• Anonym (ts)

Utredning för bipolär och medicin?

Har så många frågor.. hur fungerar utredningen? Hur går den till? Hur påverkar det familjen? Blir socialen inkopplad? Medicin, vad äter man? Vilka bieffekter har det? Kan man amma med någon medicin? 

Ni som kan, snälla svara och prata helt enkelt med mig... 

• Svar på tråden Utredning för bipolär och medicin?
  • Anonym

Jag kan  bara svara på hur det gick till för mig.

1. Min utredning gjordes genom att jag fick fylla i massa papper, berätta om mående, symtom osv osv.
    Dom frågade min man en massa också.

2. Hela sjukdomen påverkar familjen....eftersom man har skov.

3. Soc blir inkopplad om du försöker ta livet av dig och är ensamstående med barn....i mitt fall har vi inte haft soc inblandade eftersom min man är frisk.

4. Man får en jävla massa piller....prova sig fram till vad som funkar.

5. Jag blev tjock av tabletterna.

6. Ingen aning om man kan amma. Jag äter inga stämningsstab nu, men planerar att amma med antidepp i kroppen 

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-11-12 13:12:39 följande:
    Jag kan  bara svara på hur det gick till för mig.

1. Min utredning gjordes genom att jag fick fylla i massa papper, berätta om mående, symtom osv osv.
    Dom frågade min man en massa också.

2. Hela sjukdomen påverkar familjen....eftersom man har skov.

3. Soc blir inkopplad om du försöker ta livet av dig och är ensamstående med barn....i mitt fall har vi inte haft soc inblandade eftersom min man är frisk.

4. Man får en jävla massa piller....prova sig fram till vad som funkar.

5. Jag blev tjock av tabletterna.

6. Ingen aning om man kan amma. Jag äter inga stämningsstab nu, men planerar att amma med antidepp i kroppen 
    Tack för svar. Jag är inte ensamstående men vill inte ha min man inblandad i ev utredning och det måste jag ju ha valet till utgår jag ifrån. Han lär få veta men jag vill inte att han kontaktas eller blandas in. 

Visst påverkad familjen :( Men jag vill ju söka hjälp för att de inte ska påverkas nämvärt... 

Fick du fler biverknignar?
  • Anonym

Antar att du aldrig varit inlagd, för då är det svårt att inte få familjen inkopplad.

Jo jag kanske är fel person att fråga, men jag har haft svårt med medeciner och gått typ nerdrogad i 4 år.
    Minne som en alzaimer sjuk.

Jag äter inga tabletter nu och det är inte sämre iallafall. 

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-11-12 14:00:46 följande:
    Antar att du aldrig varit inlagd, för då är det svårt att inte få familjen inkopplad.

Jo jag kanske är fel person att fråga, men jag har haft svårt med medeciner och gått typ nerdrogad i 4 år.
    Minne som en alzaimer sjuk.

Jag äter inga tabletter nu och det är inte sämre iallafall. 
    Nej aldrig varit inlagd, det är inte riktigt min grej... Jag trivs inte på sjukhus och överlever inte där så jag avstår oavsett...
    Nja minne som en alzamersjuk går inte här. Jag måste kunna ta hand om barnen annars fungerar det inte. Dessutom är jag mer kär i min inteligens så den får inte påvekras då får jag hellre må så här och riskera att dö på kuppen.. 
  • Anonym

Nej inlagd är nog inte mångas "grej". Men ibland får man ju inte välja utan då blir man tvångsinlagd vare sig man vill eller inte.

Minne guldfisk funkar nog inte hos någon....

Får känslan av att du inte vill bli hjälpt. Du ställer så dumma frågor.....precis som om vi andra liksom valt att få dåligt minne, lägga in oss osv osv.

Jag blir oerhört proviserad när man försöker hjälpa, men bara få oigenomtänka svar.

Jag lämnar tråden nu.  Lycka till, vad du nu lider av. 

• Anonym

Det enda jag kan säga är att du kommer bli ganska avtrubbad av stämningsstabiliserande mediciner.

• shakennotstörd

Jag tycker också du gav ett korkat svar men det är kanske någon form av försvarsreaktion hos dig och som bottnar i rädsla.Det är nog få med bipolär diagnos som aldrig behövt sluten vård = ligga inne.Det handlar inte om vad man vill och känner för utan om överlevnad.Det är ingen som eftersträvar inläggning i onödan.Vare sig vård eller patient.

Själv har jag bl.a. legat inne för utredning.Det är i regel  inte så hemskt att vara inneliggande som den som har fördommar om det utan att testa har.

Vilka mediciner som fungerar och inte och vilka ev. biverkningar det ger är mycket individuellt.Men effekt måste ju mätas mot biverkning och det vet man inte förrän man testat.

Varför vill du hålla din man utanför?Som anhörig till bipolär ( om du nu visar sig ha det ) så behöver han minst lika mycket kunskap om din sjukdom som du själv.       

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-11-12 14:50:40 följande:
    Nej inlagd är nog inte mångas "grej". Men ibland får man ju inte välja utan då blir man tvångsinlagd vare sig man vill eller inte.

Minne guldfisk funkar nog inte hos någon....

Får känslan av att du inte vill bli hjälpt. Du ställer så dumma frågor.....precis som om vi andra liksom valt att få dåligt minne, lägga in oss osv osv.

Jag blir oerhört proviserad när man försöker hjälpa, men bara få oigenomtänka svar.

