• Lizzan89

Ni med mjölkallergiska barn, kan dom äta sojaprodukter?

Vår dotter på 15 månader reagerar på mjölkprotein .

Vi har även konstaterat att hon inte klarar av havreprodukter. Hon reagerar likadant där som på mjölken; Extrema magknip och oändligt mycket gaser.

Detta gör att vi hittills bara kunnat använda risprodukter , men det finns ju inte alls särskilt många alternativ där. Bara rismjölk och risgrädde (sistnämna använder vi inte ens för hon hatar smaken)

Har inte vågat prova sojaprodukterna eftersom jag hört att mjölkallergiker lätt kan utveckla allergi för det också.
    Därför vill jag höra med er som faktiskt testat på era mjölkallergiska barn; Hur gick/går det? Reagerar dom på soja med?

Skulle vara ganska skönt om hon klarade av det , för då har vi helt plötsligt en del nya mellanmål och matlagningsalternativ att ta till. Men eftersom jag vet hur jävligt vi får det av mjölk och havre, så blir man lite feg att prova när man bara hört negativa saker om sojan.

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Ni med mjölkallergiska barn, kan dom äta sojaprodukter?
  • Nano07

Jag hade inte vågat. Dottern tålde inte mjölk som liten och jag vågade inte prova med soja. Risken ska ju vara så pass stor att det kändes onödigt men vi kunde å andra sidan använda havreprodukterna.

• Lizzan89
    Nano07 skrev 2012-11-12 13:46:08 följande:
    Jag hade inte vågat. Dottern tålde inte mjölk som liten och jag vågade inte prova med soja. Risken ska ju vara så pass stor att det kändes onödigt men vi kunde å andra sidan använda havreprodukterna.
    Ja hade hon klarat havre hade jag inte ens funderat på det, men kanske vågar mig på soja om det visar sig att många andra klarat av det . :/
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • strojes

Jag har läst på olika ställen att det inte rekomenderas att man användder sojabaserade produkter till små barn (under 2-3 år) eftersom det finns en risk att de utvecklar "allergi" mot soja också. Har för mig att jag bland annat läst det inne på celiaki.se (ett forum för gluten- laktosintoleranta mfl).

• tundra

Soja är väldigt allergent för mjölkprotein allergiska barn och enligt vår dietist en big NO NO. Har 2 mjölkallergiska pojkar.

Soja är en vanlig utfyllnad i många livsmedel och faran med att utveckla en allergi är att man blir MKT allergisk - inte bara gaser och magknip utan det kan i värsta fall påverka luftvägar. Det är en allergi som kan bli svår "att bli av med" och faran är att den inte växer bort som ex mjölkprotein allergi.

Mixtra därför inte med soja och chansa. stå ut nått år och ät mjölkprodukter sen.

• tundra

Frukt är ett bra mellanmål!
    Sås är överskattat för små barn.

• Lillii

Min dotter klarar soya-produkter, typ soygurt istället för yoghurt på  morgonen och istället för cream-frasich.
    Men om barnet reagerar på havre skulle jag nog inte prova.

Våran dietist sa att man inte rekommenderade soya-produkter till småbarn eftersom man fram till -97 (kan komma ihåg fel årtal) baserade ersättningen på soya, och äta soya 4-6 ggr per dag kan göra "vem som helst överkänslig" 

• Simpan

Min flicka 8 mån tål inte mjölkprotein. Hon råkade av misstag få sojabaserat smör och kräktes 2dagar.. Så jag tror att hon inte tål det heller :/.

De säger väl att man ska varaförsiktig med soja produkter om man är mjölkallergiker. Iaf vår läkare.

• Dr Mupp

Inte mjölkallergisk (kanske var hon det tidgare, men utredning gjordes inte förrän hon var över 18 månader), däremot äggalelrgisk. Mjölk och ägg brukar hänga ihop. Hon fick sojagglass en gång och en korvsort innehöll soja. Det räckte för att ge henne sojaallergi. 

Äggallergin växte bort nå hon var fem, men sojan ligger kvar och har triggat igång allergi mot jordnötter, nötter och madel. Den otäcka varianten som sätter sig på andningen.  

Två barn har haft mjölkallergi, de har inte fått soja (inte heller har det oallergiska barnet fått soja) .

Jag skulle inte chansa, det är inte värt det.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Ni med mjölkallergiska barn, kan dom äta sojaprodukter?