• Anonym (TS)

Hur ont gör en abort i vecka 13-15?

Hej, jag har kommit till en väldigt jobbig situation. Jag har mitt andra barn i magen, ett efterlängtat sådant, men pga olika orsaker har jag och min (fd?) kille kommit fram till att vi skaffat ett till barn för att laga vårat trasiga förhållande. Vilket givetvis inte håller, jag vet som sagt inte ens om vi fortfarande är ihop eller inte. Så det är klart att tankarna lutar mot en abort, samtidigt känns det väldigt fel med en abort med tanke på att jag ville och fortfarande vill ha barnet. Men inte ensam, men orkar man med en abort? Jag är i vecka 13 (12+3) idag, men jag har läst att det kan variera en del hur snabbt man får tid. Så mina frågor är hur ont det gör, både fysiskt och psykiskt och hur snabbt ni fick tid?

Eller tänker jag helt fel med abort i detta läget, och om jag behåller det hur fungerar det då med pappan som jag antar kommer vilja vara med barnet också då han trots allt är en bra pappa till vårt första barn. 

• Svar på tråden Hur ont gör en abort i vecka 13-15?
  • MrsC74

Gravid: jo det får man. Abortlagen gäller överallt i alla kommuner. Annars bryter kommunen mot lagen.
    Man kan inte längre göra en medicinsk eller kirurgisk abort efter v 12.

TS:jag gjorde en i vecka 15 då bebis va sjuk. De gjorde väldigt ont. Man genomgår ju n förlossning med värkar och vattenavgång. Sen föder man fram det lilla fostret. Den delen gör ju inte ont då det är litet. Men värkarna är inte roliga. Jag hade värka i 24 h innan den lilla kom ut.

• gravid

Då gör dem väl det...

Fast göra abort för att man inte är ihop med pappan känns ju lite konstigt i mina ögon

• Anonym
    gravid skrev 2012-11-11 08:14:26 följande:
    I min kommun får man inte göra abort efter v.12
    Vilket skitsnack. Det är FRI abort till v 18 i sverige så att din komun skulle vara annorlunda tror jag inte ett skit på. 
  • Anonym (Sissi)

Man får göra skrapning fram till v 12+6 så om jag vore du skulle jag ringa GENAST till sjukhuset. Jag fick en akuttid när jag var ungefär lika långt gången som du. Men det har nog betydelse var man bor också.Och hur många som väntar på att få göra abort.

Efter v 13 måste man föda ut barnet. Man går igenom en förlossning med värkar,vattenavgång och föder ut fostret. Det får man göra fram till v 17+6(v18) Därefter får man inte göra abort utan tillåtelse.

Och då ska det vara av extrema skäl. Ett trassligt förhållande räknas inte dit. Utan då är det våldtäkt,incest,extremt våld i familjen,allvarliga skador på barnet,eller om graviditeten är en fara för moderns liv mm mm.

• Anonym (Sissi)
    gravid skrev 2012-11-11 08:54:08 följande:
    Då gör dem väl det...

Fast göra abort för att man inte är ihop med pappan känns ju lite konstigt i mina ögon
    Jaha? Vad bra då att ts inte tar hänsyn till vad DU tycker!
  • Anwen

Nu har jag aldrig gjort en abort så kan egentligen inte svara på din fråga, men jag skulle ändå vilja råda dig till att behålla barnet. Det kanske inte blev som ni tänkt, men jag tror du kommer ångra dig starkt om du gör abort nu. Om det finns en chans att du kan klara båda barnen som ensamstående, så kör på. Om pappan är så bra som du säger, så kommer han fortfarande finnas där, så även om ni inte längre lever ihop kommer ni ta hand om barnen tillsammans på något vis. Försök vid ett ev. uppbrott att behålla en så god relation som möjligt till pappan, så blir det nog mycket smidigare i framtiden också. Vill ni fortfarande försöka laga relationen, så sök hjälp för det...

• Valborgs

Har bara gjort en tidig medicinsk abort och det kändes ingenting för mig, men har hört andra det varit hemskt för. Sen abort har jag fått höra är som en förlossning, iaf med värkarna.
    Man klarar mer än man tror, så vill du verkligen ha barnet så tycker jag du ska behålla.
    Vad säger pappan, vill han att du gör abort?
    Ta kontakt med en kurator snarast så du får hjälp att reda ut dina känslor, innan du tar något beslut.

• Anonym (H)

Om abort och hur ont det gör vet jag inget. 
    Men vad säger pappan? Hur tänker han? 

Svar på tråden Hur ont gör en abort i vecka 13-15?