• Lindybelindy

Hur gör ni där hemma?

Jag har en sexmånaders bebis hemma. Jag är den som är mammaledig. Min sambo jobbar 06.00-15.00 pass om dagarna på Astra. Jag är den som tar nätterna med våran dotter när han jobbar, på helgerna turas vi om när det kommer till nätter men på helgerna går jag och lägger mig hyfsat tidigt för att orka med att vara en pigg mamma nästa dag. Min sambo är en kvällsmänniska och kan sitta uppe till två, tre på natten. Han är den som sover ut på morgonen. Jag har sovit ut en gång på sex månader. Jag vill också vara uppe längre på kvällen men vem ska då vara pigg nästa dag när lillan vill leka? Så nu till min fråga, hur gör ni i era förhållanden när det kommer till sömn, städning osv?

• Svar på tråden Hur gör ni där hemma?
  • JanaLiiN

Vi delar. Tar varannan natt ungefär. Vi anpassar oss lite efter olika behov och om man kanske ändå råkar vara vaken. Min man hatar att städa, han tar mer tvätt och matlagning och så städar jag det mesta.

• SunnivaW

Har oxå en 6-månaders. Jag tar ev nätter (han brukar sova 12 h i sträck, men inte alltid) 4 dagar i veckan. Min sambo tar helgerna och onsdagar då jag jobbar. Idag fick sambon dock sovmorgon eftersom det är fars dag:)

• JanaLiiN
    Lindybelindy skrev 2012-11-11 09:56:08 följande:
    Tar ni varannan natt fast han jobbar eller är det på helgen?
    När plutten var liten tog jag 4 nätter i veckan och maken 3 nätter. Han jobbade borta, jag jobbade hemma (dvs tog hand om barnet). 
  • hannis

Den som var föräldraledig tog nätterna. På helgerna tog vi varannan natt och varannan sovmorgon.

Nu när vi jobbar och barnet sover hela nätter tar vi varannan sovmorgon på helgerna.

• ViVäntarLois

Jag tar alla nätter, men får också alltid sovmorgon.

Jag är en kvällsmänniska och sitter gärna uppe på kvällen/natten. På vardagarna går maken till jobbet vid 07 men dottern sover till 09 så jag får ändå sova ut. På helgerna går hon upp med pappa som fixar frukost på sängen så då får jag ligga och dra mig hur länge jag vill :)

Ibland är nätterna hemska och då känner jag mig som ett lik oavsett hur mycket sovmorgon jag får, andra nätter sover hon hur sött som helst och då känns det så privilegierat att få sovmorgon. Finns säkert för- och nackdelar med de flesta upplägg.

• idis78

Vi har kört varannan natt oavsett vem som jobbar. Vi kör fortfarande det upplägget, barnen är nu 6 och nästan 3 år.

• Strawbaby

Jag har ammat våra barn länge och även nattetid så man kan väl säga att jag har tagit/tar nätterna (fast jag ammar i sängen och går inte upp). Förutom om barnen varit sjuka el liknande då hjälps vi åt. Maken är morgonpigg och har ALLTID gått upp på morgonen med barnen om han inte jobbar för då åker han redan 05.20 och då måste jag gå upp Flört

• whitestar

Nu hade vi "tur" att mannen var arbetslös när sonen kom och var hemma dom första 4 månaderna.Då tog han första delen av natten eftersom han är kvälls/nattmänniska,och jag steg upp på mornarna  eftersom jag är morgonmänniska,jag är även lättväckt (som mannen absolut INTE är). Om mannen klagade på att jag var osocial som ville gå och sova så fick han vackert stiga upp nästa morgon som kompensation för att jag höll han sällskap kvällen före:)
    Sen tog jag allt ansvar när mannen jobbade eftersom han jobbar 100 mil bort och har lite svårt komma hem på kvällarna..:)
    När han var på hemmaplan så delade vi upp nätterna som i början.

• whitestar

Åh,städning och hushållsarbete stod jag för eftersom han jobbade borta.däremot lämnade jag ansvaret för trädgården,veden och ständiga renoveringssarbetet åt honom. när sonen var riktigt nyfödd fick han även vara den som gjorde alla ärenden,handlade gick på banken osv

Svar på tråden Hur gör ni där hemma?