• Lillave

Fråga ang röda prickar på barn

Min kille på 4 år har sedan igår ett otäckt "sår" på sidan av tungan, en blåsa uppe på tungan, röda fläckar i gommen och på kindernas insida, en liten blåsa på ena pekfingret, små röda prickar på fötterna, en ansamling röda ej upphöjda prickar ovanför armbågen på ena armen. Ingen feber och pigg för övrigt. Klagar på ont i tungan.

Trodde höstblåsor, men det stämmer ju inte med armen?? 1177 sa att vi skulle visa för VC imorgon. 

Känner ngn igen detta? Virus?     

• Svar på tråden Fråga ang röda prickar på barn
  • GullpuckotMe

Hm, mina flickor klagar ned på ont i tungan! Dock har dom inte utslag..

• Loth

Vi hade höstblåsor här för ett tag sedan som misstogs för vattkoppor. Utslagen började på ben och armar, först efter ett par dagar hade han blåsor i och runt munnen och händerna. Hoppas ni får bukt med det!

• Anonym

Tänkte ocks¨å att de kan vara vattenkoppor som han har.

• IsDimma

Årets höstblåsor sätter sig överallt! Vi har haft barn på jobbet (förskola småbarnsavdelning) som varit helt täckta med blåsor på dom vanliga ställena men även armar, ben, rumpa och mage. Sen har vi haft barn där det bara satt sig på dom vanliga ställena också, men extremt många. Och vi har personal (som jobbat länge men aldrig haft höstblåsor) där det satt sig på ben och armar. Första fallet vi hade där trodde föräldrarna att det var vattenkoppor, dom visade tom upp dom på vc och dom var tveksamma men trodde det var vattenkoppor. Tills dom torkade och inte alls betedde sig som vattenkoppor, plus att vi då haft flera fall till med just höstblåsor.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Lillave

Men det är inga blåsor, förutom den på fingret och en på tungan. I munnen och på armen är det mer som blödning under huden om nu förstår?

Min man åkte in med honom nu eftersom han hade så himla ont på tungan. Förstår honom, ser hemskt ont ut   

Svar på tråden Fråga ang röda prickar på barn