• löpartjejen

Hur mycket sover era 1 ½ åringar?

Har en dotter som alltid sovit lite på nätterna nu sover hon ca. 10 timmar/ natt + 1 ½ timme på dagen, enligt bvc är detta lite i den här åldern. Hur länge sover era barn på nätterna resp dagen? Vad har ni för tips att få barnet att somna tidigare på kvällen.

• Svar på tråden Hur mycket sover era 1 ½ åringar?
  • elwen

vet inte riktigt hur många timmar men min son sover från ca 18.30 tills 05,30-06.30 och middag varierar mellan en halvtimme och två timmar.
    Mitt tips är att lägga barnet vid en viss tid varje kväll mellan 18.30-19.30 kanske och sen hålla den tiden, sen kan man ju inte styra hur länge dom sover och jag tycker att om din son sover bra och är pigg på dagarna och mår bra så var det väl "skit samma" om det är en timme mer eller mindre.
    Min dotter på 2 år sover middag tre rimmar om vi inte väcker henne, men vi låter henne ofta göra det eftersom hon vill och tydligen behöver.
    hon smnar runt 21 tiden på kvällen, vi lägger henne 20 men hon springer upp och håller på en stund, vi har testat  att inte låta henne sova middag men det blir katastrof om hon inte får sova om hon vill och behöver.
    hon sover alltså från 21 till 06-07 på morgonen
    bry dej inte så mycket om vad bvc säger om just det, är pojken glad nöjd pigg och äter så kan han nog sova som han gör

• Fridayyy

Min pojk på 1,5 år sover mellan ca 19.30-06.30 och ca 1-1,5 tim per dag.

• Fridayyy

Kan ju säga också att min son vaknar väldigt många ggr på nätterna. Vet inte varför.

• Eleonor01

1930 till 0530 å en timme på dagen på dagis På helgen sover han två timmar middag

• hannis

Vid 1,5 sov vår son 9-10 timmar på natten och 2 timmar på dagen. 

• deede

Hon sover 19-06,30-7,30 sen middag ca 2,  ibland 3 timmar = ca 14h

Miranda 080302 Minnéa 110706
  • skogsvitter

Våra har sovit lite på dagen (ca 30-45 min, enstaka gång uppåt en timme) och på natten ca 12 timmar.

Sömnbehov varierar enormt mycket mellan människor (barn som vuxna) och om barnet verkar utvecklas normalt, är pigg och glad i övrigt så är det ju fullt tillräckligt. Det är inte onormalt lite utan håller sig inom normalspannet när det gäller sömnbehov i den åldern. Börjar det bli färre än 10 timmar däremot så skulle jag börja fundera. Konstig BVC-sköterska som kläcker ur sig sådana kommentarer om något som är så individuellt.

• löpartjejen
    skogsvitter skrev 2012-11-13 18:27:13 följande:
    Våra har sovit lite på dagen (ca 30-45 min, enstaka gång uppåt en timme) och på natten ca 12 timmar.

Sömnbehov varierar enormt mycket mellan människor (barn som vuxna) och om barnet verkar utvecklas normalt, är pigg och glad i övrigt så är det ju fullt tillräckligt. Det är inte onormalt lite utan håller sig inom normalspannet när det gäller sömnbehov i den åldern. Börjar det bli färre än 10 timmar däremot så skulle jag börja fundera. Konstig BVC-sköterska som kläcker ur sig sådana kommentarer om något som är så individuellt.
    En anledning hon sagt det är väl för att min dotter är rätt liten till växten men har alltid rört sig så otroligt mycket så jag själv funderat om sömnen kan ha något med det att göra.

Hon kanske behöver mera sömn för att behålla mera av den näring hon får i sig, med tanke på att de ofta gör av med mer energi när de är vakna. Vet inte hur det ligger till med det.
  • Fridayyy
    löpartjejen skrev 2012-11-13 21:17:18 följande:
    En anledning hon sagt det är väl för att min dotter är rätt liten till växten men har alltid rört sig så otroligt mycket så jag själv funderat om sömnen kan ha något med det att göra.

Hon kanske behöver mera sömn för att behålla mera av den näring hon får i sig, med tanke på att de ofta gör av med mer energi när de är vakna. Vet inte hur det ligger till med det.
    Men näringen är väl den samma?? Men mer energität mat då kanske??? Är hon underviktig eller växer hon för långsamt?

Går det få henne att sova mer då?
  • löpartjejen
    Fridayyy skrev 2012-11-14 09:51:59 följande:
    Men näringen är väl den samma?? Men mer energität mat då kanske??? Är hon underviktig eller växer hon för långsamt?

Går det få henne att sova mer då?
    Tänkte mer på att man gör ju av med mera energi när man är vaken och rör sig än när man ligger och sover.

Hon ligger väl några kilo samt cm under normalkurvan, men håller dock sin kurva. Antagligen kan man få henne och sova mer då hon måste upp rätt tidigt på morgonen då både jag och mannen börjar tidigt.  Vissa nattningar kan ju ta rätt lång tid innan hon somnar.
Svar på tråden Hur mycket sover era 1 ½ åringar?