Regler för 16-åring
Hej!
Jag har en dotter som är 16 år. Det har aldrig varit några större problem kring henne ( hon har fyra syskon som är både äldre och yngre). För 2 år sedan träffade hon en tjej som är ganska så trasig pga jobbiga hemförhållanden. Min dotter förändrades totalt och sedan dess har problemen varit många. Dottern är allmänt uppkäftig (vet att kompisen är det mot sina föräldrar), hon har druckit alkohol vid flera tillfällen, hon röker och ljuger oss föräldrar rakt upp i ansiktet. Dottern och kompisen umgås så gott som jämt. Jag försöker sätta upp regler, som ibland följs och ibland inte, beror lite på dotterns humör. De få gånger min dotter varit sjuk och inte kan träffa kompisen är hon världens goaste, då blir hon som förr igen, känslig, kärleksfull och fin. Men så fort hon träffar kompisen blir hon som förbytt. Hon är själv helt omedveten om det här verkar det som. Ibland har hon sagt att hon tycker det är jobbigt med så tajt kontakt med kompisen, men oftast verkar hon tycka om att de träffas.
De går i samma klass och lärarna är bekymrade och menar att min dotter inte verkar ha ngn chans att varken få bra studieresultat eller nya kompisar pga hennes vän. Vad ska jag ta mig till? Känner mig totalt maktlös och oerhört frustrerad. Har försökt kontakta kompisens föräldrar, men de verkar inte förstå problemet. Jag tror att de tycker det är skönt att min dotter finns där för deras dotter, så slipper de bry sig så mycket.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-12 08:51
Ingen som har några råd att ge mig?