• Anonym (anonym)

Nervös för att presentera sig!

Hej. Jag har ett väldigt problem att prata med folk i grupp, speciellt när det rör sig om många. Är mammaledig just nu och brukar gå till öppnaförskolan, där måste vi presentera oss och barnets namn när det är ca 20 andra mammor runt i en ring. Brukar bli jätte nervös och nästan få lite små panik när man ska presentera sig. Jätte jobbig situation som kan sluta med att jag knappt känns som man får luft när man ska börja prata och kan börja stamma/vända på orden. Vill ju inte sluta att gå till saker heller där man måste presentera sig.  

Tycker själv att jag är löjlig som inte förstår varför jag har problem med att prata/presentera mig när det är mycket folk runt omkring mig. 
    Med vänner runt omkring mig som jag känner kan jag prata hur mycket som helst med utan att känna mig obekväm eller nervös. Nån som har ett tips?     

• Svar på tråden Nervös för att presentera sig!
  • wannaseeyoudisco

Fundera över varför du tycker är jobbigt. Vad är det värsta som kan hända?
    Enda sättet att bli kvitt sån problematik är att öva, öva, öva. Alltså utsätta sig fördet man tycker är jobbigt.
    Om man däremot undviker situationer som man tycker är jobbiga kommer det bara bli värre.
    Har inga mer konkreta tips för tillfället, återkommer!

• Rådjur

Jag kände som du när jag var yngre - men mest ang redovisningar. Minns särskilt ett tillfälle då jag skulle redovisa inför min nya klass... Stod där och skakade, sa orden fel och visste inte var jag skulle fästa blicken. Folk satt t.om och hånlog åt mig.

Vad har då gjort mig bättre?
    - massa träning! Jag har en bild av den person jag vill vara - och det är ej en person som är oförmögen att prata inför grupp. Så trots min rädsla har jag aldrig låtit bli att tala inför grupp - jag tror nämligen att vissa rädslor kan uppstå för man gör vissa saker så sällan, och när man väl ska göra saken i fråga blir man asrädd för man saknar erfarenhet.
    Välj aldrig bort att tala inför grupp - utan börja hitta knep som kan hjälpa dig med det som är svårt i förväg. Det kan hjälpa att skriva stödpunkter för det man ska säga i förväg, ej för att hålla framför sig nödvändigtvis, utan för att få bättre koll på vad man ska säga. Man kan också tänka ut det man ska säga i förväg och lära sig det utantill. Man kan även typ säga det 100 ggr för sig själv tills det känns bra eller spela in sig själv för att höra vad man kan göra bättre :p

Handlar om att hitta knep för att ta sig igenom och bli mer säker!

Svar på tråden Nervös för att presentera sig!