5 månader, skriker vid varje läggning
Hej. Min son är 5 månader gammal. Sedan han var 1 månad har han alltid velat somna själv i sin säng, på sidan, napp och snuttefilt mellan armarna. I princip aldrig gnällt. Har kunnat vara lite orolig, då har det räckt med att buffa han på rumpan. Han har även sedan dess inte velat ligga i famnen, på armen, bara skrikit då.
Men, senaste veckorna har det förändrats. Han skriker hysteriskt så fort han märker att man är på väg att lägga ner han, dag som kväll. Han har iofs aldrig gillat att ligga ner sen han upptäckte tjusningen med att sitta och stå (när han var runt en månad med det med). Han kan börja gnälla när jag är på väg att lägga han i babygymet men blir väldigt glad när han upptäcker att han ska få leka i gymet, och inte sova. Jag har märkt att han vill ha lite mer närhet. Det kan gå att halv-söva han vaggandes i famnen, och sedan lägga ner han. Men varje läggning är en kamp. Ibland märker man att det kliar i munnen (ser formen av 4 tänder, ingen som spruckig igenom än) så han inte kan få ro. Men som sagt, antingen skriker han från början, vägrar ligga på sidan men han kan verkligen inte somna på rygg. Han vill ha snuttefilt mot ansiktet, men inte över ansiktet. Han har aldrig somnat utan nappen. Jag buffar han på rumpan, försöker ge han nappen, jag ligger bredvid och myser (när jag provar att söva han i våran säng), jag nynnar. Känns som om jag provat allt. Förut skulle han ha knäpptyst, lite så nu med. Oftast när jag nynnar eller har ansiktet så han kan se det blir han så glad så han håller sig vaken och blir övertrött. Funkar ibland att hålla hans hand och buffa han på rumpan. Ibland blir han lugn när jag nynnar, skriker när jag slutar. Ibland blir han bara störd av att jag nynnar. Mat har alltid varit sövande men inte längre. Jag har börjat försöka ge han mat fastän det kasnke var bara en timme sen han åt. Han äter glatt det lilla som behövs för attt bli mätt. Ibland verkar han övertrött, trots att jag lägger han nån gång kl 18-19. Och jag försöker lägga han (både dag och natt) innan han verkar trött. Men det funkar inte. Jag försöker få han att sova längre stunder på dagarna så han inte ska bli övertrött på kvällen. Han kan bara somna i vagnen om jag går med den. Jag upplever det helt enkelt som att han associerar sova med något dåligt och jag vet inte hur jag ska kunna bryta detta. När han väl somnat sover han hela nätter, upp och äter nån gång mellan 5-7 och sedan lägger vi oss igen. Vad kan jag göra för att undvika vad jag kallar skrik fest? Vill ju inte att min lilla skatt ska somna utav att han inte orkar skrika längre.
Ni som tänker klaga eller säga elaka saker kan lägga ner på en gång. Vill ha råd och tips, inga påhopp. Ni kommer ingen vart med det iaf :)