• Anonym (beslutsvirrig)

Hur svårt för en man att få gemensam vårdnad om mamman bestrider?

Hej!
    Jag och en tjej jag umgåtts med har blivit gravid. Hon är tio år yngre än mig, inte fyllt tjugo än ens.
    Vi är och har varit vänner men att jag inte ville ha barnet o hon ville har lett till en del upprörda känslor.
    Ingen av oss har en ordentlig inkomst, hon bor hemma hos sin mor men tycks försöka hitta nytt boende nu.

Min fråga är
    eftersom jag varit helt anti barnet fram till dess att jag insåg att det här barnet ändå kommer födas, men nu vill vara med helt o hållet. Gemensam vårdnad, gemensam föräldrapenning etc. Eventuellt att barnet bor mest hos henne då jag ändå studerar på hög nivå. Eller varannan vecka om min mor hjälper till.

Min mor vill dra upp det här, att jag vill ha hälften, för mamman som ett sätt att se hur beslutsam den här unga mamman utan ekonomi egentligen är. Jag och min mor har fått en känsla av att mamman tror att hon kommer ha alla 480 föräldradagarna för sig själv, och litar på de pengarna för att ö.h.t kunna flytta, bo o leva. Men självklart vill och behöver ju även jag min del av dagarna. Både ekonomiskt men främst för att få en chans att vara med barnet så mycket som möjligt under sommaren och jullovet. Under studiehalvåren måste jag gå i skolan.

Om mamman tänker om och inser att hon är för ung och i en för utsatt situation för att föda barnet så vore det antagligen bäst. Men jag tror inte någonting kommer få henne att ändra sig.

Snarare tror jag bara att lägga fram de här sakerna för mamman kan göra det svårare för mig att faktiskt få gemensam vårdnad när väl barnet är fött och jag efter ett faderskapstest skriver under att jag är pappa.
    Hur fungerar vårdnaden? Går den inte automatiskt till mamman i början, och kan bli svårt för en man att få gemensam vårdnad om mamman vill bestrida det?

samtidigt är det förstås ojust att kanske att vänta till att jag fått gem. vårdnad innan jag nämner något om att jag vill ha föräldrapenning och del i alla de beslut som skall göras under barnets liv.
    Det är inte så att jag sagt att jag INTE vill dessa saker.
    Självklart vore det bäst att förbereda henne för hur jag vill ha det, men jag har en känsla av att pappor i sverige aldrig eller sällan har vare sig rätten eller makten på sin sida.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-04 14:20
    Den här tråden är avslutad för min del. Kontakten mellan mamman och mig är god, min relation till situationen är god. Saker är som de är och härifrån är det bara att göra det bästa av det, vilket vi gör. Det blir fint. Tack för hjälpen.

• Svar på tråden Hur svårt för en man att få gemensam vårdnad om mamman bestrider?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (beslutsvirrig) skrev 2012-11-10 12:08:34 följande:
    Hej!
    Jag och en tjej jag umgåtts med har blivit gravid. Hon är tio år yngre än mig, inte fyllt tjugo än ens.
    Vi är och har varit vänner men att jag inte ville ha barnet o hon ville har lett till en del upprörda känslor.
    Ingen av oss har en ordentlig inkomst, hon bor hemma hos sin mor men tycks försöka hitta nytt boende nu.

Min fråga är
    eftersom jag varit helt anti barnet fram till dess att jag insåg att det här barnet ändå kommer födas, men nu vill vara med helt o hållet. Gemensam vårdnad, gemensam föräldrapenning etc. Eventuellt att barnet bor mest hos henne då jag ändå studerar på hög nivå. Eller varannan vecka om min mor hjälper till.
    GLÖM varannan v innan barnet är ca 2-3 år. För att det ska fungera krävs att du har knutit an till barnet REJÄLT vilket innebär dagumgänge varannan dag, ett par timmar per dag. Länge. Först vid ett års ålder rekommenderas EN övernattning, vid två års ålder, två övernattningar och vid ca tre kan man börja med varannan v. Men alla barn är olika.

Min mor vill dra upp det här, att jag vill ha hälften, för mamman som ett sätt att se hur beslutsam den här unga mamman utan ekonomi egentligen är. Jag och min mor har fått en känsla av att mamman tror att hon kommer ha alla 480 föräldradagarna för sig själv, och litar på de pengarna för att ö.h.t kunna flytta, bo o leva. Men självklart vill och behöver ju även jag min del av dagarna. Både ekonomiskt men främst för att få en chans att vara med barnet så mycket som möjligt under sommaren och jullovet. Under studiehalvåren måste jag gå i skolan.
    Dra inte in din mamma i detta, hon har INGET med saken att göra. Barnets mamma KOMMER att få alla dagarna så länge du inte är gemensam vårdnadshavare med henne. Innan ni ens har skrivit på papper om faderskapet får du INGENTING. Hon väljer sen helt själv om hon vill skriva på för gemensam vårdnad eller inte. Vill hon inte måste du stämma henne på den.
    Om mamman tänker om och inser att hon är för ung och i en för utsatt situation för att föda barnet så vore det antagligen bäst. Men jag tror inte någonting kommer få henne att ändra sig.
    Varför är hon för ung? Om hon vore för ung för att få barn borde du inte ha knullat med henne från början.

