• Sommarlovet1

Hur ska namnet stavas? Minnea, Minèa eller Minea?

Är lite inne på namnet Minnea/Minèa/Minea.

Kan inte beatämma hur jag ska stava det. Hur skull ni stava det namnet?  

• Svar på tråden Hur ska namnet stavas? Minnea, Minèa eller Minea?
  • Valborgs

Har oxå varit inne på det (men börjar tveka, då jag nog vill ha ett vanligare namn). För oss var det Minnéa först, men gick över mer och mer till stavningen Minea sen :)

• Jennnie

Så lätt som möjligt säger jag som har ett jättekrångligt namn att stava, blir lite tjatigt när jag får bokstavera varenda gång... Det är charmigt upp till skolåldern, sedan blir det bara irriterande.

Så Minea säger jag.

• Sommarlovet1

Namnet Linnea/Linea/Linnéa uttalas ju lika som Minnea/Minea/Minnéa. Och dom flesta som heter Linnea/Linea/Linnéa brukar väl stava Linnea? Eller?

Då kanske man borde stava Minnea/Minea/Minéa som Minnea också. Eller jag vet inte. Såå svårt. 

• misplacedname

Rent tekniskt sett så uttalas det olika om det stavas olika. Hur ska det uttalas? Stava det därefter.

• Sommarlovet1

Det ska uttalas som Linnea fast med M framför. Fast inte Min-nea, utan bara ett N i uttalet. som Mi-nea.
    Li-nea = Linnea, borde inte Mi-nea också bli Minnea då? Fast det känns ju dumt när jag utatalr namnet med bara ett N. Fast det gör man ju i Linnea med, men ändå stavas det namnet oftast med två N. 

• Fluffguf

Minèa blir ju Minäa, så om du tänker dig att det ska uttalas som Linnéa blir det fel.

• misplacedname

Linnea stavas med två N för att i-ljudet är kort.

• Sommarlovet1

Jaha, okej. Så om man stavar med ett N blir i-ljudet långt? Typ Miiinea. Så ska det ju absolut inte uttalas.
    Då får det bli Minnea då. :P 

• misplacedname
    Sommarlovet1 skrev 2012-11-12 13:58:08 följande:
    Jaha, okej. Så om man stavar med ett N blir i-ljudet långt? Typ Miiinea. Så ska det ju absolut inte uttalas.
    Då får det bli Minnea då. :P 
    Bra! För att klargöra så uttalas Minnéa som Minnäa, så håll dig till Minnea om det är så du vill att namnet uttalas. Det här med häftiga stavningar är bara trams då alla tecken faktiskt har en betydelse när de skrivs.
  • Apopan

Minea. Inte för att det känns helt korrekt egentligen, utan en apostrof vore att föredra, men som någon som har apostrof på sitt namn, vilket aldrig blir rättstavat, så känner jag att sådant kan en likagärna skippa :P

• tjej87

Minnea röstar jag på! Heter själv Linnea och om det ska uttalas likadant bör du nog stava med 2 n iaf.

• lykta

Är lärare och har en Minnea i min klass, aldrig någon som stavar det fel eller frågar henne hur det stavas!!!

Svar på tråden Hur ska namnet stavas? Minnea, Minèa eller Minea?