• luloli

Afrikanska bebisars hår

Hej!

Kommer kanske med en konstig fråga men den är helt genuin.

Min väninna fick för några månader en underbart söt liten flicka. Flickans pappa har sydafrikanska rötter så flickan är alltså halvafrikan.

Hon har MYCKET hår, tjockt, ca 5 cm långt och mörkt men det ser rakt ut, saken är den att pappan har klassiskt krusigt afrikanskt hår och de och jag funderar nu på om flickan kommer få samma som sin pappa eller inte?

Hur är egentligen afrikanska barns hår när de föds, är de så krusiga i håret från början eller kommer det senare?

Hennes hår är också mycket mjukare och hårstråna är "släta" när man känner på dem, som ett klassiskt "nordiskt" hår.
    Pappans hårkvalite är en helt annan.

Någon som orkar svara på denna i-landsfråga ?

• Svar på tråden Afrikanska bebisars hår
  • lightfish

Är du sann? Alltså vad har mamman för gener? Du vet, barnet får hälften från mamman och hälften på pappan ...,,

• Whitetrash86

det håret barnet har nu kommer barnet även ha sedan, min dotter föddes med fina lockar, vilket hon även har än 4 år senare. Även jag föddes med detta.. har det än idag.

Barnet får ju 50/50. Så låter inte alls konstigt att hon även tagit egenskaper från mamman i sitt hår.

• luloli

Ja, jag är sann

Vet att man får hälften från mamma och hälften från pappa och det är därför vi funderar på om flickan ärvt det raka "svenska" håret eller om det "lockar sig" sen, vi har dålig koll på hur det är med så små afrikanska barn.

Sen brukar ju lockigt vara dominant, precis som bruna ögon osv, så vi är lite förvånade om hon INTE får lockigt hår, men det är väl givetvis ingen omöjlighet.

• luloli
    Whitetrash86 skrev 2012-11-12 17:16:30 följande:
    det håret barnet har nu kommer barnet även ha sedan, min dotter föddes med fina lockar, vilket hon även har än 4 år senare. Även jag föddes med detta.. har det än idag.

Barnet får ju 50/50. Så låter inte alls konstigt att hon även tagit egenskaper från mamman i sitt hår.

Tack för ditt svar.

Ja, då är det kanske så.

Anledningen att vi funderar är också för att två av mina tre söner föddes med rakt hår men blev lockiga vid ca 1 år.

Tänkte att det kanske kunde vara på det sättet med henne.
  • Musikmamman

Men jag hade hyfsat rakt hår när jag föddes men jättejättelockigt nu som vuxen. Det satte fart på mellanstadiet. Så visst ändras det. Och mina föräldrar har "fall" håret, men absolut inte lockigt. Så det kan också vara lite olika med det där.
  • mikroE
    http://www.masterfile.com/stock-photography/image/833-02964517/African-couple-and-baby

Jag googlade lite TS, se på den här bilden tex. Jag tror man inte säkert kan säga exakt hur barnets slutliga hårkvalitet kommer bli baserat på hur det ser ut nu men är det inte alls lockigt så kanske hennes barn får rakt eller bara vågigt hår. Det är lätt att tro att barn som har en svart förälder automatiskt liknar den föräldern men mörka anlag kan dölja dolda ljusa anlag och då märks det inte förrän de skaffar barn med en vit person eller en annan svart person med många ljusa anlag och barnet blir ovanligt ljust (ibland).
  • Thildesmamma88

Finns risk att hon får lockar :) super fint! Har själv en dotter som är halvafrikan . Håret var rakt vid födseln oxå. :)

• yaisle

Bada mina soner foddes med spik rakt har, nu 1 och 2 ar senare har bada en liten afro... Finns manga barn dar bada foraldrarna ar svarta men som anda fods med rakt har. 

• TvåTrollungar

Det stämmer inte riktigt alls det som folk skriver ovan. Afrokrull är väldigt dominant och i stort sett alla barn som har en förälder med riktigt afro får det själva eller åtminstone väldigt mycket lockar. När bebisen föds är det ytterst sällan om ens förekommande att den har afro, möjligen lite lockigt/ vågigt men ändå baby tunt och mjukt. afrokrullet brukar komma efter några månader.

• sophiie

Håret ändras, min dotter som är 50/50 föddes med mjukt smålockigt hår. Nu är hon tre och håret är tjockare och mer svinto aktigt.
    En vän till familjen vars dotter också är mulatt har blont och supermjuka lockar.

Det är bara att vänta..

• ummabdilleh

det vet man ju inte forran senare..vissa mulatter far afrohar och andra rakt har..

• Joje

Alla bebisars hår kan ändras! Mina barn, helsvenska, hade rakt hår när de föddes, men har lockigt nu. Min syster fick en son för 7 veckor sedan och han är halvafrikan och han har rakt hår nu, vi får se om det ändras. En kompis till syrran fick en halvafrikansk bebis och han hade rakt hår först och fick krulligt hår när han närmade sig ettårsdagen.

Mamma till ♂ född 17 april 2007 och ♀ född 12 juli 2008
  • Antilopen

Min son (13,5 mån) är halvafrikan och föddes med svart, mjukt, rakt hår. När han var ca 2 månader fick han lockigt, nästan korkskruvslockar. Men det är fortfarande mjukt, verkar inte bli som pappans hår. Men vi får se!

• IsDimma

Jag har en flicka på jobbet som är 50/50, en förälder med afrokrull och en förälder med tunt nordiskt hår. Och den flickan har fått tunna hårstrån, superlockigt och som står rakt ut och upp. Hur fint som helst!

• SoulsWillRise

Jag har en kompis som är från Brasilien och hon har världens "burr" som jag kallar det :) Tjockt burrigt hår, påminner otroligt mycket om afro. Hon har en dotter på 11 år, världens sötaste flicka om jag får säga min mening :) pappan är svensk och jätte ljus. Flickan har dom finaste lockarna jag någonsin sett. Hon har blont lockigt hår och bruna ögon. Och för att göra det ännu mer intressant så pratar flickan flytande portugisiska :D hon har verkligen fått det bästa av två världar. Hon är så fin!

• Mrs Moneybags

De flesta halvafrikaner föds med rakt eller lite vågigt hår som senare blir lockigare. 

Men det finns alla varianter, så man kan inte riktigt veta förrän de är 2-3 år och håret har blivit mer som det kommer att vara livet ut. 

Min son har rakt hår, men så är båda hans föräldrar mulatter också. Då vet man inte alls hur det kommer att bli...  

• LillaLoppi

Nja, stämmer inte alltid. Min lillebror hade lockigt hår som barn. En sommar fick pappa för sig att snagga honom och efter det fick han aldrig mer tillbaka lockarna. Därefter hade han rakt hår.
Svar på tråden Afrikanska bebisars hår