• Windsor

5 månader, skriker vid varje läggning

Hej. Min son är 5 månader gammal. Sedan han var 1 månad har han alltid velat somna själv i sin säng, på sidan, napp och snuttefilt mellan armarna. I princip aldrig gnällt. Har kunnat vara lite orolig, då har det räckt med att buffa han på rumpan. Han har även sedan dess inte velat ligga i famnen, på armen, bara skrikit då.

Men, senaste veckorna har det förändrats. Han skriker hysteriskt så fort han märker att man är på väg att lägga ner han, dag som kväll. Han har iofs aldrig gillat att ligga ner sen han upptäckte tjusningen med att sitta och stå (när han var runt en månad med det med). Han kan börja gnälla när jag är på väg att lägga han i babygymet men blir väldigt glad när han upptäcker att han ska få leka i gymet, och inte sova. Jag har märkt att han vill ha lite mer närhet. Det kan gå att halv-söva han vaggandes i famnen, och sedan lägga ner han. Men varje läggning är en kamp. Ibland märker man att det kliar i munnen (ser formen av 4 tänder, ingen som spruckig igenom än) så han inte kan få ro. Men som sagt, antingen skriker han från början, vägrar ligga på sidan men han kan verkligen inte somna på rygg. Han vill ha snuttefilt mot ansiktet, men inte över ansiktet. Han har aldrig somnat utan nappen. Jag buffar han på rumpan, försöker ge han nappen, jag ligger bredvid och myser (när jag provar att söva han i våran säng), jag nynnar. Känns som om jag provat allt. Förut skulle han ha knäpptyst, lite så nu med. Oftast när jag nynnar eller har ansiktet så han kan se det blir han så glad så han håller sig vaken och blir övertrött. Funkar ibland att hålla hans hand och buffa han på rumpan. Ibland blir han lugn när jag nynnar, skriker när jag slutar. Ibland blir han bara störd av att jag nynnar. Mat har alltid varit sövande men inte längre. Jag har börjat försöka ge han mat fastän det kasnke var bara en timme sen han åt. Han äter glatt det lilla som behövs för attt bli mätt.  Ibland verkar han övertrött, trots att jag lägger han nån gång kl 18-19.  Och jag försöker lägga han (både dag och natt) innan han verkar trött. Men det funkar inte. Jag försöker få han att sova längre stunder på dagarna så han inte ska bli övertrött på kvällen. Han kan bara somna i vagnen om jag går med den. Jag upplever det helt enkelt som att han associerar sova med något dåligt och jag vet inte hur jag ska kunna bryta detta. När han väl somnat sover han hela nätter, upp och äter nån gång mellan 5-7 och sedan lägger vi oss igen. Vad kan jag göra för att undvika vad jag kallar skrik fest? Vill ju inte att min lilla skatt ska somna utav att han inte orkar skrika längre. 

Ni som tänker klaga eller säga elaka saker kan lägga ner på en gång. Vill ha råd och tips, inga påhopp. Ni kommer ingen vart med det iaf :) 

• Svar på tråden 5 månader, skriker vid varje läggning
  • Queenie70

Varför tror du att du ska få kritik för att barnet skriker. Det är när man lämnar en bebis att skrika i ensamhet som man får kritik.

• Windsor

För att det är alltid folk som ska klaga i varenda inlägg på denna sida. Tycker om FL väldigt mkt men kan klara mig utan dom som ska säga att folk gör fel, istället för att ge tips :) 

• Antilopen

Har du provat att söva honom i bärsjal? I perioder har det varit det enda som funkat här. Det verkar som att många bebisar blir lugna när de stoppas i en bärsjal, även de som annars inte gillar att somna i famnen.

• purple box

De har väl en av alla sina faser kring den åldern. Och kommande tänder gör sitt. Prova olika saker bara. Finns gel att lägga på tandköttet så det inte ska göra så ont/klia, prova det innan nattetid kanske?

• Natulcien

Det är ju en lite jobbig fas runt 5 månader.

Vår son ammades till sömns på kvällarna sina 5 första månader i livet. Men, just runt 5 månader, så kunde han plötsligt inte somna av amningen längre. Han sparkade och vevade medan jag ammade honom för att inte somna, och sen fick man istället ligga bredvid och buffa i rumpan alltifrån 30 min upp till 1 timme innan han somnade.
    Han var visserligen inte ledsen och skrek inte, men han var liksom "speedad" och hade väldigt svårt att somna.

