• shopahollic

    För er som fått prematura barn, i vilken vecka kom de och hur har det gått?

    Som rubriken lyder. ni som har prematurer, i vilken vecka kom de och hur länge fick ni stanna på sjukhus i början, tillkom det några komplikationer och hur gick det sedan med utvecklingen? När kom de ikapp om de var sena, när gav ni smakportioner och HUR länge ska man egentligen korrigera åldern?

    Fick själv min lilla pojk i vecka 33+4, så liten men stor för sin vecka med sina 2400gr och 46cm, 1v och 2 dagar på neo blev det och han hade lite problem med retentioner de första dagarna och gick ned till 2155gr,  födelsevikten kom han upp till igen efter 2-3 veckor och då blev vi av med sonden. Efter det satte det igång ordentligt med vikten uppåt. Han är nu 12 veckor men 5+4 i korrigerad ålder. H har blivit diagnotiserad med Kranial synostos men en op i januari ska förhoppningsvis göra allt bra. I övrigt mår han prima, mer som en 5 veckors bebis med nacken men blir starkare för varje dag.
     



    majbebis08.blogg.se *Mercedes 080521 *Leon 100131 *Henry 120819
  • Svar på tråden För er som fått prematura barn, i vilken vecka kom de och hur har det gått?
  • Awantazia

    Hej jag har fått en flicka i v 30+3 1805gram och 41cm gick ner till 1610 som minst blev kuvös c-pap och en massa antibiotika till en början. kuvösen för att hon fokuserade på att hålla värmen istället för blodsockret så efter ca 4 dagar var allt stabiliserat och hon fick komma till värmesäng och slippa c-pap mm. 

    När hon var i v 32 började jag helamma fast sonden fanns kvar tills v 34 för att om den skulle behövas vilket den inte behövdes =) vi fick åka hem i v 35 så 5 veckor på sjukhus ungefär nu är hon 4 månader och 2 veckor sen hon föddes och i korrigerad ålder 10 veckor på onsdag =)

    En så länge har dom inte hittat någon avvikande på henne alla tester mm har sett bra ut så man får hoppas att det fortsätter så =) I utvecklingen är hon nog som en 2 månaders men i vissa fall äldre svårt och riktigt bedöma som detta är mitt första barn och jag inte riktigt vet när allt ska ske.   

  • shopahollic
    Awantazia skrev 2012-11-11 22:38:44 följande:
    Hej jag har fått en flicka i v 30+3 1805gram och 41cm gick ner till 1610 som minst blev kuvös c-pap och en massa antibiotika till en början. kuvösen för att hon fokuserade på att hålla värmen istället för blodsockret så efter ca 4 dagar var allt stabiliserat och hon fick komma till värmesäng och slippa c-pap mm. 

    När hon var i v 32 började jag helamma fast sonden fanns kvar tills v 34 för att om den skulle behövas vilket den inte behövdes =) vi fick åka hem i v 35 så 5 veckor på sjukhus ungefär nu är hon 4 månader och 2 veckor sen hon föddes och i korrigerad ålder 10 veckor på onsdag =)

    En så länge har dom inte hittat någon avvikande på henne alla tester mm har sett bra ut så man får hoppas att det fortsätter så =) I utvecklingen är hon nog som en 2 månaders men i vissa fall äldre svårt och riktigt bedöma som detta är mitt första barn och jag inte riktigt vet när allt ska ske.   
    Hej! 

    Var det någon spec anledning till varför hon kom tidigare? Sonen klarade sig med vattensängen i några dagar sen kunde vi ta bort den, var lite gul men hela tiden under gränsen så vi slapp även sola - känns som att vi hade tur med mycket.

