• kotten91

4 åring klagar på ont i hjärtat. HJÄLP

Vi har sambons barn varannan helg och hans yngsta är 4 år.

Varje helg säger flickan att "de gör ont i hjärtat men de går över snart"
    Hon verkar inte påverkad allmänt men på pekar de ofta.

Vi kan sitta i soffan å ta de lugnt och hon säger att "de gör ont här" Och så tar hon sig över hjärtat.
    Ja har försökt luska ut om det är nått annat än hjärtat som de gör ont i men de är hjärtat säger hon.

Jag och sambon har pratat om detta och jag har berättat att jag är orolig. Men han gör ingenting.

Nu imorse vid halv 5 kom hon in på vårat sovrum och grinade, berättade för pappa att hon hade så ont i hjärtat. Hon fick ligga hos pappa och somnade om hos honom då.
    Hon brukar aldrig komma in på morgonen utan brukar alltid sätta sig vid tv:n och kliver upp vid 6-7 tiden i vanliga fall. 

Vad ska ja göra? Jag är bara pappas flickvän och min sambo verkar inte ta de lika allvarligt som mig.
    Jag vill ju träffa en läkare och se så de inte är nått med flickans hjärta, eller om de är panikångest?? då måste hon ju få hjälp.

• Svar på tråden 4 åring klagar på ont i hjärtat. HJÄLP
  • Coruscant

Ring 1177, kontakta BVC. Du borde ju Kina rådfråga sjukvården i alla fall. Konstigt med en pappa/förälder som inte bryr sig. Även om det inte är hjärtat/kroppsligt så är det något som "händer" och påverkar barnet!!

• jimbo

Hon vet säkert inte hur det är att ha ont i hjärtat i den åldern men hon kan ju ha ont någon annan stans ! Prata med hennes mamma om hon sagt nå där ?

• kotten91

Pappan bryr sig men han är så jävla seg på att agera. Eftersom de är så svårt för oss å ta henne till läkare när vi bara har dom på helger.

Hos mamma har hon oxå ont. Ofta.
    Jag frågade va dom gör då när hon får ont. Då får hon dricka vatten. Frågade va mamma säger, nä ingenting (8 åringen är med och berättar) har ni träffat nån läkare? Nä.

Så hon bryr sig ju inte heller.
    Ja ställde lite krav på sambon min nu. Sa att antingen åker vi in på akuten nu i helgen eller så ringer han och bokar till på hc på måndag.

• Jodyanna
    jimbo skrev 2012-11-10 11:32:24 följande:
    Hon vet säkert inte hur det är att ha ont i hjärtat i den åldern men hon kan ju ha ont någon annan stans ! Prata med hennes mamma om hon sagt nå där ?
    hon vet ju vart sitt hjärta sitter och har ont där. Ingen vet ju hur de känns att ha ont i hjärtat innan man har det.
  • jimbo

Jag menar bara att barn har svårt att lokalisera smärta till vissa kroppsdelar

• kotten91

Jo de kanske dom har men ja menar de finns ju inte så mkt annat som sitter just där hjärtat sitter. De är ju lungorna isf som kan kännas som hjärtat men de bör ju kollas upp oxå tycker ja?

• Nape

Som tur är brukar det inte vara hjärtat. *lugnar* Det sitter ganska mycket däromkring, så man kan känna fel. Men det bör såklart kollas upp- ett litet barn ska inte ha ont sådär. Min 15-åring hade "ont i hjärtat" ett par gånger. Han blev blek (och rädd) och lite ynklig. När det hände tredje gången åkte vi in med honom. Det visade sig att det kom från magen. Stress, sovit dåligt och ätit för mycket junk (han hade ätit på McD och pizzerior med kompisar, vi äter normalt hemma). Ett par prov på det och PANG, magen börjar krångla. Han fokuserade på att sova bättre, drog ner på skräpmaten och vips så mådde han bättre. Jag minns när jag var liten så hade jag ofta ont "i hjärtat", jag var nog kring 4 år. Det slutade av sig själv. Min väninnan fick det i 12-årsåldern, även där gick det sedan över. Men självklart- kolla upp det så ni VET. På internet får man många åsikter och tyckanden, jag kan bara tala ur egen erfarenhet och har inga säkra svar.

• jimbo

Det finns massor i kroppen runt hjärtat

• Planon

1.Magen/magmunnen tänker jag på. 2. Ett sätt att få uppmärksamhet? 3. Oro/stress över något? Skulle nog ändå kolla upp det. Kan ju ex vara magsyra som läcker upp och gör ont?

Svar på tråden 4 åring klagar på ont i hjärtat. HJÄLP