• Fredrik D

Chef meddelat fel lön

Hejsan.

Nu är det så att min sambo jobbar på ett gruppboende och är förnärvarande mammaledig. Förra månaden kom ett brev hem att löneförhandlingen var klar och att hennes nya lön var 204xx.

Detta gladdes vi åt då detta var en höjning på 1800kr i månaden. Då hon legat efter ett tag så låg hon nu rätt i lön.

Dock kom hennes lönespec hem nu och där stod det att hennes lön var 19000.

Hon kollade då med chefen och då sa hon att hon meddelat fel och att det är lönen på 19000 som gäller.

Har man nån sorts rätt heller? Eller är det bara acceptera att dom skrev fel och har dom rätt att ändra detta i efterhand?
  • Svar på tråden Chef meddelat fel lön
  • JanaLiiN
    Fredrik D skrev 2012-11-12 10:34:44 följande:
    Hejsan.

Nu är det så att min sambo jobbar på ett gruppboende och är förnärvarande mammaledig. Förra månaden kom ett brev hem att löneförhandlingen var klar och att hennes nya lön var 204xx.

Detta gladdes vi åt då detta var en höjning på 1800kr i månaden. Då hon legat efter ett tag så låg hon nu rätt i lön.

Dock kom hennes lönespec hem nu och där stod det att hennes lön var 19000.

Hon kollade då med chefen och då sa hon att hon meddelat fel och att det är lönen på 19000 som gäller.

Har man nån sorts rätt heller? Eller är det bara acceptera att dom skrev fel och har dom rätt att ändra detta i efterhand?
    Det är nog bara att acceptera tyvärr. 
  • Dilbert

Jag tror du har goda chanser att få lön efter första beskedet. Var i samma situation och facket var benhårt. Uttalad lön gäller!

• viseversa

Låter ju konstigt att dom bara kan ändra lönen och säga "ja så är det" jag hade tagit ett snack med facket.

• kattm

Jag skulle definitivt kontakta facket. Din sambo har ju dessutom skriftligt på att den nya lönen ska vara högre.

• Erki

Ett mänskligt fel och inget jag skulle bråka om utan accepterat att alla kan göra fel :).
    Speciellt om det var en höjning närmare 10% under en pågående föräldraledighet. Jag skulle nog haifrågasatt det första beskedet direkt om det var långt mer än jag förväntade mig.
    Men testa hos facket och se, det kanske är värt det?

• jassikan
    Erki skrev 2012-11-12 15:08:15 följande:
    Ett mänskligt fel och inget jag skulle bråka om utan accepterat att alla kan göra fel :).
    Speciellt om det var en höjning närmare 10% under en pågående föräldraledighet. Jag skulle nog haifrågasatt det första beskedet direkt om det var långt mer än jag förväntade mig.
    Men testa hos facket och se, det kanske är värt det?

Håller med.
  • KaSaM

Ett fel pga den mänskliga faktorn kan man knappast räkna med att få igenom som gällande tyvärr.

• Catti41

Det är nog väldigt tveksamt om chefen kan ta tillbaka lönehöjningen. Särskilt om lönemeddelandet var skriftligt och tydligt adresserat till din sambo. Lönemeddelanden får inte vara felaktiga så där och det är inte "ett litet misstag".

Dags att ringa facket!

• Fia 28
    Catti41 skrev 2012-11-13 14:30:17 följande:

Det är nog väldigt tveksamt om chefen kan ta tillbaka lönehöjningen. Särskilt om lönemeddelandet var skriftligt och tydligt adresserat till din sambo. Lönemeddelanden får inte vara felaktiga så där och det är inte "ett litet misstag".

Dags att ringa facket!

Gäller samma sak om de i misstag lagt till en nolla för mycket?
  • Catti41

Så länge ett lönemeddelande kan anses vara rimligt, vilket några tusenlappar är, men troligen inte tio tusen (om man inte är vd på SAS) så gäller det. Lönemeddelande ÄR att anse som ett avtal, det är mkt tveksamt att chefen kan ta det tillbaka.

• My opinion
    Erki skrev 2012-11-12 15:08:15 följande:
    Ett mänskligt fel och inget jag skulle bråka om utan accepterat att alla kan göra fel :). Speciellt om det var en höjning närmare 10% under en pågående föräldraledighet. Jag skulle nog haifrågasatt det första beskedet direkt om det var långt mer än jag förväntade mig. Men testa hos facket och se, det kanske är värt det?

Vad har föräldraledighet med saken att göra? Lönen under föräldraledighet ska ju sättas efter vad man kunnat förvänta sig för prestation om personen jobbat. Allt snack om minipåslag eller medelpåslag som en del arbetsgivare kör är helt felaktiga. Orimligheten med ett medelpåslag brukar snabbt kunna illustreras för arbetsgivaren genom att man påpekar det orimliga i att en lågpresterande person skulle få högre lön än normalt bara för att den fått barn. Att som ts få 1800 när man är en snedsits är ingetkonstigt. Fanns alltså inget konstigt med första lönebekedet. Skulle absolut kolla med facke och då inte bara med det lokala utan med proffsen på central nivå.
  • Victoriassecret

Kontakta facket med en gång! Har du fått ett skriftligt besked så har du ju dessutom bevis för saken. Det är sedan möjligt att arbetsgivaren har ett rimligt skäl till att det blev fel, men den diskussionen får facket ta. En höjning på 1800 är inte alls orimlig.

• Erki

En höjning på 1800 behöver inte vara orimligt, men när det är en 10%ig löneökning man fått utan att ens ha ett lönesamtal skulle jag ifrågasätta det direkt.

Svar på tråden Chef meddelat fel lön