• Millanns

Lär du ditt/dina barn att säga "Tack för maten"??

Jag pratade med min bästa vän här om dagen och vi kom in på detta ämne. Jag anser att det är en SJÄLVKLARHET att man säger "Tack för maten", både till vardags och när man är bortbjuden. Både barn och vuxna och jag kommer ABSOLUT att lära mina barn detta! Medans min bästa vän aldrig har fått lära sig det och därför lär inte hon sina barn det.

Vi alla kommer från olika bakgrund med olika uppfostran och jag respekterar alla, även om jag inte alltid håller med. Så snälla håll en god ton mot varandra i tråden! Jag vill bara veta hur vanligt eller ovanligt det är att lära sina barn detta??
    Tack på förhand!!

Ps, skriv gärna oxå VARFÖR ni väljer att göra som ni gör =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du ditt/dina barn att säga "Tack för maten"??
  • CeeJay

Ja, det gör vi. Vi lär våra barn att säga tack till annat också. Tycker det tillhör vanligt hyfs liksom (behöver väl ingen annan anledning än det )

• Anonym

Ja självklart. Känns som att de som tackar inte tycker det de fått eller blivit bjudna på duger annars.

• SsSaraa

Mina föräldrar har aldrig lärt mig att säga tack för maten, och det har resulterat i att mina syskon drar ifrån matbordet utan att hjälpa till eller visa någon som helst tacksamhet. Jag har ändå sagt tack för maten och jag tycker att det är viktigt att visa respekt och tacksamhet till ens föräldrar som har lagat mat och bryr sig.

För mig är det en självklarhet att lära barnen att säga tack för maten och visa sin tacksamhet, tycker det är ohövligt annars. Men som sagt, olika kulturer och alla tycker olika. Har inget emot dom som inte lär sina barn säga så men för mig är det självklart :) 

• Whitetrash86

jag gör det eftersom jag har lärt mig att göra det. Lär även mina barn att göra det. Speciellt om vi blir bjudna, då ser jag det som en självklarhet!

• Millanns

Jag har "testat" min smabo hela veckan i smyg nu oxå utan att han vetat om detta. Men VARJE dag så sa han "Tack för maten" när han gick från bordet. Då har vi ännu inga barn att lära, utan det är bara han och jag

• Nicke

Klart att man tackar för maten.
    Behövs det en motivering? 

• Anonym

Jag har inte fått lära mig det i hemnet och eftersom jag även har social fobi har det vållat mig mycket ångest och problem under åren. Nu har jag bearbetat hela livet. Idag kommer tack för maten helt naturligt och uppriktigt från mig efter varje måltid. Jag brukar ofta nämna att maten luktar gott, den rätten ser spännande ut, vad gott maten smakar och liknande saker innan och under måltiden.

• Anonym

Jag blev inte uppfostrad att säga tack för maten och gör det därför inte. Jag är inte otacksam, men jag tycker att det känns skitjobbigt att säga det. När ska man säga det? Ska man säga något mer? Vem ska man säga det till? Säger man det så fort man är klar eller på väg ut från rummet? Jag är vuxen med sambo med varje gång vi äter middag hos hans föräldrar får jag ångest över att jag inte vet hur man ska bete sig. Min sambo har dessutom sagt att han tycker jag är otrevlig som aldrig tackar för maten

• Simon 681

Vi kör rätt mycket vanliga hyfssaker som varsågod, tack, etc. Även mellan oss vuxna, eftersom barn har radartrattar. När det bara var jag och min fru hade vi inte så mycket sådant.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-11 19:05:45 följande:
    Jag har inte fått lära mig det i hemnet och eftersom jag även har social fobi har det vållat mig mycket ångest och problem under åren. Nu har jag bearbetat hela livet. Idag kommer tack för maten helt naturligt och uppriktigt från mig efter varje måltid. Jag brukar ofta nämna att maten luktar gott, den rätten ser spännande ut, vad gott maten smakar och liknande saker innan och under måltiden.

råkade trycka för tidigt. Sambon sa sällan tack för maten tidigare men eftersom jag alltid gör det nu så har han också lärt sig att göra det. Han tar tacksamt emot mina komplimanger om hans goda matlagning och de få gånger jag ställer mig vid spisen berömmer han mig också. Våra barn kommer att få växa upp med att höra oss vuxna tacka för maten och kommer även att själva bli påminda om att göra det och varför det är så viktigt att göra det förstås.
Svar på tråden Lär du ditt/dina barn att säga "Tack för maten"??