    Skönt att det gick så bra med amningen också och precis som du säger så är det svårt att veta när man inte har något att jämföra med. Det här är ändå mitt tredje barn men minns inget över hur det var med de andra. Vi väntar ännu på första leendet, nu är han ju 5+4v korr och 12v har han varit hos oss - När log eran flicka? Hur har ni gjort med smakisar osv? 
    majbebis08.blogg.se *Mercedes 080521 *Leon 100131 *Henry 120819
  • Awantazia

    hej ja hon kom tidigare för att moderkakan var på väg att lossna hade haft prematura värkar sen v 20 var inne första gången v 23 men då lyckades dom stoppa upp det som tur var. Ja vattensängen kommer jag inte ihåg hur länge hon hade faktiskt men när du nämner sola det gjorde hon 3 gånger den första veckan känns som att jag har glömt bort så mycket eller snarare förträngt kanske... 

    Nu såg jag vem du var vi är i samma septembergrupp på fb =) jag svarade dig där förut idag att första leendet kom 15 veckor efter födsel och 5 veckor ifrån bf =) Bvc har sagt att vi kan börja med smakprov och att man ska utgå ifrån åldern då dom föddes för magen har vart med dom 4 månaderna det behövs då och ska klara det. Men jag har vart lite kinkig på den saken men hon har fått slicka på en banan en gång och det såg väldigt roligt ut men ska nog vänta tills hon är minst 4 månader från bf tror jag tänkte till jul antagligen.

    Skönt att det har gått så bra ändå under sjukhustiden och att ni fick komma hem så fort det måste ha vart skönt :) 

  • shopahollic
    Awantazia skrev 2012-11-11 23:35:59 följande:
    hej ja hon kom tidigare för att moderkakan var på väg att lossna hade haft prematura värkar sen v 20 var inne första gången v 23 men då lyckades dom stoppa upp det som tur var. Ja vattensängen kommer jag inte ihåg hur länge hon hade faktiskt men när du nämner sola det gjorde hon 3 gånger den första veckan känns som att jag har glömt bort så mycket eller snarare förträngt kanske... 

    Nu såg jag vem du var vi är i samma septembergrupp på fb =) jag svarade dig där förut idag att första leendet kom 15 veckor efter födsel och 5 veckor ifrån bf =) Bvc har sagt att vi kan börja med smakprov och att man ska utgå ifrån åldern då dom föddes för magen har vart med dom 4 månaderna det behövs då och ska klara det. Men jag har vart lite kinkig på den saken men hon har fått slicka på en banan en gång och det såg väldigt roligt ut men ska nog vänta tills hon är minst 4 månader från bf tror jag tänkte till jul antagligen.

    Skönt att det har gått så bra ändå under sjukhustiden och att ni fick komma hem så fort det måste ha vart skönt :) 
    Nemen, hej hej ;) Haha. 
    Oj det lät inte alls bra, fick du ligga inne länge då innan hon kom eller hjälpte det med att de stoppade upp det då? Eftersom att de hela tiden sagt att han inte är "så prematur" så har jag ju på något sätt väntat mig att utvecklingen ändå ska vara sen men då kanske bara med någon vecka. Svårt att inte oroa sig men tiden får ju ändå vara det som ger svaren.
    Ja men behöver ju inte ha bråttom med mat, tycker bara att infon från bvc varit rätt dålig ang detta med hur man räknar osv. Inte alltid man kommer på att fråga allt när man är där. 
    majbebis08.blogg.se *Mercedes 080521 *Leon 100131 *Henry 120819
  • Awantazia

    hehe =) nej jag låg inne med henne under ett dygn då som det stoppades men fick åka hem med strikta regler om att inte göra något jag kunde inte ens städa eller gå ut med hunden... Men hur räknas det där med prematur när är man mycket prematur vart går gränsen?

