• jerra90

Alvedon? ipren? va?

Vilka smärtstillande piller kan man ta? Jag har frågat en barnmorska och hon sa "alvedon" men då jag berättade att jag läst t.ex på aftonbladetr och andra sidor att det inte är bra eftersom det innehåller nånting som absolut inte är bra för barnet. Då sa BM "jahaa, oj.. då tar jag tillbaka det där"... bra där.

Vilka piller kan man ta? vilka tar ni? har så sjukt ont i kroppen men vågar inta ta något :(  

• Svar på tråden Alvedon? ipren? va?
  • Emmyl

Jag har tagit alvedon genom hela mina graviditeter, var även vad jag fick på förlossningen sist.

• Deboli

Jag knaprar också Alvedon. Har inte hört att det skulle bra farligt

• watership down

men kolla upp vad aftonbladet hade för källa till sina artiklar och så kan du kolla med din husläkare hur mycket forskning det finns på området.

• Sisisisi

Ipren och treo ska man inte ta, men Alvedon är ju okej. Men kolla bipacksedeln om du är osäker. För övrigt känns väl inte Aftonbladet som den säkraste källan... När en flera år gammal studie som visar att alvedon är farligt inte har lett till att man avråder gravida från att äta dem så bör riskerna inte avra så stora.

• Miss P71

Har aldrig hört att man inte kan ta alvedon när man är gravid. Tvärtom.. det är det läkemedel man kan ta när man är gravid.

• LiamsMami

Alvedon kan du ta.

Jag var till läkaren för 1 vecka sen då jag haft sjukt ont i rygg och nacke under en period. Och han sa att det var absolut ingen fara att ta Alvedon.

• DexX

alvedon kan man ta, men man ska inte ta ipren under grav.

• DexX

När man är gravid eller ammar

Om man måste använda någon värkmedicin när man är gravid kan man använda mediciner som innehåller paracetamol.

Man bör inte använda cox-hämmare när man är gravid. Om det är absolut nödvändigt kan läkare skriva ut dessa läkemedel under de sex första månaderna av graviditeten. Under de tre sista månaderna ska de inte användas alls.

Cox-hämmare kan förlänga värkarbetet, fördröja förlossningen och göra att man blöder mer. Har man tagit en enstaka värktablett med cox-hämmare när man är gravid behöver man inte vara orolig. Det är framför allt upprepad användning som ska undvikas.

Alla smärtstillande medel går över i modersmjölken, men det finns inget som tyder på att de skadar barnet när man ammar. Är man osäker ska man rådgöra med läkare eller fråga apotekspersonalen.

Läkemedel som innehåller paracetamol

Paracetamol finns till exempel i följande receptfria läkemedel:

Alvedon - tabletter, brustabletter, tabletter som löser upp sig i munnen, stolpiller och flytande medicin Panodil - tabletter, brustabletter, stolpiller, flytande medicin och pulver som man löser i kokande vatten Pamol - tabletter Pinex - tabletter, flytande medicin och dospåsar med granulat Reliv - tabletter, brustabletter och flytande medicin.
    Fem verksamma ämnen

Det finns fem olika verksamma ämnen i de cox-hämmare som man kan köpa receptfritt, de är

acetylsalicylsyra diklofenak ibuprofen nabumeton naproxen.
    från 1177.se

• DexX

oj missade 

Acetylsalicylsyra

Albyl minor, tabletter Aspirin, tabletter Bamyl, tabletter och brustabletter Magnecyl, brustabletter Acetylsalicylsyra och koffein Bamyl koffein, brustabletter Maggnecyl-Koffein, brustabletter Treo, brustabletter

Diklofenak

Eeze, tabletter och hudsprej Eezeneo, tabletter Diclofenac T, tabletter Voltaren, gel Voltaren T, tabletter

Ibuprofen

Alindrin, tabletter Burana, tabletter Ibumetin, tabletter och gel Ipren, tabletter, gel, stolpiller och i flytande form

Nabumeton

Relifex, tabletter  
Svar på tråden Alvedon? ipren? va?