• Anonym (Sprutad..)

Depo-provera, P-spruta, blödningar! Hjälp!

Fick för en dryg månad sen min första spruta.
    På tredje menstruationsdagen injicerades jag med skiten.. 
    Blödde klart "den perioden" och täkte att tjolahopp nu ska jag inte blöda mer förrän typ nästa månad.. SÅ fel jag hade!
    En dryg vecka senare började jag blöda igen. Har nu haft blödningar i dryga tre veckor.
    Finns det något att göra åt skiten?
    Pratade med en BM på min mottagning alldeles nyss, hon tyckte jag skulle avvakta i ett par veckor till för att låta slemhinnan lugna ner sig eller nåt.
    Åh vad jag är less på det här, det sätter käppar i hjulet för det mesta.
    Jag vill ha sex men det känns inte ok... Fan!
    Kan någon som varit med om samma berätta, hur var det för er?
    Jag hade regelbunden mens innan, fick barn för dryga 9 mån sen, mitt andra. Före första barnet var mens oregelbunden och jag har tidigare haft stora probs med min mens, blödit länge ibland och inte alls ibland.
    Har även haft riklig menstruation hur länge som helst med stora coagel eller vad det nu heter..

Hjälp!
    Ska kontakta gyn för det sa BM att det kan jag göra för att de ska göra UL och kolla slemhinnan, hur tjock den är..             

• Svar på tråden Depo-provera, P-spruta, blödningar! Hjälp!
  • MammaHela

Vill inte skrämma dig, men jag blödde varje dag i 9 månader efter första sprutan och det fanns inget de kunde göra. "Det kan bli så" var svaret jag fick.

Tog ingen mer spruta efter första och skulle avråda alla människor att ta den. 

• Anonym (Sprutad..)
    MammaHela skrev 2012-11-12 08:24:22 följande:
    Vill inte skrämma dig, men jag blödde varje dag i 9 månader efter första sprutan och det fanns inget de kunde göra. "Det kan bli så" var svaret jag fick.

Tog ingen mer spruta efter första och skulle avråda alla människor att ta den. 
    Ja jag har hört flera som haft så.. Ändå var p-sprutan det "bästa" alternativet när jag och min BM gick igenom alternativen förut..
    Men är det verkligen så att man inte kan få något som stoppar skiten?
    Blir så himla trött av att blöda, inte bara på att blöda utan av att blöda, fan. Det är ju katastrof!
    När hade du din spruta, är det länge sen?   

Tack för ditt svar! 
  • Cecese

Tyvärr har jag inget positivt alls att säga om sprutan.
    Efter första barnet tog jag 4 sprutor. Jag blödde nästan dagligen 1 år, blödningsfri 1 år och sen blödde jag igen nästan dagligen 1 år.
    Efter andra barnet tog jag 2 sprutor och jag blödde nästan dagligen 1 år.  

• Anonym (Sprutad..)

Ingen som har något positivt att säga, något som kan hjälpa?
    Finns det ingen hjälp att få?

• MammaHela

Jag tog min spruta 2004, det tog till 2006 till att få ordning på mensen. 

Nu har jag hormonsprial och jag verkligen älskar den. Har inte haft mens sedan 2010 alls =) 

• Anonym (lång tid)

Visst finns det positiva användare. Har inte haft en blödning på snart 18 år och måste nu tyvärr fasa ut sprutan för att kunna märka när klimakteriet börjar. Inte en enda mellanblödning efter de första (jobbiga) sex månaderna. Har även gjort en bentäthetsmätning eftersom p-sprutan kan orsaka benskörhet vid lång användning men den gav perfekta resultat.  Det går inte att undvika att vara nöjd med att slippa mens i så många år.

• Anonym (Sprutad..)
    MammaHela skrev 2012-11-12 19:31:03 följande:
    Jag tog min spruta 2004, det tog till 2006 till att få ordning på mensen. 

Nu har jag hormonsprial och jag verkligen älskar den. Har inte haft mens sedan 2010 alls =) 
    Jag har redan två barn så den saken oroar jag mig inte spec mkt för om det var det du menade..
    Mensen hoppas jag kunna slippa helt och hållet med det här :P

Ville inte ta något som har flera grejer i sig då jag tidigare reagerat aggressivt på p-piller och sånt :/
    Anonym (lång tid) skrev 2012-11-12 19:44:12 följande:
    Visst finns det positiva användare. Har inte haft en blödning på snart 18 år och måste nu tyvärr fasa ut sprutan för att kunna märka när klimakteriet börjar. Inte en enda mellanblödning efter de första (jobbiga) sex månaderna. Har även gjort en bentäthetsmätning eftersom p-sprutan kan orsaka benskörhet vid lång användning men den gav perfekta resultat.  Det går inte att undvika att vara nöjd med att slippa mens i så många år.
    Skönt att höra att det finns någon som det faktiskt funkat för..
    Men det verkar vara mer regel än undantag att man får dessa "mellanblödningar" under de första månaderna..
    Har du hört flera som haft så?

Hoppas att jag slipper benskörhetsgrejen oxå :)
    Vad bra att det har funkat så bra. Men jag har förstått det som att man inte behöver sluta för att märka klimakteriet.. Himla otur isåfall :P
    Men det dröjer ett tag till för mig, är bara 31 än så länge :P

Tack för era svar!  

• Anonym (lång tid)

Jag har nog bara hört om problem i början och det gällde ju även mig. I efterhand är det dock tveklöst värt besväret.

• Anonym

jag har tagit den i flera år och hade bara lite småblödningar första månaderna, tycker det funkar kanon, och skönt att slippa mensen.

Svar på tråden Depo-provera, P-spruta, blödningar! Hjälp!