Snarare tror jag bara att lägga fram de här sakerna för mamman kan göra det svårare för mig att faktiskt få gemensam vårdnad när väl barnet är fött och jag efter ett faderskapstest skriver under att jag är pappa.
    Hur fungerar vårdnaden? Går den inte automatiskt till mamman i början, och kan bli svårt för en man att få gemensam vårdnad om mamman vill bestrida det?

samtidigt är det förstås ojust att kanske att vänta till att jag fått gem. vårdnad innan jag nämner något om att jag vill ha föräldrapenning och del i alla de beslut som skall göras under barnets liv.
    Det är inte så att jag sagt att jag INTE vill dessa saker.
    Självklart vore det bäst att förbereda henne för hur jag vill ha det, men jag har en känsla av att pappor i sverige aldrig eller sällan har vare sig rätten eller makten på sin sida.
    I detta läge känner jag att det är helt rätt att du inte har någon makt. Du verkar ha noll koll på vad ett BARN behöver och ser bara vad DU vill ha.
    Jag svarar med fetstil i inlägget.
  • hellokill3r

Mamman får ensam vårdnad och alla föräldradagarna automatiskt. Om du vill ha gemensam vårdnad kan du stämma henne i tingsrätten efter att barnet fötts och efter att faderskapet fastställts, men en vårdnadstvist tar tid och antagligen är föräldradagarna slut när ni får beslutet som med stor sannolikhet kommer bli gemensam vårdnad om det inte finns saker som tyder på att du är gravt olämplig (pedofil, missbrukare, hemlös, psykiskt sjuk osv)

• SupersurasunkSara
    hellokill3r skrev 2012-11-10 12:16:46 följande:
    Mamman får ensam vårdnad och alla föräldradagarna automatiskt. Om du vill ha gemensam vårdnad kan du stämma henne i tingsrätten efter att barnet fötts och efter att faderskapet fastställts, men en vårdnadstvist tar tid och antagligen är föräldradagarna slut när ni får beslutet som med stor sannolikhet kommer bli gemensam vårdnad om det inte finns saker som tyder på att du är gravt olämplig (pedofil, missbrukare, hemlös, psykiskt sjuk osv)
    Eller om det pga sammarbetssvårigheter inte ses som barnets bästa att de har gemensam vårdnad.
  • hellokill3r

Ja just det, varannan vecka rekommenderas inte förrän vid ca tre år av familjerätten.

• Grappa

Det är inget problem för en normal man att få gemensam vårdnad i rätten. Det ses som det normala och att du inte varit positiv från början kommer inte inverka.
    Ett barn räknas inte som moget att bo varannan vecka förrän vid tre år. Dock kan man börja med växelvis långt tidigare tex 2 dar i stöten. När det kan bli aktuellt vet ni nog inte förrän bebisen är född och relationen uppbyggd. Amning och sånt påverkar ju det.

Jag skulle själv nöja mig med att meddela att jag ville vara en aktiv pappa och såsmåningom ta lika stortt ansvar som mamman. Onödigt att börja prata föräldraledighet nu, spec om er relation är dålig. Ta det när det är aktuellt istället. Men låt henne veta att du tänker ta ditt ansvar som far.

Lycka till!

• hellokill3r
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-10 12:17:36 följande:
    Eller om det pga sammarbetssvårigheter inte ses som barnets bästa att de har gemensam vårdnad.

Ja fast det är jättesvårt att få enskild vårdnad pga det. Been there, done that liksom.
  • Grappa
    hellokill3r skrev 2012-11-10 12:16:46 följande:
    Fel. TS kan begära en interimistisk dom om vårdnaden i väntan på det riktiga domslutet.
  • hellokill3r
    Grappa skrev 2012-11-10 12:19:36 följande:
    Fel. TS kan begära en interimistisk dom om vårdnaden i väntan på det riktiga domslutet.

Ja, men bara för att man begär intersemistiskt så betyder det inte alltid att man får det.
  • SupersurasunkSara
    hellokill3r skrev 2012-11-10 12:19:08 följande:

Ja fast det är jättesvårt att få enskild vårdnad pga det. Been there, done that liksom.
    Jups, men nu har ju mamman det redan från början.
  • Grappa
    hellokill3r skrev 2012-11-10 12:21:01 följande:

Ja, men bara för att man begär intersemistiskt så betyder det inte alltid att man får det.
    *gäsp*
Svar på tråden Hur svårt för en man att få gemensam vårdnad om mamman bestrider?