• Jessicca

Depression

La ut en tråd här för nån vecka sen om hur jag mådde och sånt. Då var det en som svara att det kunde vara depression och att jag skulle kontakta VC. Gjorde det och fick en tid. Väl där prata jag med en läkare som sa att jag var i en depression och ville skriva ut Cipralex 10mg. Hon sa att man normalt brukar ta det i tre månader men att jag skulle få det för sex månader. Men eftersom jag och min sambo försöker skaffa barn så funka inte det. Då fråga hon mig. Vad ska JAG hjälpa dig med då? Inte vet jag svara jag men kanske nån att prata med? Fick en tid hos en kurator där nu den 20.

Jag fråga även läkaren om sjukskrivning. Eftersom att jag är arbetslös och det är de som har gjort mig så deprimerad. Att bara få koppla ifrån det tror jag skulle betyda mycket. Men hon sa nej du är arbetslös och då kan du inte sjukskrivas.. Kan man inte bli sjukskriven om man är arbetslös?

Fick därimot mycket hjälp i från arbetsförmedlingen när jag berätta om detta. De blev nästan lite överdirvet om hur mycket hjälp jag skulle få.      

• Svar på tråden Depression
  • En struts

Jo, du kan visst bli sjukskriven fast du är arbetslös.

• En struts

Gå till en annan läkare.

• En struts

Anmäld till Arbetsförmedlingen?

För att du ska kunna få sjukpenning när du är arbetslös måste du ha anmält dig till Arbetsförmedlingen innan du blev sjuk. Men det kravet gäller inte under de tre första månaderna som du varit arbetslös. Då kan du få sjukpenning även om du inte har anmält dig som arbetssökande.

Däremot måste du ha anmält dig till Arbetsförmedlingen innan du blev sjuk för att kunna få sjukpenning under de första 14 dagarna i sjukperioden.

Försäkringskassan kan göra undantag från denna regel om det är oskäligt att kräva att du skulle ha anmält dig i tid. Det gäller till exempel om du inte har kunna anmäla dig i tid på grund av sjukdom eller om någon i din familj har drabbats av en allvarlig sjukdom.

• En struts

Och ska tillägga. Det läkaren skriver är ett intyg, på att du är sjuk.
    Det är ingen som helst garanti för att du kommer få sjukpenning. Det beviljas av försäkringskassan sen.
    Läkarens uppgift är att endast intyga om du är sjuk eller inte. LÄKAREN behöver inte ens veta om ifall du är arbetslös eller inte då denne skriver intyget.

• En struts
    Rosapingvin skrev 2012-11-15 18:27:08 följande:
    Vissa mediciner kan man äta som gravid. Sertralin t.ex.
    Jo, och så här står det i FASS om citalopram:
    " Graviditet och amning

Graviditet
    Det finns endast begränsad erfarenhet av användning av citalopram under graviditet. Använd inte Citalopram Teva om du är gravid eller planerar att bli gravid, såvida inte din läkare anser det vara absolut nödvändigt."

Jag tror det är ganska vanligt att gravida faktiskt äter Citalopram trots att de är gravida.? Men man vet ju inte säkert om biverkningar och sånt.

• Jessicca
    En struts skrev 2012-11-15 18:31:14 följande:
    Jo, och så här står det i FASS om citalopram:
    " Graviditet och amning

Graviditet
    Det finns endast begränsad erfarenhet av användning av citalopram under graviditet. Använd inte Citalopram Teva om du är gravid eller planerar att bli gravid, såvida inte din läkare anser det vara absolut nödvändigt."

Jag tror det är ganska vanligt att gravida faktiskt äter Citalopram trots att de är gravida.? Men man vet ju inte säkert om biverkningar och sånt.

Oj tack för svaren! Fick ett läkarintyg om min depression som jag kunde visa till arbetsförmedlingen när jag var där. Det var väl därför de vart så hjälpsamma..(vilket dom inte brukar vara) Det ska fixa att jag får träffa en arbetsterapeut. Ska även till mitt försa möte med en kurator imorgon. 

men jag tycker det är konstigt att jag inte fick någon medecin om det nu inte påverkar en graviditet. Tycker även att sjukvården tar väldigt lätt på att man säger att man är deprimerad. Blir bara som en klapp på axeln och typ " det går nog över ska du se"  Det är när man börjar prata om självmordstankar som det blir lite fart på dom. Vet inte om det är så överallt men där jag bor vekar det vara så och jag tycker att det hemskt att de ska behöva gå så långt. 

Svar på tråden Depression