• Anonym (Hjälp!)

Är så rädd att min lilla tjej har leukemi!!

Min dotter är 6 månader och hon har sedan 3-4 månaders ålder haft små, som knappnålshuvuden, blåmärken. Det är inte särskilt många men de har liksom avlöst varann. Prickarna (petekierna?!) har främst suttit på benen men igår upptäckte jag att också fanns 2 prickar på bröstkorgen.
    Jag är helt panikslagen nu och livrädd för att hon ska ha leukemi. Jag har försökt prata med BVC flera gånger men sköterskan har knappt ens slängt en blick på prickarna. På måndag ska jag dit särskilt och visa prickarna igen och se till att dom inspekteras ordentligt.
    Jag försöker googla bilder på petekier men hittar ingen bra alls.

Är det någon här som kan bolla lite tankar med mig??!

• Svar på tråden Är så rädd att min lilla tjej har leukemi!!
  • Söder73

Svårt att säga men jag har för mig att det är extremt ovanligt på så små barn. Istället för BVC , beställ tid hos en barnläkare så får du svar på dina frågor.

• Anonym (Hjälp!)
    Söder73 skrev 2012-11-10 18:55:55 följande:
    Svårt att säga men jag har för mig att det är extremt ovanligt på så små barn. Istället för BVC , beställ tid hos en barnläkare så får du svar på dina frågor.
    Jag har försökt få en tid till läkare men de hänvisar mig bara till BVC i första hand.
  • Anonym

Hur är barnet annars? Är hon pigg och glad  och nöjd och äter bra?

• pluvdo

Jag har inga råd angående just leukemi, men... förklara hur orolig du är och hur dåligt du mår på grund av detta så blir du förhoppningsvis remissad till en barnläkare. Om inte annat så för att få stilla din oro. Min son stod still en del i längden när han var under året gammal (och har gjort igen sedan dess) och även om tillväxtavvikelser vanligtvis inte utreds före två års ålder så remissades vi till barnläkare och senare till endokrinmottagningen (tillväxtmottagning) eftersom jag mådde så dåligt på grund av det hela. Nu har sonen stannat upp i längden flera gånger sedan dess så jag tror att det fanns en anledning till min oro och sonen är fortfarande nu, nästan två år sedan remissen till barnläkare, fortfarande under utredning. Men om BVC fått bestämma och om jag inte varit så orolig så hade de förmodligen inte reagerat förrän långt senare.

Så, som sagt... förklara hur du mår. Att det om inte annat skulle hjälpa dig att få träffa en barnläkare. Det är ju varken bra för dig eller ditt barn om du plötsligt fryser till och sitter och tänker på de där prickarna och tänk om hon är döende och tänk om du förlorar henne och så. Jag kunde frysa till så ibland när jag tänkte på sonen och att han inte växte och under den perioden så var det nästan som att jag tog avstånd från honom för jag var så fokuserad på att någonting kanske var fel.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym skrev 2012-11-10 19:02:12 följande:
    Hur är barnet annars? Är hon pigg och glad  och nöjd och äter bra?
    Ja hon är pigg. Äter bra och utvecklas som hon ska.
    pluvdo skrev 2012-11-10 19:07:57 följande:
    Jag har inga råd angående just leukemi, men... förklara hur orolig du är och hur dåligt du mår på grund av detta så blir du förhoppningsvis remissad till en barnläkare. Om inte annat så för att få stilla din oro. Min son stod still en del i längden när han var under året gammal (och har gjort igen sedan dess) och även om tillväxtavvikelser vanligtvis inte utreds före två års ålder så remissades vi till barnläkare och senare till endokrinmottagningen (tillväxtmottagning) eftersom jag mådde så dåligt på grund av det hela. Nu har sonen stannat upp i längden flera gånger sedan dess så jag tror att det fanns en anledning till min oro och sonen är fortfarande nu, nästan två år sedan remissen till barnläkare, fortfarande under utredning. Men om BVC fått bestämma och om jag inte varit så orolig så hade de förmodligen inte reagerat förrän långt senare.

