• bonaqua2012

Valp, 15 veckor, äter dåligt, HJÄLP?!

Vet inte om det är vi som överreagerar.
    Men vi fick valpen ( tibetansk spaniel) när han var 8 veckor.
    Han åt som en häst då, väldigt stora portioner av precept.

Sen en helg var han jätte hängig, han var då 12 veckor gammal.
    två dagar var han helt utslagen och åt inget efter vaccinet plus kennelhosta.
    Men sedan måtte han bättre och piggare, men ville inte alls äta från precept längre.
    då gav vi honom pedigree som uppfödaren gett oss.
    Detta åt han jätte bra i 1 vecka, sen så bojkottade han pedigree och i samband med att han bojkottade hade vi läst att det inte var nå bra foder så vi bytte till Sams field enligt arken zoo's rekomendation , men detta foder sa valpen blankt nej till.

Vi har verkligen försökt få i han något av dessa foder, genom att kleta in leverpastej, skinkbitar,nötfärs etc. han slickar bara det goda och lämnar hundmaten.

Vi har ändrat om så han får bara mat 3 gånger om dagen.
    Första måltid. 09.00. andra 16.00 och sista 22.00

Han äter dåligt alla gånger.

Vi ställer fram maten, han sniffar sen går ifrån och tittar på oss.

Ändå så ökar han i vikt och väger nu 3.35kg.

Han gör dock inte så mycket på dagarna, vi busar lite, han går ut och kissar, men han gillar fortfarande sova ofta, vilket en valp skall göra.
    Men han äter verkligen inte alls lika mycket mat som han gjorde innan.
    Är detta kanske normalt? någon som varit med om liknande.

man får smått panik när man ser han inte äta några större mängder.
    Har även testat "svälta" honom en dag (dvs han fick ingen frukost) gjorde detta på rekomendation av veterinär, satte ner mat till honom på eftermiddagen , även då åt han dåligt , hade förväntat mig att han skulle glufsa i sig.

Snälla snälla vad ska jag göra?

Är detta framtiden? -----> www.citypant.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 23:36
    Han är pigg och glad och busar mer än gärna under dagarna! Han är ivrig ute och har fin avföring.

Vi har tatt tempen 38,7 alltså ingen feber.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 23:37
    han har ett märgben som han älskar. Så vi testade ta bort benet i 2 dagar för att se om han åt sig mätt på märgen men även dessa dagar åt han dåligt!
  • Svar på tråden Valp, 15 veckor, äter dåligt, HJÄLP?!
  • Great Bengt

Prova att visa bilder på svältande afrikanska barn och förklara att dessa inte får någon mat alls och att man ska uppskatta och äta det som bjuds. Hundar förstår mer än man tror. Du ska se att han glufsar i sig maten efter såna hjärtskärande bilder! Lycka till!

• emmute

Visserligen är jag ingen expert, men vi har en hund som också äter dåligt, allra sämst äter han då han får dyrt kvalitetsfoder.. Mitt bästa tips är att gå på allmäntillståndet; leker han? följer han er? är han intresserad av vad som händer runt i kring? osv...

Vi trugar inte i vår hund mat längre, djur är bättre än människor på att känna av sitt behov av mat och vatten, så så länge ni erbjuder båda delarna kommer han att äta när han känner att det behövs :)

Just det, om han äter "godsaker" kan ni nog vara säkra på att det inte är något fel, skulle det vara riktigt illa skulle han inte ens äta det. Kanske kan ni prova utesluta godsakerna så han endast får sin vanliga mat? Men kom då ihåg att hoppet är det sista som överger en, så även hundars hopp om godsaker, så det kan ta ett tag att komma på banan, men det kommer ska du se :)

Lycka till! och försök att inte oroa dig! :) 

• Fanny b

Som jag ser det finns inget skäl till oro i nuläget men om valpen fortsätter äta dåligt så skulle jag fortsätta byta foder tills valpen äter bättre. Man kan fråga i djuraffärer om de har foder med smakgaranti, om ens hund inte gillar sådant foder får man pengarna tillbaka om man lämnar tillbaka fodersäcken med mycket foder kvar i den. Många hundar gillar färskfoder

Nu vet jag ju inte om ts hund är sådan men det finns hundar som man inte kan få äta genom att fortsätta ge samma foder och bara ta undan maten den inte äter.     

