• inga76

Snälla tipsa mig om bra vantar!

Vad har ni för vantar till era små? Blir galen snart! Dottern är 20 månader och vi bor på västkusten, dvs inte jättekallt än men jäkligt blött. Lyckas inte hitta vettiga vantar till henne.

Önskar mig något som sitter bra, kanske med kardborreband eller så i handleden... Forder som inte vränger sig eller hamnar konstigt. Vatten- och vindtäta. Inte för bylsiga, så att hon kan greppa saker i leken, men ändå hyggligt varma. Finns det??

Tacksam för hjälp!! 

• Svar på tråden Snälla tipsa mig om bra vantar!
  • Emmyl

Jag har köpt vad jag tyker är bra regnvantar på lindex.

• Philippa

Hestra har kanonvantar för alla slags väder! Dom har även internetaffär....

• Lyrasmamma

Jag älskar Polarn o Pyrets skalvantar! Har ett par till min dotter på 14 månader och de sitter jättebra. Jag lyckas alltid få i tummen, de är långa i skaften (upp till armbågen på min dotter) men ändå smidiga. De är helt vind- och vattentäta. Dock inte så jättevarmfodrade, men fungerar alldeles utmärkt just nu. När det blir kallare fungerar det jättebra att ha en ullvante under.

• Veritaslux

Jag har köpt lite olika vantar men vanliga varmfodrade eller galon/skal är bara att glömma. Dottern (17 mån) blir helt vansinnig i stora klumpiga vantar. Köpte ett par på Polarn som jag tyckte verkade smidiga, men icke. De med långa skaft får jag inte på ens innan dottern fått psykbryt. Har varit runt och provat och klämt men inte hittat några som dottern accepterar så jag kör på vanliga fingervantar när det är ett par plusgrader eller fleecefodrade stickade tumvantar (från Åhléns) när det varit kallare. De accepterar hon lite bättre så jag ser till att det finns ett extra par på dagis om de blir blöta helt enkelt... Jag får spara de tjockare och vattentäta tills det blir riktigt kallt och hoppas det funkar då.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Coyote

Jag har för vana att köpa många par vantar och lägga på förskolan, även om de inte är i allra bästa kvalitet så känns det viktigare att sonen faktiskt har vantarna på sig än att han tar av dem för att han inte kan röra sig ordentligt med dem på. Personalen byter vantarna när de blivit blöta helt enkelt.

• Dr Mupp

Under hösten kör vi med magiska vantar och ofodrad galonvante. På vintern kör vi hestra.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dagmamman

"magiska" fingervantar funkar för de flesta barn, men se till att ha mänga par att byta med, de blir blöta snabbt.

Galonvantar är toppen - för de barn som går med att ha dem på...

Vanliga Lovika-vantar, gärna med fleecefoder är faktiskt jättebra när det blivit lite kallare - smidiga och varma även om de blir blöta.

En sak som många inte tänker på, är att barn svettas om händerna, och många vintervantar blir absolut sjöblöta inuti efter ett tag, och tar lååång tid att torka. De som man kan vränga ut fodret på får mig ofta att slita mitt hår när fodret skall tillbaka in igen...

Långa vantar funkar ofta bra - speciellt om man sätter på dem innan overallen. Men beslutsamma barn sätter tänderna i vanten och drar av den i alla fall. :) Gammaldags snören som man trär genom ärmarna och går bakom nacken på barnet är toppen, åker vanten av så hänger den i alla fall kvar. 

• Coyote
    Dagmamman skrev 2012-11-15 20:46:08 följande:
    "magiska" fingervantar funkar för de flesta barn, men se till att ha mänga par att byta med, de blir blöta snabbt.

Galonvantar är toppen - för de barn som går med att ha dem på...

Vanliga Lovika-vantar, gärna med fleecefoder är faktiskt jättebra när det blivit lite kallare - smidiga och varma även om de blir blöta.

En sak som många inte tänker på, är att barn svettas om händerna, och många vintervantar blir absolut sjöblöta inuti efter ett tag, och tar lååång tid att torka. De som man kan vränga ut fodret på får mig ofta att slita mitt hår när fodret skall tillbaka in igen...

Långa vantar funkar ofta bra - speciellt om man sätter på dem innan overallen. Men beslutsamma barn sätter tänderna i vanten och drar av den i alla fall. :) Gammaldags snören som man trär genom ärmarna och går bakom nacken på barnet är toppen, åker vanten av så hänger den i alla fall kvar. 
    Jag köpte vanthållare att ha innanför overallen, funkar också bra!
  • Harmagedon

Pops skalvantar funkar så bra på min son för att de inte blir blöta o de är så smidiga att han inte vill ta av sig dem. Han har haft samma par två vintrar utan att tappa bort någon. Nu är de o de helt oanvända reservvantarna urvuxna. Köpte bara ett par i den nya stl... Bara därför kommer de väl snart bort!

• s07

Älskar också Polarns fodrade skalvantar, inga problem trä på dem, inkl tummen, de kommer högt, kan ej slitas bra och funkar allmänt perfekt!

• En till mamma

har lite olika vantar till lillan, men utan tvekan är det POPs skalvantar hon själv vill använda. De sitter bäst på och håller alltid tort. jag väljer alltid de som passar kanske till och med lite för små.

• inga76

Tack för alla tips. Har provat ett antal varianter till utan framgång - Reima, PoP, Lindex - dock ej PoP:s skalvantar som kanske får bli nästa grej att testa... Nu är det ju rejält kallt och hon bara ylar för att hon fryser om händerna, men vantarna åker av lik förbannat. Väntar nu på Hestra baby zip som jag beställt. Stay tuned för den spännande fortsättningen

• Flickan och kråkan

Reima tec+ (har inte testat några andra reima) är de som slagit allt för oss. Bor också på västusten så blött. De är varma, torra, lätta att ta på, sitter på och inga stinkfingrar. Båda mina har frusit och varit blöta i Hestra. Har en frysnisse och en lite mer varmblodig .

• vintersippan

Köp flera olika slags vantar (billiga) så att man kan byta om det blir blött. Bäst med många billiga tycker jag. Det är ju dötråkigt om hestravantar för 300 spänn kommer bort vid första användningen på förskolan.

• inga76

ReimaTec har hon ratat, men det kanske finns fler modeller?

Efter allt detta ratande håller jag mig till att köpa på Tradera, så inga 300 spänn iaf

• Bebis2010

För vinterväder tycker jag Hestras är kanonbra! Vi har dom ullfodrade Terrys wool mitten, tummen åker rätt in på en gång! Är det kallare ute har vi även en ullvante i den. Då tycker jag att Hestras är bäst även där. Vi har ett par reima också, men dom är inte lika varma.
    Dottern är 2,3 år, så hon är lite större. Förra vintern hade vi reimas babyvante med dragkedja. Dom är mjuka och fina, mer greppvänliga, men inte lika varma. Det är jättesvårt med vantar till dom små, tror inte dom kan greppa ordentligt i några vantar.
    Är det slaskväder, brukar vi ta ett par fodrade galonvantar med en extra ullvante i.  Didriksons har galonvantar i bra storlekar (man kan alltid ta mindre än vad åldern anger). PoP har fina  ofodrade galonvantar.

Svar på tråden Snälla tipsa mig om bra vantar!