• Kaninbarnet

Migränmedicinen IMIGRAN- en fråga om den!

Hej!
    Någon som fått Imigran tabletter utskrivna  mot migrän?

Har förstått att den verksamma substansen är sumatriptan, samma som i den ICKE receptbelagda medicinen Oriptan. Jag har provat Oriptan, men fick tyvärr bara alla biverkningar som tabletten kunde ge: hjärtklappning, illamående, strypkänsla över bröstet o.s.v.

Har nu fått  Imigran utskrivet på recept. Undrar dels om den hjälper bättre än Oriptan, och dels vad den kostar att hämta ut? Känns intte lönt att hämta ut den om den är jättedyr och sen inte hjälper

• Svar på tråden Migränmedicinen IMIGRAN- en fråga om den!
  • Houdini

Har du fått de biverkningarna av den receptfria varianten skulle inte jag ta imigran.

Skillnaden är att de receptfria är svagare än vad imigranen är fick jag förklarat av en farmacept.

Jag har haft imigran sprutor men fick jättebiverkningar av dom men kan ta den receptfria varianten.

Har du provat Zomig Nasal? deb får jag inga biverkningar alls utav. Nackdelen är att läkare inte vill skriva ut den på recept då den är svindyr den belastar ju klinikens budget.          

• Kaninbarnet

Ojdå Lät ju inte bra... Brukat ta Treo men nu är jag gravid och fick Imigran utskrivet av en läkare på Kvinnokliniken..

• Kaninbarnet

Och nej, jag har inte provat Zomig nasal. Är det nässpray?
    Har provat Eeze tabletter, precis när de kom och de hjälpte de första två-tre gångerna jag tog den, sen var det som att jag blev "immun" eller nåt, och den hjälpte inte ett dugg. 

• lovie

Jag tycker om maxalt rapitab. Dyra men det är de värt ändå.

• NextUp

Jag har också maxalt men vet inte hur säkra de är i samband med graviditet.

• Houdini
    Kaninbarnet skrev 2012-11-10 21:13:56 följande:

Och nej, jag har inte provat Zomig nasal. Är det nässpray?
    Har provat Eeze tabletter, precis när de kom och de hjälpte de första två-tre gångerna jag tog den, sen var det som att jag blev "immun" eller nåt, och den hjälpte inte ett dugg. 

Japp det är nässpray.

Och Eeze tabletter är detsamma som voltaren/diflofamack. Och dom ska man inte ta under graviditet.

Du kan kolla på Fass på nätet om du kan ta Zomic nasal när du är gravid    
  • Palma

Biverkningarna tyckte jag kändes värst första gångerna. Mycket obehaglig känsla. Nu känner jag inte av dem. Har du mkt ont, ta en tablett och gå och lägg dig. Det allra bästa är att du somnar in, då vaknar du smärtfri sedan. Tabletten slutar verka efter ett par timmar så det går ju över. Känns också av mest efter ca 15-30 min. Jag har kronisk migrän och har anfall 2-4ggr i veckan. Nu när jag är gravid har jag haft 0 anfall... Otrolig känsla!

• Kaninbarnet
    Palma skrev 2012-11-10 21:27:33 följande:
    Biverkningarna tyckte jag kändes värst första gångerna. Mycket obehaglig känsla. Nu känner jag inte av dem. Har du mkt ont, ta en tablett och gå och lägg dig. Det allra bästa är att du somnar in, då vaknar du smärtfri sedan. Tabletten slutar verka efter ett par timmar så det går ju över. Känns också av mest efter ca 15-30 min. Jag har kronisk migrän och har anfall 2-4ggr i veckan. Nu när jag är gravid har jag haft 0 anfall... Otrolig känsla!

Låter bra
    Har också mycket färre migränanfall nu under graviditeten, vilket är skönt, men ibland kommer det...

Vad kostar Imigran? Tror doktorn skrev ut en förpackning på 18 tabletter, med två uttag.   
  • Houdini
    Kaninbarnet skrev 2012-11-10 21:59:53 följande:

Låter bra
    Har också mycket färre migränanfall nu under graviditeten, vilket är skönt, men ibland kommer det...

Vad kostar Imigran? Tror doktorn skrev ut en förpackning på 18 tabletter, med två uttag.   

Kolla på Fass
  • DreamBitch

Personligen tycker jag att zomig fungerar mycket bättre.
    Den finns nu även i en billigare variant. Tidigare betalade jag nästan 900kr för 18st men nu betalar jag ca 200kr.

• Kaninbarnet
    DreamBitch skrev 2012-11-10 22:12:49 följande:
    Personligen tycker jag att zomig fungerar mycket bättre.
    Den finns nu även i en billigare variant. Tidigare betalade jag nästan 900kr för 18st men nu betalar jag ca 200kr.

Ojdå! Varför så mycket billigare nu? Vi pratar om Imigran nu va, som kostat 900 men nu 200?
  • DreamBitch

Du kan ju hämta ut mindre förpackningar om du känner för det. Finns inget tvång på att du måste hämta 18 st bara för att läkaren har skrivit ut den mängden.

• DreamBitch

Nej jag pratade om zomig. :) jag har bytt tillverkare och det är därför den har blivit billigare.

• Kaninbarnet

Ja det var lite så jag tänkte, för det känns jäkligt onödigt att betala för 18 st om man använder EN och upptäcker att den inte funkar/ att biverkningarna är för stora.

• Palma

Vet inte vad just Imigran kostar. Men gå till Apoteket och fråga. Jag äter Sumatriptan 100mg, 18 tabletter kostar ca 100kr. Testa receptfria Oriptan (sumatriptan). Kostar 80-90kr för två tabletter 50mg. Då kan du känna om de fungerar. Ofta skriver läkarna ut onödigt starka.

• Palma

Såg nu att det ju var den sorten du testat. Testa igen tycker jag och kom ihåg bästa tricket. Somna.

• doctr

Jag har kronisk migrän. Tar lite olika preparat lite beroende på vilken typ av attack jag har Maxalt ger knappt några inverkningar, den har jag som vanlig tablett och rapitab (smältttablett) Imigran som injektion och som tablett som jag tar vid svårare anfall tex. När jag vaknar med migrän. Imigran eller (Sumatriptan) har biverkningar. Speciellt sprutan då den tas upp så mycket snabbare. Men då jag tar Imigran så ofta så känns det som biverkningarna är mildare nu än då dom kom. Känner mig stel i nacken, tryck över bröstet, allmänt obehaglig känsla men då Imigran oftast hjälper så står man ut dom 15-45min av dessa biverkningar. ush... denna hemska sjukdom. Farfar hade migrän, mamma, moster och mina 3 bröder. Jagar den värsta sorten efter mamma. Jag spyr och tappar känsla och syn under auran. Alltid lika otäckt eller så tappar jag talförmågan. TREO är väl det enda receptfria medel som hjälper något när man känner att nu är det nått på gång, åska, stark sol, och snabba väderväxlingar brukar trigga min migrän. Ta hand om er. Kramar Crille. PS: ett tip! testa att tugga på en bit färsk ingefära! Har hjälpt mig både vid migrän och illamående.

Svar på tråden Migränmedicinen IMIGRAN- en fråga om den!