• Alessandra

Vill avskärma sovalkoven i min etta, vad hänga upp tyget i?

Har en etta med sovalkov där jag vill avskärma sovalkoven från resten av lägenheten, men jag vet inte vad jag ska använda för att hänga upp gardinen/tyget jag vill avskärma med? Kan man använda vanlig gardinstång som man sätter upp (så att gardinstången syns från sovrummet men inte utåt mot resten av lägenheten)? Det finns alltså en bit som sticker ner 40 cm från taket i öppningen så öppningen är inte från golv-tak om ni förstår vad jag menar.

Hjälp!

• Svar på tråden Vill avskärma sovalkoven i min etta, vad hänga upp tyget i?
  • Zargenta

Finns supersmidiga stänger/skenor på Ikea som bara är 1-2 cm tjocka som jag satte upp på min balkong, skruvade upp i taket och hängde gardiner från :)

• Alessandra
    Zargenta skrev 2012-11-10 09:46:19 följande:
    Finns supersmidiga stänger/skenor på Ikea som bara är 1-2 cm tjocka som jag satte upp på min balkong, skruvade upp i taket och hängde gardiner från :)
    Finns det gardiner som räcker från tak till golv? Utan att det blir en stor springa mellan golv och gardin?
  • Alessandra

Såg att skenan på ikea är 140 cm, skulle behöva en på 160 cm :s vart finns sån? Eller vad kan man göra?

• Zargenta

Du kan köpa två kortare och montera ihop dem typ, svårt att förklara sen finns gardiner som är 240cm långa eller köpa tyg på metervara och sen sätta upp med små krokodilklämmor som du hänger i skenan

• Zargenta

Eller kapa ena skenan... Men de går att montera ihop iaf :)

• vivianne

För länge sedan bodde jag i en etta med sovalkov och där var uppsatt tak-gardinstänger med små klämmor i skenor. Man bara nöp fast tyget i klämmorna som dessutom löpte jättebra i skenorna (lätt att dra från och för gardinen).

Säkert vanliga kirsh-stänger. Titta i gardinbutik, Åhléns eller liknande.

• pennanjenna

Det går också att sätta upp en vajer som fästes i väggarna. Så hade jag i en etta en gång, funkade utmärkt!Glad

• vivianne

Vill man vara lat och inte ens behöva borra kan man ta en sk expanderstång som man brukar ha duschdraperi på och klämma fast mellan två väggar!

Finns i vitt och silver på tex Ica maxi

• Annelie 76

På ikea finns en vajer som man kan spänna tvärs över rummet. Supersmidigt och den är billig. Enklare att färsta i väggarna också än att behöva borra i taket.

• Yiskah

Vi hade som du beskriver i vår förra lägenhet och satte upp en gardinstång med fästena in mot sovalkoven. Gardinstången sattes i en sån höjd att den utifrån doldes av de där 30-ish centimetrarna av vägg från taket. Superfint! Vi hade olika gardiner och därför olika sätt att fästa gardinerna, men antigen trädde vi dem direkt på stången eller så hade vi öljetter som vi sedan nöp tag i tyget :)

Svar på tråden Vill avskärma sovalkoven i min etta, vad hänga upp tyget i?