• HassJson

Bostad att köpa Hovås/Askim/Billdal?

Hej,

Flyttar med fru och barn upp till Göteborg från Malmö p g a arbete och söker lägenhet/villa i Hovås/Askim/Billdal då vi hört att detta är trevliga områden.

Vi vill helst ha något modernt och utan trädgård (lat) i prisklassen 4-5 miljoner storlek över 100 m2.
    Bra förskola i närheten är ett måste.

Undrar om någon, kanske boende i områdena, har lite tips?

//Hans Jacobsson

• Svar på tråden Bostad att köpa Hovås/Askim/Billdal?
  • HassJson

Tack för intressant svar!
     Tittade upp dina tips och Kullavik verkar mycket intressant!
    Priserna var ganska höga när man kom till just villor (dyraste stadsdelarna i Göteborg??!) Radhus ok.
    Fann en intressant nyproduktion i Lyckhem, Hovås som heter Snowberry Hill. Arkitektritade lägenheter och nära en förskola som heter Årekärrsvägen 1. Har du/ni hört talas om detta?

• bustjejen

Ja, Hovås, Billdal  och Kullavik är bland de dyraste stadsdelarna.
    Snowberry Hill har jag hört talas om. Husen ser jättefräcka ut! Nackdelen tycker jag är att de hamnar nära Särövägen (158-an) som är väldigt trafikerad, framförallt på morgonen. Annars är Lyckhem ett trevligt område, där finns både äldre radhus och nya moderna funkisradhus. Förskolan på Årekärrsvägen 1 vet jag vilken det är, men jag har inte hört så mycket om den.

Fördelen med Lyckhem också är ju att det är närmare stan och det går fort att ta sig dit. Jag bor i Kullavik, det är 2,5 mil utanför Göteborg, men jag tycker absolut att området i sig och kvalitén på skolorna etc är så bra, så det spelar absolut ingen roll.   

• HassJson

Absolut! Det var inte dåligt. Ska upp i helgen och tittar på ditt tips och kör Snowberry då också. Det låg enligt hitta.se mer eller mindre vägg-i-vägg.

Läste att Snowberry var ritat av Wingårdhs och att huset är av betong. Förstår då inte de "i relation" låga priserna på lägenheterna. Design och betong brukar kosta skjortan. Men ska som sagt upp och "besiktiga" samt jämföra med andra objekt.

Har du fler tips inför helgen så mottages de tacksamt? Kanske restauranger, naturområden i området osv.

• bustjejen

Ja, jag kan hålla med om att priserna på lägenheterna är förhållandevis låga. Men det kan ju ha och göra med lite med lågkonjunkturen som råder. Andra nybyggnationsprojekt i Billdal har varit väldigt svårsålda, men då har priserna legat på 6-7 miljoner och själva byggnationen har dragit ut väldigt på tiden.
    Naturområden som ni ska kika på när ni ändå är där är ju tex Amundön, som bara är en liten bit bort, en fin halvö, med fina badplatser. Sen kan vi ju aldrig jämföra våra stränder med de ni har i skåne .

Just i närområdet i Hovås/ Lyckhem är det väl inte jättemånga restauranger. Åker ni till Särö, lite mer söderut, så passa på och besök Blomstermåla. En jättetrevlig restaurang alldeles vid havet.  
    Sen ska ni ju passa på och bara köra runt och titta i Hovås, Billdal och Kullavik tycker jag, och även Askim.  
    Du får gärna berätta sedan vad ni tyckte om områdena.  

• HassJson

Tänkte dra lite snabbt vad vi tyckte om sydvästra Göteborg.

Snowberryhill var utanför denna värld. We loved it! Förstår att det kanske inte passar alla, men woaw vilken arkitektur. Häftigaste huset jag sett på väldigt länge. Bra priser, rel. billig avgift
    Rönnbärsgången var också ett kul hus. Också nybyggt och familjevänligt.
    Vi tog oss en sväng till Amundön för att titta in platsen för HSBs BRF Amundön. Bra läge men för dyrt i relation till vad man får enligt oss, inflyttning var för långt bort (2014). Brf Resliden i Billdal hade för små hus.

I dagsläget är Brf Snowberryhill det mest intressanta och vi har inlett förhandlingar med säljarna. Det negativa är som du säger vägen, men de stora glasen de satt in stänger ute allt ljud. Är man ute på söderbalkongen under rusningstid dock ja, då brummar det.

Annars så tog vi en sväng förbi Särö, Kullavik, Hovås och centrala Göteborg. Bodde på Posthotellet som var också det utanför denna värld. Särö var trevligt med fina villor men kändes lite tråkigt då de låg en bra bit ifrån varandra (känsla av dålig grannsämja, gated houses). Tog en lunch på Blomstermåla, tack för tipset! Möed mysigt.

Kullavik och Hovås var fina områden. Kullavik verkar vara riktigt trevligt på sommaren. Vi ska fortsätta ha våra ögon öppna för Kullavik.

Annars är Göteborg en av de trevligaste städerna i Sverige.

• bustjejen

Vad kul att ni gillade Snowberry Hill! Man får hoppas att ni lyckas bra i förhandlingarna då .  Rusningstrafiken är ju under en begränsad tidpunkt, så annars är ni nog inte så störda av vägen.

Roligt att ni gillade Kullavik också! Sommartid framför allt är det väldigt trevligt där. Fina bad och man kan ta en mysig cykeltur längs gamla banvallen till Blomstermåla.

Du får gärna återkomma och tala om hur det går för er i förhandlingar och köptankar.      

• Hannapannagalenpanna
    bustjejen skrev 2012-11-14 09:23:32 följande:

I Billdal finns det en del radhusområden i din prisklass.Ett i skintebo, stort område, priser mellan 3-4 milj. Minimala trädgårdar. Dock inte supermoderna radhus, de är byggda på 70-talet. Längre ner i Billdal ligger lindås, där det också finns några radhusområden, väldigt trevliga byggda på 70 talet. Där finns också ett område med sk. passivhus, som är modernare och ska vara trevliga.
    Jag skulle rekommendera er att titta på Kullavik också (alldeles nedanför Billdal men i Hallands län). Där finns mycket mer nybyggda moderna hus och fantastiskt bra skolor. 

Jag är själv uppväxt i skintebo som är ett radhusområde i billdal och jag kan säga och många håller med mig om att husen INTE är värda den prisklassen. Dessutom är de otroligt dyra att värma upp. Fördelen är att det är ett barn-mecka!! Man har närhet till precis allt som man önskar som barnfamilj. Bättre område för barn finns nog inte. Har man lite pengar som ligger å skräpar skulle jag annars rekommendera Kullavik som ligger lite söder om Billdal! Mycket fint och nära havet. Lycka till!
  • bustjejen
    Hannapannagalenpanna skrev 2012-12-07 23:16:18 följande:
    Jag är själv uppväxt i skintebo som är ett radhusområde i billdal och jag kan säga och många håller med mig om att husen INTE är värda den prisklassen. Dessutom är de otroligt dyra att värma upp. Fördelen är att det är ett barn-mecka!! Man har närhet till precis allt som man önskar som barnfamilj. Bättre område för barn finns nog inte. Har man lite pengar som ligger å skräpar skulle jag annars rekommendera Kullavik som ligger lite söder om Billdal! Mycket fint och nära havet. Lycka till!

Håller med dig om skinteboradhusen. Men det finns ju uppenbarligen folk som är beredda att betala ett så högt pris för dem...
    Kullavik är toppen
Svar på tråden Bostad att köpa Hovås/Askim/Billdal?