Syns Downs på RUL?
Är det någon som vet om man kan se Downs syndrom på vanligt RUL. Borde BM ha sett det om det var något som tydde på det?
Är det någon som vet om man kan se Downs syndrom på vanligt RUL. Borde BM ha sett det om det var något som tydde på det?
Det är väl nackspalten man kan se. Plus att jag har för mig att jag hört i någon dokumentär eller dylikt att det kan synas på tungan också eftersom barn med downs syndrom ofta har tungan utanför munnen på något sätt. Men jag vet inte. Nackspalten är väl i alla fall någonting som mäts som kan ge en indikation, men jag tror samtidigt att den kan vara normal och man ändå kan få ett barn med DS. Och vice versa.
Nej. det syns inte på RUL. Ibland syns det inte ens direkt efter födseln utan man ser tendenser till att det KAN vara downs och då tar man prover och undersöker bebisen.
Det syns bara i vecka 11-13..
Kort sagt, nej.
Tur att mitt svar inte var det enda TS fick då. Jag trodde de kunde se någonting på nackspalten även under RUL. :)
Jag fick höra på köns-ul(v.20) att vår bebis med största sannolikhet inte hade Downs iaf för att näsbenet var långt.