Jag lämnar tråden nu.  Lycka till, vad du nu lider av. 
    Då kanske du borde tagga ner några nivårer? Att få guldfisk mine vill nog ingen men konsekvenserna är olika, jag har ett ansvar att fungera. Om medicinerna får mig att inte kuna ta hand om barn så fungerar det inte. Då är det inget om är möjligt.

I övrigt är det skitsnack, man väljer själv om man blir inlagd. Man kan välja att dö lång ifrån folk och räddning.

Jag ville ha erfarenheter. Hjälpt blor jag inte här.
    shakennotstörd skrev 2012-11-12 21:18:44 följande:
    Jag tycker också du gav ett korkat svar men det är kanske någon form av försvarsreaktion hos dig och som bottnar i rädsla.Det är nog få med bipolär diagnos som aldrig behövt sluten vård = ligga inne.Det handlar inte om vad man vill och känner för utan om överlevnad.Det är ingen som eftersträvar inläggning i onödan.Vare sig vård eller patient.

Själv har jag bl.a. legat inne för utredning.Det är i regel  inte så hemskt att vara inneliggande som den som har fördommar om det utan att testa har.

Vilka mediciner som fungerar och inte och vilka ev. biverkningar det ger är mycket individuellt.Men effekt måste ju mätas mot biverkning och det vet man inte förrän man testat.

Varför vill du hålla din man utanför?Som anhörig till bipolär ( om du nu visar sig ha det ) så behöver han minst lika mycket kunskap om din sjukdom som du själv.       
    Och jag tycker det var ett korkat svar. Man väljer att ligga inne, extremt få tvångsomhändertas, inte heller folk som försökt ta sitt liv 10 ggr. För dig är det kanske inte så illa, för mig är det inte ok. 

Ja självklart är det inviduellt men olika typer av mediciner har olika stor grad biverkningar.

Min man vill jag hålla utanför för att jag kan ha den kontakten med honom, han kan söka allmän info självklart. Min ev vård är min, den är en kontakt jag ska ha och det  behöver så. Svarar inte riktig på frågan man låt så vara, jag behöver ha det separerat och privat
  • Anonym (M)

När jag gjorde utredningen fick jag först svara på 100-tals frågor på datorn och sedan prata med en psykolog i ett par timmar udner totalt två tillfällen. Det påverkade inte familjen och socialen blev inte inkopplad. Efteråt fick jag börja med Lithium, vilket var en vändpunkt i mitt liv. Jag vet inte om man kan amma med den, men det går ju att googla.

• Anonym (ts)
    Anonym (M) skrev 2012-11-13 08:39:53 följande:
    När jag gjorde utredningen fick jag först svara på 100-tals frågor på datorn och sedan prata med en psykolog i ett par timmar udner totalt två tillfällen. Det påverkade inte familjen och socialen blev inte inkopplad. Efteråt fick jag börja med Lithium, vilket var en vändpunkt i mitt liv. Jag vet inte om man kan amma med den, men det går ju att googla.
    Tack för ett mer hoppingivande inlägg. Hur mår du nu? Hur kom det sig att du gjorde utredningen dvs kom du fram till den och pratade med läkare?
    Anonym skrev 2012-11-13 07:23:08 följande:
    Du kan ju läsa på www.bipolarna.se Där får du svar på dina frågor.
    tack, ska kolla runt

• Anonym (M)
    Anonym (ts) skrev 2012-11-13 13:32:06 följande:
    Tack för ett mer hoppingivande inlägg. Hur mår du nu? Hur kom det sig att du gjorde utredningen dvs kom du fram till den och pratade med läkare?

Jag mår riktigt bra idag! Utredningen blev verkligen en vändpunkt. Jag gjorde utredningen för att jag själv förstod att något var fel. I perioder kunde jag vara vaken upp till 4 dygn i rad utan sömn och utan att känna mig trött. Till det kom psykotiska symtom som smög sig på. Jag var hos läkare ett par gånger, men till slut krävde jag en utredning.
  • Anonym (ts)
    Alltid42 skrev 2012-11-13 21:18:39 följande:

Jag vet inte riktigt hur du tänker när du säger att man alltid väljer själv om man blir inlagd. Vi är många som blivit tvångsinlagda, själv fick jag inte sticka nosen utanför sjukhuset på fyra månader när jag var tvångsinlagd. Du har nog inte haft en riktig mani. Med det sagt vill jag tipsa dig om min tråd där jag skriver hur jag håller min diagnos i chack med alternativa metoder. Funkar finfint för mig och jag slipper äta medicin som jag blev ännu sjukare av. www.familjeliv.se/Forum-4-50/m66784009.html
    Det är dock inget krav och nej det har jag inte. Och jo jag menar att man väljer det, man kan gå ut och gömma sig i skogen istället...
  • Anonym (ngn)
    Anonym (ts) skrev 2012-11-19 13:11:54 följande:
    Det är dock inget krav och nej det har jag inte. Och jo jag menar att man väljer det, man kan gå ut och gömma sig i skogen istället...
    I en djup depression är det vanligt att man blir så handlingsförlamad att man inte har förmågan att hålla sig undan från vården.
    I en mani har man ofta väldigt dålig sjukdomsinsikt och förstår inte hur sjuk man är, eller hur andra uppfattar en.
    Och det är ju tur, för  vid dessa tillstånd behöver man mer vård än man själv förstår! 

Är det bipolär typ 2 du ska utredas för? 
Svar på tråden Utredning för bipolär och medicin?