• Vide86

Jag vill äta gravad lax till jul =,(

Hejsan!

Gravid i vecka 16 och gravad lax är favoriten på julbordet. Jag fick lite smått panik när jag kom på att det inte blir någon lax för min del denna jul. Jag tar alltid av laxen först för att inte bli för mätt på andra saker så att laxen inte går ner =D

Men nu läste jag någonstans att om man fryser den gravade laxen i 3 dygn så ska det gå bra att äta den. Alltså om jag köper ett paket gravad lax och stoppar det i frysen 3 dagar innan jul.

Stämmer detta??

Snälla finns det någon som vet säkert om detta är ofarligt för barnet?

//Ida  

• Svar på tråden Jag vill äta gravad lax till jul =,(
  • Paincake

Enligt livsmedelsverets reommendationer kan du äta gravad fisk så till vida den är nygjord. Kolla tillverkningsdatumet, så kan du njuta av din lax med gott samvete.

• Gryntroll

Du ska ha så nygravad som möjligt. Grava laxen själv och frys innan gravning... kanske kan vara en lösning. Annars tror jag du kan göra som du tänkte.

• Paincake

Fast det är två olika sorters bakterier vi talar om nu. Listeria kan finnas i gravad fisk och jag vet inte om den dör vid frysning. Toxoplasmos, som kan finnas i gravad och torkat kött, dör däremot vid frysning.

• Vide86

Just ja, det var nog på den sidan jag hade varit in och läst och sen blandat ihop. Önsketänkande kanske =D Jag får fråga i butiken då när jag ska köpa min lax så den är nygjord. 
    Brukar väl finnas nygravad i charken?

Det är ju toxoplasma som dör vid 3 dagars frysning, betyder det att jag skulle kunna äta rå köttfärs om den har varit fryst då? Mitt nuvarande "gravidsug" =/ Står suktandes över köttdisken när vi är på affären =D Trots att jag äter mina järntabletter.

//Ida

• Maria 380

Det är ju plättlätt att grava egen lax. Köp färsk lax, stoppa på socker, salt och dill enligt valfritt recept som du googlar fram, låt den ligga 2 dygn i kylskåp och frys den sedan. Tina lagom till jul och du har gravlax som inte är några problem att äta. Eller gör tvärtom och frys före gravningen. Spelar ingen roll.

• FruSen
    Paincake skrev 2012-11-10 23:50:42 följande:
    Fast det är två olika sorters bakterier vi talar om nu. Listeria kan finnas i gravad fisk och jag vet inte om den dör vid frysning. Toxoplasmos, som kan finnas i gravad och torkat kött, dör däremot vid frysning.
    Listeria dör inte av frysning. Listeria kan finnas i gravad lax.

Gravad lax är helt ok att äta om den är nygjord.

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

"Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

Ett tips, läs på slv.se

Ang toxoplasma så är risken liten att det finns i nötkött och slv har ändat rekommendationerna till att det är helt ok att äta rosa nötkött. är jag var gravid 2009 skulle allt kött genomstekas och det fick absolut inte vara rött.
    Däremot tror jag nog inte att man ska äta helt rå köttfärs, man vet ju aldrig vad som kan finnas i den Om man nu inte malt den själv

• JanaLiiN

Grava själv, lätt som en plätt.

• La Lola
    Vide86 skrev 2012-11-10 23:58:42 följande:
    Det är ju toxoplasma som dör vid 3 dagars frysning, betyder det att jag skulle kunna äta rå köttfärs om den har varit fryst då? Mitt nuvarande "gravidsug" =/ Står suktandes över köttdisken när vi är på affären =D Trots att jag äter mina järntabletter.

//Ida

"Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier. "

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    FruSen skrev 2012-11-11 00:09:10 följande:
    Ang toxoplasma så är risken liten att det finns i nötkött och slv har ändat rekommendationerna till att det är helt ok att äta rosa nötkött. är jag var gravid 2009 skulle allt kött genomstekas och det fick absolut inte vara rött.

Det rådet har inte ändrats så då måste du ha fått gamla kostråd. De reviderades 18 juni 2008 (det var mest förtydliganden kring fiskarna som gjordes).
    Råden du fick måste ha varit äldre än så alltså.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Jag vill äta gravad lax till jul =,(