Anonym skrev 2012-11-12 14:50:40 följande:
Nej inlagd är nog inte mångas "grej". Men ibland får man ju inte välja utan då blir man tvångsinlagd vare sig man vill eller inte.
Minne guldfisk funkar nog inte hos någon....
Får känslan av att du inte vill bli hjälpt. Du ställer så dumma frågor.....precis som om vi andra liksom valt att få dåligt minne, lägga in oss osv osv.
Jag blir oerhört proviserad när man försöker hjälpa, men bara få oigenomtänka svar.
Jag lämnar tråden nu. Lycka till, vad du nu lider av.
Då kanske du borde tagga ner några nivårer? Att få guldfisk mine vill nog ingen men konsekvenserna är olika, jag har ett ansvar att fungera. Om medicinerna får mig att inte kuna ta hand om barn så fungerar det inte. Då är det inget om är möjligt.
I övrigt är det skitsnack, man väljer själv om man blir inlagd. Man kan välja att dö lång ifrån folk och räddning.
Jag ville ha erfarenheter. Hjälpt blor jag inte här.
shakennotstörd skrev 2012-11-12 21:18:44 följande:
Jag tycker också du gav ett korkat svar men det är kanske någon form av försvarsreaktion hos dig och som bottnar i rädsla.Det är nog få med bipolär diagnos som aldrig behövt sluten vård = ligga inne.Det handlar inte om vad man vill och känner för utan om överlevnad.Det är ingen som eftersträvar inläggning i onödan.Vare sig vård eller patient.
Själv har jag bl.a. legat inne för utredning.Det är i regel inte så hemskt att vara inneliggande som den som har fördommar om det utan att testa har.
Vilka mediciner som fungerar och inte och vilka ev. biverkningar det ger är mycket individuellt.Men effekt måste ju mätas mot biverkning och det vet man inte förrän man testat.
Varför vill du hålla din man utanför?Som anhörig till bipolär ( om du nu visar sig ha det ) så behöver han minst lika mycket kunskap om din sjukdom som du själv.
Och jag tycker det var ett korkat svar. Man väljer att ligga inne, extremt få tvångsomhändertas, inte heller folk som försökt ta sitt liv 10 ggr. För dig är det kanske inte så illa, för mig är det inte ok.
Ja självklart är det inviduellt men olika typer av mediciner har olika stor grad biverkningar.
Min man vill jag hålla utanför för att jag kan ha den kontakten med honom, han kan söka allmän info självklart. Min ev vård är min, den är en kontakt jag ska ha och det behöver så. Svarar inte riktig på frågan man låt så vara, jag behöver ha det separerat och privat