• Anonym (snabbisen)

Maten jag äter kommer ut efter 3-4 timmar osmält - är det möjligt??

Jag har under ett par år haft problem med för långsam tarm, alltså någon typ av förstoppning..
    (och massa andra symptom också som trötthet, huvudvärk, muskelvärk...)

Men nu senaste veckan så tar det 3-4 timmar efter att jag har ätit och så kommer maten ut. Och jag ser att den kommer ut så snabbt eftersom jag idag tex åt havregrynsgröt med blåbär till frukost klockan 9 och klockan 13,30 så gick jag på toa och det kommer ut hela blåbär (blandat med vanligt bajs...).

Jag undrar vad orsaken kan vara till att maten kommer ut så himla fort och osmält?

Ska höra med min husläkare nästa vecka när jag ska dit men tänkte höra med någon här om någon hade nån ide?

• Svar på tråden Maten jag äter kommer ut efter 3-4 timmar osmält - är det möjligt??
  • fjånkan

Inte särskilt kvalificerad gissning: Laktosintolerans kanske? Hade du mjölk på gröten? 

• Anonym (jo)

Varför det gör det har jag ingen aning om, men förmodligen för att det är just osmält mat det hinner inte brytas ner. Jag hade liknande symptom när jag åt Citalopram mot depression, då kom maten ut i stort sett precis som jag hade ätit den, rakt igenom liksom...

Naturligtvis ska du kollla det för det betyder ju säkert att du inte tar upp näring som du ska heller. 

Svar på tråden Maten jag äter kommer ut efter 3-4 timmar osmält - är det möjligt??