    Ja det där med utvecklingen är svårt till mig har dom sagt att man ska räkna bort alltså att isabella kommer vara 2månader efter fram till ca 1 år +- . Ja det är svårt det där med bvc för jag känner att där jag går så har dom inte riktigt koll på prematurer eller iallafall inte sån stor vana med dom så jag vet aldrig om man kan lita på det dom säger.. men jag har fått nummret till en neo sköterska där jag låg inne och brukar ringa dit så fort det är något jag undrar det känns säkrare och kan inte hon svara på mina frågor tar hon det vidare till en läkare där =)

     

  • IrisBlå

    Jag har en pojke som är född i v.29. Allt såg bra ut det första halvåret ungefär men sedan halkade han efter mer och mer i motoriken. Idag (2 år) har han en cp-skada som heter diplegi.
    Fråga om du undrar! Glad

  • Javisstserru

    Har en son född i v 33+1 och en född i v34+5, den tidigare låg lite efter i utvecklingen upp till 9månader. Sedan har de vart " som alla andra" barn. De är 5 och 9år nu.

  • DesJoh

    Vår son föddes i v 32+6 p.g.a att jag hade havandeskapsförgiftning.
    Han hade svårt att hålla värmen och blev lite gul så han låg i kuvös med värmelampa på biva (då fanns det 2 sidor = vår sida där "friska"barn låg och så sidan där svårt sjuka nyfödda låg) i 1 vecka, sedan blev det neo i 4½ veckor. Han vägde 2196 gr och var 45,5 cm lång.
    För 1 månad sedan fyllde sonen 12 år.........nu är han 145 cm lång och väfer 35 kg.

    När det gäller utveckling har han aldrig legat efter.  Smakportioner började vi med vid 4 månader.     

  • Mercurialis

    Mitt första barn föddes i vecka 36+3. Han var tillväxthämmad och vägde 2095 g och var 46 cm lång. Han var inskriven på neonatal i åtta dygn. Han behövde ligga på värmebädd, sola och sondmatas. Han blev utskriven och fick komma hem, när han kunde hålla värmen själv och gick upp i vikt på fri amning.

    Storleksmässigt var han ikapp andra barn när han var omkring 1,5 år. Utvecklingsmässigt har han hållit jämna steg från starten. Idag är han 5,5 år.

    Mitt andra barn föddes i vecka 35+3. Han var också tillväxthämmad och vägde 1510 g och var 40 cm lång. Han var på neonatalavdelning i 16 dygn och där låg han på värmebädd och sondmatades. Han fick komma hem med hemsjukvård, när han kunde hålla värmen själv. Efter två veckor hemma togs sonden bort och han blev helt utskriven.

    Idag är han nästan tre år och han är märkbart mindre än de flesta jämnåriga barn. Utvecklingsmässigt har han hållit jämna steg.

    Barnen har fått smakportioner från 5,5-6 månaders ålder. Jag har aldrig korrigerat deras ålder. BVC gjorde det i ca 6 månader. 


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • cloudberry79

    Sonen är född i vecka 28 och var riktigt sjuk till en början. Han hade omogna lungor trots att jag fått behandling, han fick dubbelsidig pneumothorax inom loppet av ett par dygn från födsel. Under neotiden, som blev nio veckor lång (femtio mil hemifrån, det var en tung tid!), utvecklade han ett par infektioner som förlängde hans sjukhusvistelse. När vi väl kom hem var det strax innan jul 2007. Nu är han fem år och en frisk och helt normalt utvecklad pojke, det finns inget som gör att man kan misstänka att han är prematur, förutom att han är ovanligt liten för sin ålder. Han väger nästan prick femton kilo och är 105 cm lång (kort). Jämförelsevis med barn i hans ålder är han huvudet kortare och väger flera kilo mindre. Både vikt och längd har följt -2-kurvan sedan man slutade korrigera honom vid ungefär ett års ålder (hans lillasyster är fyra månader och ligger också på, och följer, -2-kurvan, så våra barn är helt enkelt små.). Han har ett gravt synfel som gör att han måste ha coola glasögon, men det behöver inte vara relaterat till prematuriteten.


    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden För er som fått prematura barn, i vilken vecka kom de och hur har det gått?