• Anonym (Oroliga modern)

Hård "utbuktning" på huvudet? Barn 15 mån.

Mitt barn har som en hård utbuktning på huvudet, strax ovanför pannan, liksom mitt på huvudet. Det känns hårt som om det är skallbenet, men ungefär som att dom skulle ha överlappat varandra på något sätt för att det skulle bli såhär. Det är som en strimma liksom, inte som en rund bula.

Har några av era barn såhär, eller om ni har någon erfarenhet av det? Jag blir ju rätt orolig när det gäller huvudet...

• Svar på tråden Hård "utbuktning" på huvudet? Barn 15 mån.
  • L i n n

Min ena son fick så när han var mindre, det visade sig vara hans "sömmar" i skallbenet som vuxit ihop så.
    Lite överlappat som du beskriver.

Så han har nog ca 5-7 cm mitt uppe på huvudet som buktar lite längst med sömmen.

• Anonym (Oroliga modern)

Ja det är några centimeter som liksom "överlappar" känns det som.. Är det något farligt om det blir så?

• Neko

Min har en sådan strimma eller vad man ska kalla det tvärs över pannan, från hårfästet ned mot näsan, har tänkt att det är ngt som vuxit ihop lite snett. Det ser faktiskt rätt coolt ut, lite dinosaurieaktigt =)

• L i n n

Vi har inte varit på några som helst efterkontroller angående detta.

Sonen är snart åtta år nu.

• Loth

Det här satt jag och försökte få info om häromveckan, min 2,5 åring har det också så och jag frågade på BVC och hon skulle kolla med läkaren för det var hon inte van vid.

Men ingen läkare har iaf kontaktat oss och när ni säger att även era barn har det så så känns det ju genast bättre, det är väl bara så skallen har växt ihop.

• Neko

Tänker att det är typ samma sak som att vissa har en grop i hakan =)

• L i n n

Fast växer sömmarna ihop för tidigt får inte huvudet plats att växa!

Så lika "ofarligt" som en grop i hakan är det inte alla gånger.

• Koppkaka

Ja men det finns ju barn som fontanellen växt ihop på tidigare än 12 mån?

• Anonym (ås)

vi har samma problem vad har ni fått för svar från bvc,,,ås sa de till min dotter som har mitt på pannan ängst näsan upp itll fontanellen..är det något so försvinner

• Neko
    Anonym (ås) skrev 2013-03-15 18:06:03 följande:
    vi har samma problem vad har ni fått för svar från bvc,,,ås sa de till min dotter som har mitt på pannan ängst näsan upp itll fontanellen..är det något so försvinner
    Min son har det fortfarande, han är 6 år. Det är dock inget man tänker på om man inte tittar noga. Jag tänker att om det skulle påverka huvudets storlek så skulle de märka det på BVC, de mäter ju huvudets omkrets så att det växer som det ska.
Svar på tråden Hård "utbuktning" på huvudet? Barn 15 mån.