• Newlywed

Hur underhålla 4-månaders?

Jag har en son som är 4,5 månader nu. Jag tycker att det är svårt att underhålla honom på dagarna när vi är hemma. Han ligger på golvet med leksaker, i sitt babygym, vi sjunger och gör ramsor. Men ibland känns det som att ingenting duger och jag får gå runt med honom i lägenheten för att han ska va nöjd. Jag får så dåligt samvete för jag känner mig som en dålig mamma som inte "lyckas" roa honom och hålla honom nöjd. Vi går på babyrytmik en dag i veckan och på babymassage en annan dag, Vi åker ibland till ett babycafé så vi håller oss relativt aktiva. Vad gör nu andra för att roa era små?

//Newlywed 

• Svar på tråden Hur underhålla 4-månaders?
  • Lindsey Egot the only one

Testa öppna förskolan. Då träffar du andra mammor och pappor med bebisar och du kommer inte tänka på att han är uttråkad.

• Blivande mamma 74

Har dotter i samma ålder och exakt samma problem! Jag känner mig otillräcklig ibland och är helt slut så mycket jag sjunger, pratar, dansar och går runt med henne! Nu går jag runt mycket mindre för hon börjat väga mer och det gör ont i ryggen och armarna om jag bär henne under längre tid. Tänkte faktiskt också skapa en tråd och fråga hur de andra gjorde. Kul med bebiscafe. Var finns det?

• skogsvitter

De behöver inte en massa aktivitet och stimulering! De behöver lugn och ro i första hand.
    Det är i princip helt omöjligt att understimulera ett så litet spädbarn, däremot är risken mycket stor att de blir överstimulerade vilket nästan alla bebisar blir då och då. Särskilt just i den här åldern då de är mitt i en väldigt jobbig utvecklingsfas och alltså får massor av stimulering även inifrån. Håller man då på och utsätter dem för konstanta intryck även utifrån så är ju överstimuleringen ett faktum!

Du är inte en dålig mamma för att du låter bebisen få vara hemma i lugn och ro, tvärtom. Det bebisen behöver för att utvecklas är tonvis av fysisk närhet, gos, samspel och mat och sömn när de behöver. Ni är betydligt mer aktiva än vad som i själva verket behövs för en 4-månaders, och mer aktiva än vad många andra är. Så att hitta på ännu mer aktiviteter är fullkomligt onödigt för er. Däremot är det inte alls ovanligt att en bebis mitt i en utvecklingsfas lätt blir missnöjd, otålig och inte tycks kunna roas eller bli nöjd med något alls. Men det går över!

• Natulcien
    skogsvitter skrev 2012-11-13 18:33:08 följande:
    De behöver inte en massa aktivitet och stimulering! De behöver lugn och ro i första hand.
    Det är i princip helt omöjligt att understimulera ett så litet spädbarn, däremot är risken mycket stor att de blir överstimulerade vilket nästan alla bebisar blir då och då. Särskilt just i den här åldern då de är mitt i en väldigt jobbig utvecklingsfas och alltså får massor av stimulering även inifrån. Håller man då på och utsätter dem för konstanta intryck även utifrån så är ju överstimuleringen ett faktum!

Du är inte en dålig mamma för att du låter bebisen få vara hemma i lugn och ro, tvärtom. Det bebisen behöver för att utvecklas är tonvis av fysisk närhet, gos, samspel och mat och sömn när de behöver. Ni är betydligt mer aktiva än vad som i själva verket behövs för en 4-månaders, och mer aktiva än vad många andra är. Så att hitta på ännu mer aktiviteter är fullkomligt onödigt för er. Däremot är det inte alls ovanligt att en bebis mitt i en utvecklingsfas lätt blir missnöjd, otålig och inte tycks kunna roas eller bli nöjd med något alls. Men det går över!
  • Ramborg

Är han stadig i nacken så prova en Bumbostol. Min dotter fick vara med och titta på när jag lagade mat, städade eller vad jag än gjorde. Ett par slevar eller andra köksredskap att vifta med dessutom, så var hon nöjd och glad.

Somliga barn älskar bumbostolen, somliga avskyr den, har jag förstått här på FL.

42.
  • Klycka

Min son sitter i sjalen och får bestämma själv närhan vill prata/sova/titta vad jag gör osv, kanske värt att prova?

• Harmagedon

Håller som vanligt med Skogsvitter. Så små vill bara vara med och vara nära. Aktiviteterna är till för föräldrarna. Skaffa ett ergonomiskt bärredskap o gör det du vill göra så får ni båda det ni behöver.

• mikroE

Underhålla? Min dotter är 4,5 månad och sitter i baby sitter ett tag, ligger på en filt ibland, det är det som jag ser som underhållningen för henne. Vi går till ÖF en gång i veckan och ibland träffar vi vänner med och utan barn men det ser jag som underhållning för mig och ibland hennes pappa inte något som är nödvändigt för henne även om hon inte ogillar det. Det vanligaste är ju att hon bara är med oss, antingen så sitter hon i mitt eller pappans knä och bara är, det är ju det som bäbisar gör för det mesta i mitt huvud i alla fall. Sjal/sele är ju ett sätt för den vuxne att kunna göra något medan barnet får göra det som det vill göra nämligen vara med sina föräldrar.

• Newlywed

Tack för alla svar. 

Jag upplever att han inte är nöjd när jag "bara" har honom i knät eller sitter med honom på golvet. Han blir missnöjd om vi tar det lugnt och inte går runt. Han väger över 8 kg så att vandra runt med honom börjar bli jobbigt för ryggen. Men jag ska försöka att stimulera honom "lagom" och hoppas att den här fasen snart går över. Det är ganska utmattande både för honom och mig (mest för honom såklart). Ska kolla på bumbo-stol.

Babycafé finns i Vänersborg, försett av kommunen :)

Återigen, tack för alla tips och råd! 

• Marren38
    Newlywed skrev 2012-11-14 16:46:57 följande:
    Tack för alla svar. 

Jag upplever att han inte är nöjd när jag "bara" har honom i knät eller sitter med honom på golvet. Han blir missnöjd om vi tar det lugnt och inte går runt. Han väger över 8 kg så att vandra runt med honom börjar bli jobbigt för ryggen. Men jag ska försöka att stimulera honom "lagom" och hoppas att den här fasen snart går över. Det är ganska utmattande både för honom och mig (mest för honom såklart). Ska kolla på bumbo-stol.

Babycafé finns i Vänersborg, försett av kommunen :)

Återigen, tack för alla tips och råd! 

Han ska följa DIG i DIN vardag. Om du sätter in honom i sjalen eller en ergonomisk sele så kan han följa dig i det du gör: lagar mat, tvättar, städar, handlar, promenerar. Bättre underhållning finns inte. Väldigt få 4 månaders vill hänga på golvet länge eller sitta i knät.

Svar på tråden Hur underhålla 4-månaders?