexa alla dagar äl kan infalla med början 4-5 dar innan,varannan dag och nån dag extra. Då missar man garanterat inte äl.

Svar på tråden Är detta en normal menscykel? Bild!