• Bong

Bjudning på juldagen. Vad laga?

Vi har som tradition att min familj kommer hit och äter på juldagen. Vi brukar hålla oss borta från julmat eftersom man som regel är rätt trött på det. I år har jag total idétorka och behöver därför er hjälp!

Min bror äter fisk, skaldjur och ägg- men inte kött.
    Min syster äter inte skaldjur, fisk, svamp och lök.
    Min svägerska är laktosintolerant.

Tidigare år har vi bl.a. bjudit på tapas, tacos och hemgjord pizza. Har ni några förslag? Hjälp mig!

• Svar på tråden Bjudning på juldagen. Vad laga?
  • Tom Araya

Vad menar du med julmat?

Säger man enbart julmat utan att specifiera så är det maten på julbordet för mig.

Hos oss har det varit tradition med antingen kalkon eller lutfisk till juldagen eller annandagen och det avviker från det julbord vi äter på julafton men är ändå en jultradition.

• Bong

Ja, jag menar typisk julmat som de flesta äter på julafton. Julbordsmat.

• VärldensbästaH

Fast kan du inte göra en kött eller kycklingrätt tex och byta ut till fisk/skaldjur för din bror? Känns ju tråkigt att utesluta allt du skriver ovan?

• hallontryffel

Västerbottenostpaj!

Alla verkar ju kunna äta gluten och ägg, och om svägerskan "bara" är laktosintolerant brukar v-bottenost funka eftersom den är lagrad så pass länge (kolla för säkerhets skull med svägerskan). Laktosfri smör och grädde i deg och fyllning. Därtill en sallad, romsås (c-f & stenbitsrom) och några goda charkuterier som valbara alternativ.

• dec2010

Här bjuds det på lutfisk på juldagen. Julmat visserligen, men inget vi har på julbordet.

Annars lät ju alternativet med västerbottenpaj gott!

Annars potatisgratäng o rökt kött/kyckling eller liknande.

• lilja1111

Förrätt- små västerbottenpajer
    Varmrätt- grönsakssoppa med vitlöksbröd
    Efterrätt- fruktsallad med vaniljsås

• Jewano

Kalkonmiddag med olika såser och tillbehör som passar alla till. Gräddsås, skysås, gele, hasselbackspotatis, morötter och haricot vertes. Efterrätt marängsviss och en specialvariant till svägerskan.

Svar på tråden Bjudning på juldagen. Vad laga?