Men på dagarna kunde han bara somna av amning, eller av att åka vagn. Och han var extremt lättväckt plötsligt.

Men allt det där gick över efter några veckor, både svårigheten att somna och lättväcktheten.

Så det går säkert över för er också inom kort. Försök söva på det sätt som fungerar på stunden och försök att inte bli stressad av situationen, för det smittar lätt av sig på bebisen.

• Windsor
    Antilopen skrev 2012-11-10 21:52:45 följande:
    Har du provat att söva honom i bärsjal? I perioder har det varit det enda som funkat här. Det verkar som att många bebisar blir lugna när de stoppas i en bärsjal, även de som annars inte gillar att somna i famnen.
    Nä har ingen, men min syster har som hon använder hela tiden. Känns onödigt att köpa en nu kanske :/ Men definitivt tänkt haft en till nästa barn iaf :) 
  • Windsor
    purple box skrev 2012-11-10 22:14:52 följande:
    De har väl en av alla sina faser kring den åldern. Och kommande tänder gör sitt. Prova olika saker bara. Finns gel att lägga på tandköttet så det inte ska göra så ont/klia, prova det innan nattetid kanske?
    FInns det en speciell gel? Hört om flytande alvedon, skulle inte kännas bra att stoppa det i munnen på han varje kväll i en längre period.  Ska kika efter de :) 
  • Windsor
    Natulcien skrev 2012-11-10 22:31:11 följande:
    Det är ju en lite jobbig fas runt 5 månader.

Vår son ammades till sömns på kvällarna sina 5 första månader i livet. Men, just runt 5 månader, så kunde han plötsligt inte somna av amningen längre. Han sparkade och vevade medan jag ammade honom för att inte somna, och sen fick man istället ligga bredvid och buffa i rumpan alltifrån 30 min upp till 1 timme innan han somnade.
    Han var visserligen inte ledsen och skrek inte, men han var liksom "speedad" och hade väldigt svårt att somna.

Men på dagarna kunde han bara somna av amning, eller av att åka vagn. Och han var extremt lättväckt plötsligt.

Men allt det där gick över efter några veckor, både svårigheten att somna och lättväcktheten.

Så det går säkert över för er också inom kort. Försök söva på det sätt som fungerar på stunden och försök att inte bli stressad av situationen, för det smittar lätt av sig på bebisen.

Jamen samma här! Kan ta två timmar ibland så det slutar med att han är hungrig igen så får mata han igen. Och sonen är speedad, hyper jämt sen han var kanske en månad men blivit hyper vid läggdags med, vevar, och har sig. Och lättväckt, vaknar av att det knäpper i en golvplanka tex. En gång röck han till av att jag svalde när jag natta han. Men diskmaskin, dammsugaren och folk som pratar kontiunerligt verkar sövande. Men svårt att tajma det varje läggning ;)

Men så det kanske bara är en fas då. Börjar bli knäpp i huvet alltså av detta, dels jobbigt för oss och dels jobbigt att se hur jobbigt han har de.

• purple box
    Windsor skrev 2012-11-10 22:39:29 följande:
    FInns det en speciell gel? Hört om flytande alvedon, skulle inte kännas bra att stoppa det i munnen på han varje kväll i en längre period.  Ska kika efter de :) 
    Gör det. Har inte själv testat på mina eftersom de inte haft så svåra tandbristningar. Men hört av andra att det ska fungera superbra! Glad

Har du förresten testat det gamla knepet att låta han mysa med ett av dina (använda otvättade) plagg?
  • Windsor
    purple box skrev 2012-11-10 22:50:32 följande:
    Gör det. Har inte själv testat på mina eftersom de inte haft så svåra tandbristningar. Men hört av andra att det ska fungera superbra! Glad

Har du förresten testat det gamla knepet att låta han mysa med ett av dina (använda otvättade) plagg?
    Nja förut fick han ha en tunn tröja ibland men inte provat nu. Men ska nog göra det igen :) Tvättar snuttefiltarna ganska ofta för han greglar så fruktansvärt och tuggar på dom så dom blir det nog ingen riktig hemma lukt på. Tack för tipsen :)
Svar på tråden 5 månader, skriker vid varje läggning