• Redmilk

Operation visdomstand

Hej! Nån mer som opererat bort nedre visdomstand och sytt?

Hur upplevde ni själva ingreppet? Hur länge satt värken i efter op?  Hur höll ni rent efteråt? tycker jag sköljer å sköljer med hexadent men har en äcklig smak i munnen och nu 5 dagar efter operation så gör det fortfarande ont, måste äta ipren å alvedon.

Hur gick det för er som gjort samma op? 

• Svar på tråden Operation visdomstand
  • strojes

Jag opererade ut båda nedre visdomständerna för snart 8 år sedan. Tänderna hade inte kommit fram alls så det blev sytt på båda sidor (gjordes samtidigt).
    Ammade vid tidpunkten för op så jag fick förlita mig på alvedon och så sjöljde jag med klorhexedin dental (har jag för mig) i två veckor efter op. Hade nog ont en vecka efter. Munsköljen kan ju ge konstig smak tycker jag.
    Du kan ju alltid ringa tillbaka till tandläkaren och rådfråga om hur du bör känna dig om du är orolig.

• Redmilk

Jag ammar också nu.
    Oj! Bägge två samtidigt! Måste varit jobbigt.
    Jag ska ta bort stygnen på onsdag så jag får nog vänta tills dess.

• strojes

Jag blev sydd med sån tråd som löser upp sig så jag slapp gå tillbaka och ta bort stygn. Men jag minns att det var jobbigt med mat flera dagar efter. Tror jag åt flytande minst två dagar och efter det bara mjuk och lättuggad mat (nästan flytande...) i flera dagar.

• södertälje

Har tre stycken utdragna av en käkkirurg(inte samtidigt),själva ingreppet gjorde inte ont och snabbt gick det,problemet jag hade var stygnen som skavde tandköttet.2 nere och 1 uppe och värsta var uppe.Sköjde med något rött medel.

• Hemulia

Jag tog bort en nedre med operation förra sommaren. 
    Fick lugnande inför ingreppet så det minns jag knappt, låg mest och fnissade under ett skynke. De slog den i bitar och plockade bort. 

Hade inte speciellt ont samma dag men sedan kom smärtan och den satt i under kanske två veckor. Fick inga starkare tabletter med mig hem utan fick klara mig på vanliga Ipren vilket inte hjälpte speciellt mycket i början.
    Efteråt sköljde jag med Hexadent i två veckor om jag minns rätt. Gjorde inte rent på något annat sätt bak i såret. 

Minns att jag tyckte stygnen kändes äckliga och obehagliga innan de löstes upp och försvann men nu, mer än ett år senare, känns det knappt alls där bak mer än att det lite ärrigt på tandköttet.

Jag levde på små mängder soppor och glass ett bra tag, det var allt som gick, så jag fick en ofrivillig bantningskur på köpet.  

• Solstråle0001

Jag opererade ut min tand i nedre käken för 1,5 vecka sedan. Operationen var väl ok tycker det värsta var innan de bestämt sig för att operera då de försökte bända ut den och dra med tång. Usch ryser i hela kroppen.... Jag har fortfarande ont men det går åt rätt håll. De skar ganska långt i munnen typ började vid näst bakersta randen. Har sett att tandköttet inte sitter mot tanden där och stygnen har släppt så jag ska ringa tandläkaren i morgon för jag är osäker på om det verkligen kommer läka ihop... Kanske nån som vet?
    Sköljer också hexident!

• Redmilk

Mina stygn skaver lite och det gör lite småont nu men känns ok. Men såret har ju inte läkt helt ännu och tycker det fastnar lite matrester i hålet ibland.... Hoppas det läker ihop snart.

• Hemulia

För mig tog det ett tag innan det läkte ihop så inget åkte ner i såret. Själva benet har inte växt över hela gluggen än.

• knightcat

Har tagit bort alla mina fyra. De nedre opererades bort och det var som inga problem. Fick mycket bedövning och blev sydd sedan. Det enda som var jobbigt var själva dragande av tanden efter att de hade borrat i käkbenet och delat dem. Det blev som ett tryck i hela huvudet haha. Hade bara ont 2 dagar efter OP sedan var jag helt smärtfri. Den första OP gjorde akut då jag hade en kraftig infektion så det blev en antibiotkakur i 10 dagar vilken var lite drygt. Förstörde magen på mig helt :/

Svar på tråden Operation visdomstand