hjälp att skriva vårdbidragsansökan
hej
min dotter är under utredning på bup och jag har tänkt att söka om vårdbidrag
är det någon som vill dela med sig om hur och vad de har tagit upp i sin ansökan?
hej
min dotter är under utredning på bup och jag har tänkt att söka om vårdbidrag
är det någon som vill dela med sig om hur och vad de har tagit upp i sin ansökan?
Försäkringskassan brukar vilja ha läkarintyg ochså vill de att du beskriver hur era dagar ser ut på ett ungefär. Jag tror att det krävs en diagnos men är inte riktigt säker. Lycka till!
hej tack för svaret,
pratade med fkassan och det går bra att söka under utred med.
jag skulle vilja ha lite mer om vad det är jag ska skriva
ex som från morgon till kväll??
gå in på FUB hemsida, där finns en lathund för vårdbidrag ;)
Vad är hon undre utredning för? Det underlättar för att veta vad man ska tipsa om
Och man behöver absolut ingen diagnos för vb, vi hade vb flera år innan diagnos
Det behövs ett läkarutlåtande och en funktionsbeskrivning.
Man kan göra lite som man vill, skriva från morgon till kväll hur en "värsta-dag" skulle kunna se ut. Eller att man skriver de situationer som inte alls funkar, som skulle funka för andra barn i samma ålder.
Om funktionshinder är mer av den karaktären att man har en massa merarbete, tex andningsmasker som ska rengöras, sterilisering av tillbehör och liknande så tar man tid på det.
Ta med ALLT, ALLT, ALLT det som du inte tycker är så noga, saker som bara tar en liten stund eller det är väl inte så farligt...
Min son tuggade på tröjor som ett sätt att få utlopp på hyperaktivitet, där är det inte bara att man får tröjorna söndertuggade och köpa nya lite oftare. Utan, att tröjor behöver tvättas oftare för saliv luktar, tvättmaskinen går oftare halvfull, tvättmaskinen drar mer ström, jobbet med att tvätta mer osv... Man måste ta med allt sånt. Sen så slet han byxor oftare ett tag, han kröp mer på golvet mer än andra i samma ålder, sliter på knäna, ett hål kan han inte låta bli utan pillar upp innan man hinna vända ryggen till.
hej
tack för era svar
vi och bup är väl inne på en slags adhd utred men det kan ju ändras innan det är klart
vi är precis i början så vi får se vart det bär hän....
ska kolla på fub sid tack!!!
Jag köpte en bok om att söka vårdbidrag, den finns på vulkan.se (kostar 60 kronor som e-bok - väl investerade pengar faktiskt!) som är skriven av 2 mammor med barn inom autismspektrat. Otroligt detaljerad och massor av saker att tänka på, sådant man kanske glömmer bort att det faktiskt tar extra tid.
Skriv så detaljerat som du bara kan, räkna ihop alla minuter (5 minuter stretch morgon + kväll blir ju faktiskt 70 minuter/vecka tex), utbrott som tar tid, besök på hab, bup, sjukhus, extra möten på skola/förskola. Utbildningar, träning. Förberedelser, tex inför utflykter, barnvakt eller sjukhusbesök. Extra tvättar, slitage, saker som går sönder. Runt maten. Extra tid runt kommunikation. Vuxennärvaro hemma, med kompisar, till o från skola...
Tack så mycket pigglet för tipset ska genast kolla upp det!!!
hej nu är den beställd, den finns även på adlibris
Du kommer inte ångra dig! Man behöver all hjälp man kan få, och ersättningen man får är ju helt beroende av hur bra man lyckats formulera sin ansökan.
Jag hade tidigare hört rådet att kurator på tex hab kan hjälpa till, men jag hade i alla fall 100 gånger mer nytta av boken än av kuratorn. Eller så var min ansökan så perfekt att kuratorn inte hade något mer att tillägga? ;)