• kardemumma

Syns Downs på RUL?

Är det någon som vet om man kan se Downs syndrom på vanligt RUL. Borde BM ha sett det om det var något som tydde på det?

• Svar på tråden Syns Downs på RUL?
  • pluvdo

Det är väl nackspalten man kan se. Plus att jag har för mig att jag hört i någon dokumentär eller dylikt att det kan synas på tungan också eftersom barn med downs syndrom ofta har tungan utanför munnen på något sätt. Men jag vet inte. Nackspalten är väl i alla fall någonting som mäts som kan ge en indikation, men jag tror samtidigt att den kan vara normal och man ändå kan få ett barn med DS. Och vice versa.

• slemtorsk i din bralla

Nej. det syns inte på RUL. Ibland syns det inte ens direkt efter födseln utan man ser tendenser till att det KAN vara downs och då tar man prover och undersöker bebisen.

• slemtorsk i din bralla
    Idelia skrev 2012-11-12 15:12:03 följande:
    Det syns bara i vecka 11-13..
    japp det är då man "rättvist" kan mäta nackspalten.. men enbart mätning av den är INTE en tydlig indikation på DS eller annan kromosomstörning/fel, det måste kombineras med blodprov och inte ens då kan man säkert säga om barnet har någon kromosomavvikelse utan det är enbart en uppskattning.

ENDA sättet att ta reda på det är via moderkaks- eller fostervattensprov
  • pluvdo

Tur att mitt svar inte var det enda TS fick då. Jag trodde de kunde se någonting på nackspalten även under RUL. :)

• slemtorsk i din bralla
    pluvdo skrev 2012-11-12 16:05:39 följande:
    Tur att mitt svar inte var det enda TS fick då. Jag trodde de kunde se någonting på nackspalten även under RUL. :)
    pluvdo skrev 2012-11-12 16:05:39 följande:

nackspalten kan inte mätas då. men man kan se eventuella indikationer på andra fel, tex hjärtfel men det är svårt att se så pass tidigt i graviditeten ändå.
  • sticksNstones
    kardemumma skrev 2012-11-12 14:57:56 följande:
    Är det någon som vet om man kan se Downs syndrom på vanligt RUL. Borde BM ha sett det om det var något som tydde på det?
    DS-doster har ofta avsaknad av nasben, platt ansiktvinkel, webbing av tar/fingrar, tunga utanfor munnen, coroid cystor, hjartfel, tjock nack "fold", "jandal gap" pa fotter, brett mellan ogonen osv.

Sa finns dessa markorer bor man undersoka noggrannare. 
  • CoolJen

Jag fick höra på köns-ul(v.20) att vår bebis med största sannolikhet inte hade Downs iaf för att näsbenet var långt.

Svar på tråden Syns Downs på RUL?