• Marina80

Mycket sv den hundmaten som är riktad till växande hundar är väldigt energität. Dvs om tillverkaren rekommenderar 100 g/dag så är det i överkant. Egentligen räcker det kanske med 70g/dag.

Om hunden är glad och pigg och ökar i vikt som den skall så hade jag inte brytt mig så mycket.

Ni har inte haft valpen så länge än och det är fortfarande ett nytt hem för honom. Bara det kan göra att de äter dåligt.

Om du trots allt känner du vill göra något så kan du ju prova blöta fodret. Vissa äter bättre då. Sen även självklart prova byta märke. Du kan också kanske låna någon annan hund som sällskap. Lite konkurrens om maten brukar sätta fart på aptiten.

• Fanny b
    Marina80 skrev 2012-11-12 00:12:48 följande:
    Mycket sv den hundmaten som är riktad till växande hundar är väldigt energität. Dvs om tillverkaren rekommenderar 100 g/dag så är det i överkant. Egentligen räcker det kanske med 70g/dag.

Om hunden är glad och pigg och ökar i vikt som den skall så hade jag inte brytt mig så mycket.

Ni har inte haft valpen så länge än och det är fortfarande ett nytt hem för honom. Bara det kan göra att de äter dåligt.

Om du trots allt känner du vill göra något så kan du ju prova blöta fodret. Vissa äter bättre då. Sen även självklart prova byta märke. Du kan också kanske låna någon annan hund som sällskap. Lite konkurrens om maten brukar sätta fart på aptiten.

Om ts inte kan låna någon hund kan detta vara ett alternativ: När valpen är ointresserad av maten, rör omkring med handen i matskålen.
    Jag har haft en hund som åt bättre efter jag gjorde detta någon gång.  Jag vill dock förvarna om att hundar kan börja morra och försvara sin mat efter man triggat i gång känslan av någon tar dennes mat. Om detta händer ska man inte börja bestraffa hunden, utan bara sluta med att göra detta
  • Caneya

Tror absolut inte ni behöver oroa er! Vissa individer äter väldigt dåligt i perioder, men det verkar inte gå någon nöd på dem ändå. Så länge han ser ut att må bra och dricker vatten som han ska, så tror jag att han äter när han blir hungrig.

Vår valp (nu 6 månader) äter i stort sätt inget alls vissa dagar, andra dagar äter hon som hon ska. De tidigare hundarna vi haft har varit precis lika kinkiga med maten (samma ras) och den ena hunden blev 11,5 år, så han överlevde ändå. Tror faktiskt inte att de svälter ihjäl sig själva.

Vill ni göra något, blanda i något i maten (t.ex. matrester, filmjölk) eller häll på så kallad topping på maten.

• södertälje

min hund är dålig på att äta när honor löper,piffar upp hans mat med laktosfri A-fil,han älskar det

• josu

Om valpen är frisk i övrigt och inte går ner i vikt ska ni inte bry er. Att "greja" med maten ökar risken att han fortsätter att äta dåligt. Ge små portioner så att han känner att det finns en risk att maten tar slut. Ställ ner och har han inte ätit inom till exempel 15 min lyft bara bort maten och ge nästa mattid istället. En del hundar äter dåligt i perioder. Vi har en tik som med jämna mellanrum hoppar över maten helt under ett dygn, hon behöver helt enkelt inte äta då. Så har det alltid varit. När hon började med detta skrev jag ett forum inlägg som såg ut ganska exakt som ditt Flört. Vi valde att gå till veterninär som tyckte att det fanns ingen anledning till oro om hunden håller vikten eller valpen fortsätter öka i vikt.

Svar på tråden Valp, 15 veckor, äter dåligt, HJÄLP?!