Så, som sagt... förklara hur du mår. Att det om inte annat skulle hjälpa dig att få träffa en barnläkare. Det är ju varken bra för dig eller ditt barn om du plötsligt fryser till och sitter och tänker på de där prickarna och tänk om hon är döende och tänk om du förlorar henne och så. Jag kunde frysa till så ibland när jag tänkte på sonen och att han inte växte och under den perioden så var det nästan som att jag tog avstånd från honom för jag var så fokuserad på att någonting kanske var fel.

Du träffade verkligen rätt med dina ord. I kväll fick jag sån panik att jag knappt kunde vara med  henne. Jag är så rädd. Jag mår fysiskt illa och det känns som jag ska kräkas.
    Jag är ingen hönsmamma i vanliga fall, men nu känns det verkligen som om hon i princip redan är dödssjuk.
    Vår BVC-kontakt är väldigt nonchalant så jag är rädd att jag inte kommer känna mig lugnare ens efter han tittat på henne. Jag funderar på att ringa 1177 i morgon (igen) och be att få en tid till jourcentralen.
     Kanske någon bara kan kolla snabbt på prickarna och se om det är petekier eller ej. Blir extra orolig eftersom det sista dagarna dykt upp flera nya fläckar.

Hoppas det ordnar sig för din son!
  • Lyckligajag78

Stå på dig och få barnet undersökt.
    Annars hade jag om jag var du helt sonika åkt till akuten!
    Hoppas det ordnar upp sig för dig. 

• pluvdo
    Anonym (Hjälp!) skrev 2012-11-10 19:14:34 följande:
    Ja hon är pigg. Äter bra och utvecklas som hon ska.

Du träffade verkligen rätt med dina ord. I kväll fick jag sån panik att jag knappt kunde vara med  henne. Jag är så rädd. Jag mår fysiskt illa och det känns som jag ska kräkas.
    Jag är ingen hönsmamma i vanliga fall, men nu känns det verkligen som om hon i princip redan är dödssjuk.
    Vår BVC-kontakt är väldigt nonchalant så jag är rädd att jag inte kommer känna mig lugnare ens efter han tittat på henne. Jag funderar på att ringa 1177 i morgon (igen) och be att få en tid till jourcentralen.
     Kanske någon bara kan kolla snabbt på prickarna och se om det är petekier eller ej. Blir extra orolig eftersom det sista dagarna dykt upp flera nya fläckar.

Hoppas det ordnar sig för din son!
    Ja, jag är i alla fall inte så orolig längre. Jag var rädd ett tag för att han kanske hade neurofibromatos eftersom han har tre födelsemärken av en sort som är förknippad med NF, men nu har han inte fått fler och så och oron har lagt sig något. Och blir han kort så är det ju inte mer än det. Men i början var jag så rädd för att han inte skulle bli accepterad och att han, om han hade NF, skulle dö i förtid och sådär så jag bara... fäste mig inte vid honom på samma sätt som jag hade gjort utan oron. Jag känner verkligen att det hjälper att gå till barnläkare och särskilt nu att få gå till endokrinen med honom. Även om han inte växer så mycket som barn i hans ålder skall så är jag ändå inte särskilt orolig nu för läkarna är så positiva och trevliga och lugnar mig med sina ord. Vilket är väldigt skönt. Även om jag allra helst sett att han växte ordentligt och jag aldrig ens behövt bli orolig. :)

Om du inte trivs med er BVC-sköterska så tycker jag att du skall be om att få byta ut denne om det går. Eller så kan du ju byta till en annan vårdcentral om ni har flera i närheten.
  • Anonym (Hjälp!)
    Pluvdo: Vi ska byta BVC, är mitt uppe i flytt så bytet är inte klart ännu tyvärr. Jag ska försöka lugna ner mig. Andas. Och tänka på att det snart är måndag.
  • Marina80

Kan man inte skriva en egenremiss? Eller är det bara vissa landsting dom tillämpar det?

Svar på tråden Är så rädd att min lilla tjej har leukemi!!